اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

اقتصاد دانش‌بنیان حماسه اقتصادی را محقق می‌کند

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: برای تحقق حماسه اقتصادی باید 50 درصد تولیدات داخلی بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

اقتصاد دانش‌بنیان حماسه اقتصادی را محقق می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد مهدی زاهدی پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به مسایل آموزش عالی کشور و استان، برخی از چالش‌های موجود در آموزش عالی را برشمرد.

وی اظهار کرد: برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور با هدف رساندن ایران به موقعیت ویژه در منطقه تدوین شده که طبق آن ایران تا افق 1404 با هویت اسلامی خود باید جایگاه ویژه‌ای در حوزه اقتصاد، علم و فناوری در منطقه داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، برخورداری از دانش پیشرفته، توانایی در تولید علم و فناوری، اتکا به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی و تولید علمی را از جمله ویژگی‌های افق 1404 دانست.

وی اذعان کرد: رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، پیشتاز بودن در دانش و فناوری با مرجع علمی ایران در جهان و توانایی در توسعه فناوری و نوآوری و به‌کارگیری دستاوردهای نوین در این حوزه از دیگر ویژگی‌های این سند تحول است.

*رقم زدن حماسه اقتصادی نیازمند نقشه راه است

زاهدی با اشاره به اینکه برای محقق شدن شعار حماسه اقتصادی باید میزان سهم نفت و تولیدات اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: برای رقم زدن حماسه اقتصادی نیازمند نقشه راه هستیم.

وی مقابله با چالش‌های اقتصادی را نیازمند شناسایی چالش‌های آموزش عالی در کشور خواند و افزود: نبود وحدت بین صنعت و دانشگاه در دانشگاه‌های کشور موجب بروز بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان شده است.

وزیر سابق آموزش عالی کشور، اذعان کرد: اگر همچنان در کشور صنعت بدون توجه به دانشگاه راه خود را طی کند نتیجه‌ای جز افزایش بیکاری بین فارغ‌التحصیلان نخواهد داشت.

وی به افزایش بیکاری بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی اشاره کرد و یادآور شد: گسترش آموزش عالی بدون توجه به آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی نیز از دیگر چالش‌های ما در این حوزه است که باید طبق نیازها و اقتضای مناطق دانشگاهی طرح‌ریزی صورت گیرد.

*توجه به عرضه و تقاضا در آموزش عالی اولویت دارد/ضرورت تدوین طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی توسط نمایندگان مجلس

زاهدی، با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصادی باید با بیکاری مقابله شود، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بیکاری فارغ‌التحصیلان باید برای ایجاد رشته‌های دانشگاهی و تربیت دانشجویان متخصص و کارآفرین به عرضه و تقاضا در آموزش عالی توجه شود.

وی با اشاره به بیکاری بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی، افزود: باید با کمک نمایندگان مجلس طرح توجه به آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی هرچه سریع‌تر تدوین شود.

*50 درصد تولیدات داخلی طبق اقتصاد دانش‌بنیان باشد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آموزش عالی را نیازمند نگاهی نو خواند و متذکر شد: با اولویت قرار دادن آموزش مهارتی می‌توانیم خلاقیت و ابتکار را به آموزش اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه 50 تا 70 درصد آموزش عالی باید صرف آموزش مهارتی شود، ادامه داد: این میزان اکنون حدود 10 درصد است و یکی از دلایل غیر فعال بودن فارغ‌التحصیلان محسوب می‌شود.

زاهدی اذعان کرد: تا سال 1404 باید 50 درصد تولیدات ناخالص داخلی طبق اقتصاد مبتنی بر دانش تولید شود که در این راستا توجه ویژه به حوزه علوم انسانی نیز اهمیت دارد.

وی با انتقاد از روش تدریس در مقطع کارشناسی بسیاری از اساتید در دانشگاه‌ها، یادآور شد: روش‌های آموزشی در سطح کارشناسی نیازمند تغییر است زیرا اکنون تکیه بر محفوظات دانشجویان آنها را از ابتکار و نو آوری باز می‌دارد و این مانند رفتاری است که در دبیرستان‌ها تدریس می‌شود.

این مسئول، تغییر این نوع عملکرد اساتید را نیازمند تغییر روش تدریس آنها دانست.

انتهای پیام/84002/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول