اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبر داد

آغاز کشت برنج در سطح 3650 هکتار از اراضی قزوین

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: نشای برنج در سطح بیش از سه هزار و 650 هکتار از اراضی شالیکاری شهرستان قزوین آغاز شده است.

آغاز کشت برنج در سطح 3650 هکتار از اراضی قزوین

حسن جلیلوند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: نشای برنج در این استان بیشتر در اراضی حاشیه رودخانه شاهرود در منطقه الموت و اراضی حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در منطقه طارم سفلی انجام می‌شود.

وی ارقام پرمحصول برنج را هاشمی، علی کاظمی، صدری دم سیاه، صدری حسن‌سرا و موسی طارم عنوان کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: از این میزان اراضی زیرکشت برنج، 150 هکتار به صورت مستقیم و سه هزار و 500 هکتار به صورت نشاکاری انجام می‌شود.

جلیلوند تصریح کرد: همچنین در سال زراعی جاری بیش از دو هزار و 500 هکتار از شالیزارهای شهرستان قزوین به صورت مکانیزه به کشت برنج اختصاص یافته است.

وی با اشاره به کشت مکانیزه برنج ابراز داشت: عملیات کشت مکانیزه برنج به وسیله دستگاه‌های نشاکار برنج چهار ردیف انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه برنج را افزایش عملکرد، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری نیروی کار ذکر کرد.

جلیلوند همچنین کاهش سختی کار، صرفه‌جویی در زمان را از دیگر مزایای کشت مکانیزه برنج عنوان کرد.

وی با اشاره به مناطق رودبار الموت و طارم سفلی به عنوان مناطق عمده شالیکاری برنج بیان کرد: کشت برنج در این مناطق به دو صورت مستقیم و نشاکاری انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در استان قزوین یک واحد بانک نشا برنج فعالیت می‌کند، تصریح کرد: این بانک سالیانه 10 هزار عدد سینی نشا برنج را پرورش داده و به منظور کشت برنج در اختیار زارعان قرار می‌دهد.

جلیلوند خاطرنشان کرد: بانک نشا در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم بوده و در کاهش خسارت به خزانه‌ها نقش بسزایی دارد.

به گفته وی در این بانک نشا و خزانه‌گیری‌های برنج شالیکاران با کنترل و اطمینان بیشتر و با هزینه و زمان کمتری انجام می‌شود.

انتهای پیام/2667/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول