اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

روشنگری‌های حضرت زینب تزریق آگاهی بر مردم شام بود

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: روشنگری‌های حضرت زینب سبب شد که بصیرت و بینش مردم شام تغییر کرده و بر آنان آگاهی تزریق کند.

روشنگری‌های حضرت زینب تزریق آگاهی بر مردم شام بود

محمد مهدی نادری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب(س) گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در عرصه اجتماعی و از جمله سیاست جامعه معمولاً وجود دارد این است که افکار عمومی نسبت به خیلی از مسائل  آگاهی و اطلاعات و بصیرت لازم را ندارند.

وی افزود: به دلیل همین ضعف شناخت غالبا عملکرد مطلوبی را از خود نشان نمی‌دهند در حالی که اگر آن بصیرت و بینش اصلاح و آگاهی تزریق شود، عملکرد افکار عمومی هم متفاوت می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: با روشنگری‌های حضرت زینب(س) هم بلافاصله دیدگاهشان تغییر کرده و عکس‌العمل‌هایشان از شادی کردن و کف زدن به گریه کردن تبدیل شد و در ادامه قیام‌های متعددی صورت گرفت.

وی با اشاره به اندیشه‌های سیاسی حضرت زینب(س) گفت: یکی از مسائلی که در زندگی حضرت زینب(س) مشهور بوده اندیشه سیاسی آن حضرت است که البته شاید به صورت نظری خیلی بروز نداشته است ولی به صورت عملی این اندیشه را می‌شود خیلی واضح و روشن دید البته در بخش نظری هم خطبه معروف آن حضرت مبتنی بر بخشی از زوایای اندیشه سیاسی ایشان است اما در هر صورت اگر بخواهیم راجع به اندیشه سیاسی حضرت زینب(س) سخنی بگوئیم بیشتر باید به رفتارها و عملکرد سیاسی آن حضرت دقت کنیم که نمود عینی و بارزش در صحنه کربلا و ایام اسارت حضرت زینب(س) است.

نادری ادامه داد: یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که می‌شود در اندیشه سراغ گرفت مربوط به شاخصه تکلیف گرایی و عمل به وظیفه است که حضرت در راه انجام مسئولیت سیاسی منتظر نتایج نیستند که چه نتایجی از این عملکرد حاصل خواهد شد بلکه آن چیزی که بیشتر دغدغه‌اش را دارند اینکه در آن مقطع خاص وظیفه و تکلیف ایشان به لحاظ شرعی چیست آن را عمل می‌کنند و نتیجه امر را به خدای متعال واگذار می‌کنند.

وی افزود: اگر از این زاویه با ادبیات امروز بخواهیم نگاه کنیم کسانی با دیدگاه‌هایی وارد عمل می‌شوند که از ابتدای کار محاسبه می‌کنند که این اقدام سیاسی نتیجه و نتایجی را به دنبال خواهد داشت که اگر نتایجش با ارزیابی خودشان و با ملاک و معیارهایشان مطلوب بود انجام می‌دهند و الا از آن اقدام و عمل دوری می‌کنند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: حرکت کربلا یک اقدام سیاسی ناشیانه است حداکثر می‌توانیم بگوئیم نتایج مطلوبی نداشته است اما حضرت زینب با اینکه ظاهر قضیه نتایج مطلوبی نداشته است و بلکه فاجعه بار بوده حضرت می‌فرمایند هر چه که من در این سفر دیدم چیزی غیر از زیبایی نیست این نشان دهنده این است که حضرت از این دید نگاه می‌کند که در این ماجرا به تکلیف سیاسی خود عمل کردند بنابراین هر نتیجه‌ای را که رقم خورده باشد و هر پیشامدی که پیش آمده باشد جز زیبایی نیست چون ما به تکلیف خود عمل کردیم و نتیجه هر چه که حاصل شده برای رضای خداست.

انتهای پیام/2258/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول