اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد

تنزل 30 درصدی تولید گندم در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تنزل 30 درصدی تولید گندم در استان اردبیل به سبب خشکسالی نگران‌کننده است.

تنزل 30 درصدی تولید گندم در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عادل عبدایمانی صبح امروز در جریان بازدید از مزارع گندم در منطقه مغان اظهار داشت: کاهش بارندگی‌ها آن هم در سه ماه اخیر بیشترین خسارت و نگرانی را برای زارعان به دنبال داشته به‌طوری که در اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه در کنار کاهش بارندگی عدم پراکنش را نیز شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در استان اردبیل به 570 هزار تن برسد، عنوان کرد: این در حالی است که در سال‌های اخیر با شرایط بارندگی مناسب تا سقف 900 هزار تن تولید را در استان شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: بیش از 60 هزار تن کاهش تولید را بر‌آورد می‌کنیم و بارش‌های اخیر نیز نتوانسته است مشکلات و نارسایی‌های به وجود آمده را به نحوی برطرف کند.

عبد‌ایمانی با یادآوری اینکه کار برداشت محصول در مزارع دیم تا 10 روز آینده آغاز می‌شود، ادامه داد: بیشترین خسارت ما مربوط به مزارع دیم استان اردبیل است.

این مسئول با بیان اینکه به طور متوسط یک تا سه درجه دمای هوا نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و کاهش پنج درصدی بارندگی‌ها را نیز شاهد بودیم، تاکید کرد: از 570 هزار تن تولید گندم استان 120 هزار تن مصرف بذری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ابراز داشت: 450 هزار تن گندم مازاد استان که خریداری شده است تحویل سیلوها می‌شود تا علاوه بر تامین نیازهای مناطق مختلف بخشی از آن نیز تحویل کارخانه‌های آرد‌سازی شود.

عبد‌ایمانی یادآور شد: ما یک شرایط خاصی را در تولید محصول شاهد و ناظر هستیم که امیدواریم با همراهی زارعان و حمایتی که صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام می‌دهد بخشی از مشکلات و نارسایی‌ها در این حوزه برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 783 هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان حدود 270 هزار هکتار دیم و مابقی مزارع آبی است که به نظر می‌رسد خسارت وارده به مزارع دیم ما از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی جبران شده و نسبت به حل مشکلات و دغدغه‌های زارعان اقدام لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان سخنان خود از آمادگی کامل برای اجرای سیستم‌های نوین اعتباری در مزارع با 85 درصد اعتبارات دولتی و 15 درصد آورده زارعان خبر داد و اذعان داشت: تجهیز مزارع استان به سیستم آبیاری جدید می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات و نارسایی‌ها را برطرف کند.

انتهای پیام/62005/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول