اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تولید گندم استان یزد به 100 هزار تن می‌رسد

در حالی که پیش‌بینی می‌شود به واسطه بارش‌های خوب امسال در استان یزد، شاهد رشد چشمگیر تولید گندم در این استان باشیم، مسئولان جهاد کشاورزی نیز بر تلاش‌های خود برای افزایش کیفیت این محصول افزوده‌اند.

تولید گندم استان یزد به 100 هزار تن می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، گندم را می‌توان مهم‌ترین محصول زراعی کشور دانست و سطح زیرکشت آن طی 30 سال گذشته حدود 50 درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی سالانه ایران را تشکیل داده است.

* طرح هدفمندی یارانه‌ها باعث افزایش کیفیت گندم شد

لزوم توجه به خودکفایی در تولید گندم، امری است که سالیان سال مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گرفته اما با هدفمندی یارانه‌ها و در بخش تولید گندم نیز شاهد  فعالیت‌های بسیاری در افزایش کیفیت این محصول بودیم.

جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات کشاورزی در کشور با افزایش تلاش‌ها در زمینه‌های مختلف به ویژه در افزایش کیفیت گندم، سعی می‌کند علاوه بر رساندن کشور به خودکفایی در این محصول، باعث افزایش درآمد کشاورزان شود، هر چند در این مسیر هنوز دشواری‌هایی وجود دارد.

* ابرکوه دومین کانون سن گندم در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در بازدید از مزارع گندم ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ابرکوه را یکی از قطب‌های کشاورزی استان یزد خواند که دومین کانون سن گندم کشور نیز معرفی شده است.

سید جمال سجادی‌پور اظهار داشت: گندم محصولی استراتژیک و راهبردی است و وظیفه اصلی جهاد کشاورزی تولید و رساندن کشور به مرز خودکفایی در این محصول است.

 

وی افزود: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت از اینگونه محصولات بوده و با اجرای طرح‌های مختلف، در بحث تولید گندم در بیشتر سال‌ها، کشور شاهد خودکفایی در تولید این محصول بوده است.

* تولید گندم یزد معادل 90 درصد نیاز استان است

سجادی‌پور گفت: سال گذشته در استان یزد شاهد بارش‌های خوبی بودیم که پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در این استان به 100 هزار تن برسد.

وی ادامه داد: این میزان تولید، معادل 90 درصد نیاز استان است و اگر در دیگر نقاط کشور نیز چنین رویه‌ای را شاهد باشیم، روند خودکفایی در این محصول تداوم می‌یابد.

سجادی‌پور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم در استان یزد 26 هزار تن است، اظهار داشت: به دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تولید گندم در استان یزد، تلاش مدیریت جهاد کشاورزی استان امسال بیش از سال‌های دیگر معطوف به افزایش کیفیت این محصول شده است.

* قیمت خرید تضمینی گندم به دو برابر افزایش یافت

وی بیان کرد: مبارزه با سن در مزارع گندم استان یزد روند خوبی داشته است و در این زمینه تاکنون حدود 30 درصد از مزارع گندم زیر پوشش این مبارزه قرار گرفته‌اند.

سجادی‌پور با تأکید بر نقش کشاورزان در مبارزه با این آفت گفت: یکی از مواردی که از سوی کارشناسان برای بی‌رغبتی کشاورزان به این مبارزه عنوان می‌شد، قیمت‌های پائین خرید گندم از طرف دولت بود که البته امیدواریم افزایش حدود دو برابری قیمت خرید تضمینی گندم، بتواند انگیزه گندمکاران را برای تولید محصولی با کیفیت افزایش دهد.

* بی‌رغبتی گندمکاران به مبارزه با آفت سن گندم

آنچه گندمکاران را در استان یزد به ویژه شهرستان ابرکوه دچار مشکل کرده است، وجود آفت سن به حد بسیار بالایی در این شهرستان است به نحوی که شهرستان ابرکوه، دومین کانون آفت سن در کشور نامیده شده است.

اما مبارزه با این آفت آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته زیرا برای مبارزه جهادی با این آفت، مشکلاتی وجود دارد.

گرچه به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان یزد، آفت سن اکنون در استان یزد به ویژه شهرستان ابرکوه، وضعیت بحرانی دارد اما گندمکاران رغبتی از خود برای مبارزه جدی با این آفت نشان نمی‌دهند.

 

برخی از دلایل و عوامل این بی‌رغبتی‌ها توسط مسئولان مورد بررسی قرار گرفته که البته امید می‌رود با رفع این مشکلات و عوامل بی‌انگیزگی‌ها، بتوان مبارزه جدی را با آفت گندم آغاز کرد.

خرده مالکی یکی از اصلی‌ترین این مشکلات است و از آنجا که هزینه‌های مبارزه با این آفت با وجود خرده‌ مالکی‌ها در ابرکوه بالاست، جهاد کشاورزی نیز نمی‌تواند یاری رسان کشاورزان در این زمینه باشد.

این امر یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کار مبارزه با سن گندم در بسیاری از مناطق را با کندی مواجه کرده است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث بی‌‌رغبتی کشاورزان به مبارزه با آفت سن شده است، گرانی سم و درخواست کشاورزان برای در اختیار گرفتن تراکتور از جهاد کشاورزی برای سمپاشی است و عمده سمپاش‌های دستی مدیریت جهاد کشاورزی نیز که در اختیار گندمکاران قرار می‌گیرد، اقلامی فرسوده است.

همزمانی برداشت زردآلو با زمان مبارزه با سن گندم نیز در بی‌رغبتی کشاورزان به مبارزه با این آفت نقش داشته است.

به هر ترتیب عامل بی‌رغبتی مبارزه با آفت سن توسط مسئولان شناسایی شده و حال تنها چند قدم تا مبارزه جدی با این آفت مانده است و آن رفع این عوامل است.

یزد که می‌تواند در تولید گندم حداقل برای استان خود، خودکفا باشد، شایسته نیست با بی‌توجهی به آفت‌‌ها، این ظرفیت از بین برود.

ظرفیتی که در سال حماسه اقتصادی باید بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.

بی‌شک این اقدام جهادی هم تلاش و جدیت گندمکاران و هم حمایت و همراهی مسئولان جهاد کشاورزی استان یزد را می‌طلبد.

انتهای پیام/2464/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول