اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خرمشهر؛ نماد مقاومت و زمینه‌ساز خلق حماسه سیاسی

مردم ایران با اعلام خبر آزادی خرمشهر مانند خانواده‌ای که فرزند از دست رفته خود را بازیافته است، اشک‌های شادی خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرین این نبرد کرد.

خرمشهر؛ نماد مقاومت و زمینه‌ساز خلق حماسه سیاسی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، در ساعت دو بعد از ظهر روز سوم خرداد 1361، پس از 24 روز رزم بی‌امان، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پرافتخار اللّه‏ اکبر، بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

خرمشهر، این شهر مقاوم که پس از 35 روز پایداری و مقاومت، در چهارم آبان ماه 1359 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز (نوزده ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.

رزمندگان اسلام در نخستین اقدام، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

خبر آزادسازی خرمشهر، به سرعت در همه جا طنین افکند و ملت مسلمان ایران را که مدت‏‌ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق شادی و سرور کرد.

در این روز مردم به خیابان‏‌ها ریختند و با پخش شیرینی، به جشن و شادی پرداخته و با فرا رسیدن شب، بر پشت بام‌‏ها ندای اللّه‏ اکبر سر دادند.

علی سیدآبادی یکی از رزمندگان شهرستان آبیک است که 133 ماه یعنی 11 سال و یک ماه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته و برای نخستین بار در سوم خرداد 61 مجروح شده است.

وی برای دومین بار در عملیات والفجر سه در چنگوله واقع در مهران و برای سومین بار در سال 66 در فکه دشت عباسی مجروح شده است.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: دولت عراق از نابسامانی اوضاع کشور و اخبار کذب دولت‌های غربی فکر می‌کرد که نیروهای نظامی و مردمی ضعیف بوده و مخالف انقلاب هستند به همین دلیل با قصد حمله به کشور در نظر داشت 48 ساعته از خرمشهر تا تهران را با حمایت‌های دولت‌های غربی و آمریکایی به تصرف خود درآورد.

سیدآبادی ادامه می‌دهد: در نتیجه خرمشهر و بخشی از آبادان تا رودخانه کارون به دست نیروهای عراقی درآمد؛ این در حالی بود که اگر مرز ما بین دارخوین و شادگان به طور کامل به تصرف عراق درمی‌آمد آبادان به طور کلی سقوط می‌کرد.

اهمیت فتح خرمشهر

بنابر این گزارش، بی‌تردید فتح خرمشهر، از دو جهت بسیار حائز اهمیت بود. نخست اینکه با این پیروزی بزرگ، جنگ وارد مرحله نوینی شد و قوای اسلام با حمله‏‌های کوبنده خود، مرحله به مرحله پیروزی‏‌های تازه‌ای را به ارمغان می‏‌آوردند؛ دوم اینکه این فتح موجب شد که آمریکا و سایر قدرت‏‌های استعماری، حساب کار خود را بکنند و از موضع تهاجم و حمله، به موضع دفاع بیافتند.

سیدآبادی رزمنده آبیکی در خصوص مرحله نخست عملیات بیت‌المقدس می‌افزاید: این مرحله از منطقه عملیاتی شلمچه آغاز و پس از حصر آبادان و جزیره مجنون به سمت خرمشهر ادامه داشت.

وی اضافه می‌کند: در مرحله دوم پس از آزادسازی منطقه کوشک و پادگان حمیدیه و شلمچه، جاده آبادان به خرمشهر و اهواز به خرمشهر آزاد شد و رزمندگان اسلام به پشت دروازه‌های خرمشهر رسیدند.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح می‌کند: در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس با توجه به اینکه لشگرهای مکانیزه، پیاده مکانیزه و لشگرهای توپخانه در منطقه به صورت گسترده آماده بودند ولی نیروهای عراقی به شدت دچار ضعف جسمی و روحی شده بودند و به همین دلیل نتوانستند در برابر حملات و تک‌های ایرانی مقاومت کنند.

سیدآبادی خاطرنشان می‌کند: مرحله سوم که از پشت دژهای خرمشهر به سمت گمرک و از راه‌آهن به سمت داخل شهر خرمشهر بود ادامه داشت و بعد از ظهر سوم خرداد 61 خرمشهر به طور کامل از محاصره رژیم عراق در آمد.

لازم به ذکر است که آمریکا و سایر قدرت‏‌های استعماری پیش از این، می‏‌پنداشتند که عراق خواهد توانست پس از پیروزی بر ایران، جایگزین رژیم دست نشانده سابق و ژاندارم منطقه که با انقلاب اسلامی از میان رفته بود، شده تا حافظ و نگهبان منافع آنان در منطقه شود، اما پس از فتح خرمشهر نه تنها اندیشه تصرف ایران غیر ممکن شد؛ بلکه ترس و وحشت سقوط صدام وجودشان را فرا گرفت و آن‏ها را وادار کرد که صدام را از سقوط نجات دهند.

رزمندگان اسلام عاشق اسلام و انقلاب بودند

سیدآبادی رزمنده آبیکی با بیان اینکه رزمندگان اسلام در طول تاریخ دفاع مقدس عاشق اسلام و انقلاب بودند، می‌گوید: نیروهای عراقی به دلیل نداشتن ایمان و روحیه ضعیف و کمبود معنویت در آزادسازی خرمشهر عقب‌نشینی کردند ولی رزمندگان اسلام با نیروی ایمان و تقوا توانستند دشمن را به عقب برانند و پیروز میدان شوند.

وی بیان می‌کند: خوشبختانه در عملیات بیت‌المقدس از رزمندگان اسلام کسی اسیر نشد بلکه اسرای بسیار زیادی از عراق داشتیم.

رزمنده آبیکی اظهار می‌کند: رزمندگان اسلام واقعا عاشق ولایت فقیه بوده و به دین اسلام مقید بودند.

سیدآبادی یادآور می‌شود: رزمندگان اسلام با اتحاد، یک‌دلی، هم‎‌صدایی و یک‌رنگی با دشمنان اسلام و انقلاب مبارزه می‌کردند که مطلوب است افراد جامعه این ویژگی‌ها را در خود تقویت کنند تا نظام به اهداف بلندش دست یابد.

آزادسازی خرمشهر، زمینه‌ساز حماسه سیاسی

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک برجسته کردن سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر را زمینه‌ساز حماسه سیاسی ذکر می‌کند و می‌گوید: اگر حماسه‌ سازی‌هایی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس از سوی فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته برجسته و به نحو مطلوب بهره‌برداری شود می‌توان در خلق حماسه‌های دیگر نقش بسزایی ایفا کند.

اسفندیاری، آزادسازی خرمشهر را برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان می‌کند و می‌افزاید: عملیات بیت‌المقدس از 10 اردیبهشت سال 61 خرداد ماه آغاز که در سه مرحله انجام و تا آزادی خرمشهر در سوم خرداد 61 به مدت 23 روز طول کشید.

وی اضافه می‌کند: با انجام عملیات بیت‌المقدس پنج هزار و 400 کیلومتر از خاک ایران اسلامی که از سوی دشمن بعثی به اشغال درآمده بود، آزاد شد و 19 هزار نفر از نیروهای رژیم بعثی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

این مسئول تصریح می‌کند: 17 هزار نفر از نیروهای رژیم بعثی در مناطق محاصره شده مثلث اروند، کارون و خط حسینیه به محاصره در آمده بودند که تعدادی از آنان برای نجات، خود را به آب انداختند که عده معدودی نجات یافته و عده‌ای دیگر به هلاکت رسیدند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک بیان می‌کند: لازم بود که جنگ را ادامه می‌دادیم چراکه به نظر سیاسیون و نظامیون پس از پایان جنگ هم باید جنگ را ادامه می‌دادیم تا اهرم فشاری برای میز مذاکره داشته باشیم و پس از قطعنامه 598 این امر تحقق یافت و در امتیازگیری بر سر مذاکره توانستیم در سطح بالا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این گزارش حاکی است، حضرت امام خمینی رحمت الله به مناسبت فتح خرمشهر، پیام رسا و متینی را به این شرح صادر فرمودند: «این جانب، با یقین به آن که «ما النصر الا من عنداللّه‏» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة‏اللّه‏ الاعظم ارواحنا لمقدمه الفدا را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت‏‌هایی در دست ابرقدرتان، خصوصا آمریکای جهان خوارند، بیرون آورد و ندای اللّه‏ اکبر را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پر افتخار لا اله الا اللّه‏ را بر فراز آن شهر خرم که با دست پلید جنایتکاران غرب به خون کشیده شده و خونین‌شهر نام گرفت، به اهتزاز در آورد، تشکر می‏‌کنم و آنان، فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپا کننده عدل الهی در سراسر گیتی روحی لتراب مقدمه الفدا می‏باشند».

با توجه به اینکه 31 سال از تاریخ حماسه‌ساز آزادسازی خرمشهر می‌گذرد اسطوره بودن شهر خون و قیام هیچ‌گاه از اذهان ملت شریف ایران پاک نمی‌شود، خرمشهری که به عنوان نماد مقاومت و صبر می‌تواند بهترین الگوی مردم در این برهه از زمان باشد.

بر اساس این گزارش، گرچه جنگ امروز دشمن جنگ سخت و تن به تن نیست بلکه جنگ نرم و انواع تحریم‌ها، تهدیدات و فشارهای اقتصادی است ولی ملت بزرگ ایران باید با الگو گیری از صبر و ایستادگی مردم خونگرم خونین‌شهر و با الگوگیری از ایمان راسخ رزمندگان و لبیک‌گویی آنان به امام راحل، در برابر تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان ایستادگی کرده و با لبیک‌گویی به ندای مقام معظم رهبری با حضور پر شور و گسترده خود در انتخابات 24 خرداد ماه جاری حماسه بی‌نظیری را خلق کنند.

پس بر تک تک افراد جامعه لازم است به پاس قدردانی از خون پاک شهدا و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل و شهدا، با حضور پررنگ خود در پای صندوق‌های رأی با خلق حماسه سیاسی بزرگ، بار دیگر دشمنان اسلام و نظام را مبهوت، مأیوس و ناامید کرده و برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت برسانند.

انتهای پیام/77006/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول