اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه تهران:

شاهد رشد سلفی‌گری در کشورهای اسلامی هستیم

استاد دانشگاه تهران گفت: با گسترش هرچه بیشتر مدرنیسم در محیط بین‌الملل، شاهد رشد سلفی‌گری در کشورهای اسلامی هستیم که هر دوی این جریانات افراطی با تأکید بیش از حد بر گرایشات خود، از عقل و منطق دور می‌شوند.

شاهد رشد سلفی‌گری در کشورهای اسلامی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی ظهر امروز در همایش نسخه جعلی که با موضوع جریان شناسی سلفی‌گری معاصر با اشاره به گسترش جریان سلفی‌گری در جهان اسلام اظهار داشت: جریان سلفی‌گری که به معنای بازگشت به گذشته است، واکنشی به گسترش مدرنیسم در جهان است.

مدیر پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: با گسترش هرچه بیشتر مدرنیسم در محیط بین‌الملل، شاهد رشد سلفی‌گری در کشورهای اسلامی هستیم که هر دوی این جریانات افراطی با تأکید بیش از حد بر گرایشات خود، از عقل و منطق دور می‌شوند.

این دکترای علوم سیاسی عقل‌گرایی را تنها محور مدرنیسم و نقل‌گرایی را تنها مبنای اعتقادات سلفی‌گری عنوان کرد و گفت: به همان اندازه که مدرنیسم مادیات را منشاء سعادت انسان می‌داند، سلفیون نیز از مادیات و ابزار دنیای مدرن را مانع سعادت اخروی انسان می‌دانند.

علیزاده موسوی ادامه داد: بر همین اساس می‌توان اندیشه و اعتقاد سلفیون را در چهار حوزه مورد تشخیص و شناسایی قرار داد.

وی در ارتباط با تبیین شیوه‌های شناسایی سلفیون از سایر گرایشات و فرق اظهار داشت: در حوزه روش‌شناسی، سلفیون از روش نقل به عنوان تنها روش تشخیص و استناد استفاده می‌کنند و این امر در حوزه معرفت شناسی و شناخت منابع دینی و اعتقادی نیز تنها به صورت حدیث‌گرایی انتخابی انجام می‌شود.

استاد دانشگاه تهران افزود: سلفیون در حوزه معناشناسی و در زمینه ارتباط میان لفظ و معنا، صرفا ظاهرگرا بوده و در ارتباط با هستی شناسی تنها حس‌گرا هستند.

وی گرایشات مختلفی را در زمینه فرقه سلفی برشمرد و گفت: گرایش‌های سلفی‌گری بسیار متنوع و پرتعداد است که از آن جمله می‌توان به سلفی تنویری که گرایش روشنفکرانه‌ای از سلفی‌گری است، سلفی‌گری جهادی که بر اساس مقابله با مظاهر شرک بنا شده و همچنین سلفی‌گری تبلیغی اشاره کرد.

این کارشناس مسائل جهان اسلام در ارتباط با وضعیت سلفی‌گری در جهان اسلام تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که جریان سلفی‌گری به عنوان یکی از آتش‌های زیر خاکستر بعد از جریان موج بیداری اسلامی در منطقه، فضای منطقه را به سمت اضطراب و ارعاب کشاند.

علیزاده موسوی از کشورهایی قبیل تونس، لیبی، مصر، قطر و سوریه به عنوان کشورهایی که جریان سلفی‌گری در آنها از رشد بالایی برخوردار بوده است، نام برد و خاطرنشان کرد: باید با شناسایی این جریان منحط و منحرف و همچنین تشخیص اعتقادات سلفی‌گری از اعتقادات مسلمانان اهل سنت، در راستای تضعیف این فرقه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه قلبی عموم مسلمانان اهل سنت دنیا به اهل بیت(ع)، محور قرار دادن اهل بیت و اشاعه اندیشه و سیره ایشان می‌تواند گامی بسیار موثر در راستای تضعیف جریان وهابی سلفی‌گری در جهان باشد.

انتهای پیام/70008/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول