اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه ناحیه آبیک:

سوم خرداد تجلی «ان مع‌العسر یسرا» بود

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک سوم خرداد و روز آزادسازی خرمشهر را تجلی آیه «ان مع‌العسر یسرا» دانست.

سوم خرداد تجلی «ان مع‌العسر یسرا» بود

رضا اسفندیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: نیروهای مسلح و نیروهای مردمی توانستند با صبر و مقاومت در برابر دیوار ارتش بعث عراق ایستادگی کنند که به همین دلیل خرمشهر شهر خون و قیام به اسطوره مقاومت و پیروزی در طول تاریخ دفاع مقدس لقب گرفت.

وی تحمیل جنگ بر ایران اسلامی را متأثر از محیط بین‌المللی و ریشه در شخصیت صدام دانست و افزود: با انعقاد قرارداد الجزایر بین ایران و عراق و امضای اجباری رژیم بعثی، صدام به دنبال فرصتی بود تا عقده‌گشایی کند که با نشان دادن چراغ سبز آمریکا، جنگ علیه ایران را تحمیل کرد.

این مسئول ادامه داد: بندر خرمشهر به دلیل اینکه یکی از بزرگ‌ترین بنادر فعال واردات کشور بود و نزدیک‌ترین مسیر دسترسی دریا به داخل کشور بود دارای امتیازات فراوانی می‌شد که صدام نمی‌توانست این امتیازات را تحمل کند به همین دلیل با آغاز جنگ، خرمشهر را به مدت 20 ماه به محاصره درآورد.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: برای آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی عراق، عملیات بزرگ و حساب‌شده بیت‌المقدس طراحی شد که در سه مرحله به اجرا درآمد.

اسفندیاری با اشاره به متعدد بودن محورهای عملیاتی تصریح کرد: در مرحله نخست عملیات بیت‌المقدس، رزمندگان اسلام از رودخانه کارون و از شرق کارون در منطقه دارخوین عبور کردند این در حالی بود که آزادسازی خرمشهر از سمت دروازه‌های خرمشهر آغاز و از شمال شرق تا ایستگاه حسینی در شرق ادامه داشت.

خرمشهر برای مردم و نیروهای بسیجی آرمان شده بود

وی با بیان اینکه خرمشهر برای مردم و نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج آرمان شده بود، اضافه کرد: در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس مردم و نیروهای مسلح به مرز رسیدند و با ورود به شهر، خرمشهر را به محاصره درآوردند در مرحله سوم رزمندگان اسلام با تلاش بی‌وقفه توانستند خرمشهر را از اسارت عراق در آورند.

این مسئول در خصوص فرمایش امام راحل که خرمشهر را خدا آزاد کرد، توضیح داد: امام راحل به دلیل اشرافیت بر محیط‌های داخلی و خارجی ایران و عراق و اوج تسلط بر شرایط ایران و محیط بین‌المللی می‌دانست که نیرویی جز نیروی الهی و امداد غیبی نمی‌تواند پیروزی رزمندگان اسلام را در خرمشهر رقم بزند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک ادامه داد: شهدای بسیاری در مقاومت و آزادسازی خرمشهر نقش‌آفرینی کردند که می‌توان به شهیدان علی صیاد شیرازی، محمد جهان‌آرا، ابراهیم همت، مهدی زین‌الدین و شهید باکری اشاره کرد.

این مسئول بیان کرد: همه عملیات‌های تاریخ دفاع مقدس معجزه بود به همین دلیل تلفات نیروها و رزمندگان اسلام به مراتب کمتر از نیروهای رژیم بعثی عراق بود گرچه خود نیروهای عراقی نیز متوجه این موضوع بودند.

آزادسازی خرمشهر سرفصل جدیدی را در تاریخ دفاع مقدس گشود

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک با ذکر اینکه پس از عملیات بیت‌المقدس در سال 61 که سرفصل جدیدی در تاریخ دفاع مقدس گشوده شد، تصریح کرد: دشمن با مسلح و کانالیزه کردن نیروهای خود در برابر رزمندگان اسلام، مین‌گذاری، خاکریزها و کانال‌های متعدد و تا بن دندان مسلح می‌خواست به خیال خام خود ایران اسلامی را به تصرف درآورد، با امدادهای الهی و غیبی و نیز نیروی ایمان رزمندگان اسلام مواجه شد و پس از هشت سال مبارزه نتوانست کاری از پیش ببرد.

اسفندیاری صبر و مقاومت را مهم‌ترین دستاورد سوم خرداد عنوان کرد و گفت: امام راحل در دوران جنگ تحمیلی فرهنگ اعتماد و اتکا به نفس در جوانان را تقویت کرده و آنان را به این باور رسانده بود که با توکل به خدای متعال و تمسک به قرآن کریم و اهل بیت (ع) می‌توان به پیروزی دست یافت.

وی اضافه کرد: گرچه در دوران هشت سال دفاع مقدس بسیاری از سرسپردگان غرب و آمریکا حامیان عراق بودند و اصلا به ذهنشان نمی‌رسید که رزمندگان اسلام بتوانند بر آنان فائق آیند ولی رزمندگان اسلام با لبیک‌گویی به امام راحل و نیروی ایمان و معنویت و کسب تجربه از ارتش توانستند هشت سال ایستادگی کنند و با نثار خونشان، جانباز شدنشان و آزاده شدنشان ثابت کردند که همواره مدافع اسلام و انقلاب بوده و خواهند بود.

انتهای پیام/77006/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول