اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد

پیش‌بینی تولید 690 هزار تن گندم در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پیش‌بینی کرد، میزان تولید گندم در استان اردبیل امسال به 690 هزار تن برسد.

پیش‌بینی تولید 690 هزار تن گندم در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عادل عبدایمانی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه بخش کشاورزی پارس‌آباد اظهار داشت: ما هرچند در سطح زیرکشت گندم دیم و آبی حدود سه تا هشت درصد کاهش داشتیم، اما به جای گندم با هدف رعایت تناوب کشت در دشت مغان شاهد رغبت کشاورزان به کاشت کلزا و همچنین حبوباتی همچون عدس بودیم.

وی تصریح کرد: با کاهش هشت درصدی کشت گندم در اراضی آبی رقم سطح زیرکشت به 73 هزار و 500 هکتار و در اراضی دیم نیز با کاهش سه درصدی تولید گندم و علاقمندی زارعان به کشت این محصول را شاهد بودیم.

عبدایمانی با بیان اینکه امسال 22 هزار و 500 هکتار از اراضی منطقه مغان به کشت کلزا اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال 50 هزار تن تولید این محصول را شاهد باشیم که نسبت به سال گذشته این رقم دو برابر شده است.

این مسئول در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه در زمین‌های زراعی به جای کشت گندم، کاشت عدس مرسوم شده است، اضافه کرد: این جابه‌جایی در کاشت محصول به صورت محدود اتفاق افتاده و بیشتر با هدف رعایت تناوب کشت و سودآوری بیشتر بوده است.

وی، گندم منطقه مغان را از گندم‌های مرغوب در سطح کشور توصیف کرد و ادامه داد: ما همچنان پیش‌بینی می‌کنیم که امسال نیز مرغوب‌ترین محصول را از زارعان منطقه خریداری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از دو برابر شدن میزان تولید کلزا در منطقه مغان خبر داد و بیان کرد:‌ امسال 50 هزار تن کلزا در منطقه مغان تولید و برای روغن‌کشی به کارخانه‌های روغن نباتی ارسال می‌شود.

عبدایمانی، سطح زیر کشت کلزا را حدود 23 هزار هکتار اعلام کرد و یادآور شد: ‌استان اردبیل از این لحاظ مقام دوم کشور را دارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در کنار توجه به کمیت تولید ما مبارزه با بیماری‌ها و رعایت تناوب زراعی را در دستورکار قرار دادیم تا زمینه مساعد برای کشت و عمل‌آوری مناسب‌تر فراهم آید.

پارس‌آباد 100 درصد سورگم مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بازدید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد نیز افزود: 100 درصد بذر سورگم کشور در پارس‌آباد تولید شده و 80 درصد بذر ذرت نیز به دست توانمند کشاورزان این منطقه تولید می‌شود.

حسن روحی تصریح کرد: این 100 درصد تولید سورگم شامل سه هزار تن محصول و 80 درصد ذرت نیز حدود 10 هزار تن ذرت مرغوب تولیدی است که به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی عنوان کرد: در این شهرستان 33 نوع محصول زراعی کشت می‌شود، به طوری که در مجموع 66 هزار هکتار اراضی در کشت اول و دوم به تولید انواع محصولات زراعی اختصاص می‌یابد.

روحی در پایان اضافه کرد: ‌42 هزار هکتار کانالت‌گذاری و همچنین زهکشی اراضی منطقه انجام شده و حدود هشت هزار و 500 هکتار نیز با رقم اعتباری 20 میلیارد تومان در دست اجرا است.

انتهای پیام/62002/ذ30 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول