اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه مازندران:

تحقق حماسه اقتصادی در سایه کارآفرینی است

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه به تولید داخلی بها داده شود، گفت: تحقق حماسه اقتصادی در سایه کارآفرینی محقق می‌شود.

تحقق حماسه اقتصادی در سایه کارآفرینی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از بابلسر، احمد احمدپور ‌رئیس دانشگاه مازندران ظهر امروز در همایش ملی دانشگاه کارآفرین که در سالن آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد با ریشه‌یابی کلمه کارآفرین که از کلمه فرانسوی به معنای متعهد شدن گرفته می‌شود، به بیان تعریفی از فرد کارآفرین پرداخت و گفت: کارآفرین کسی است که با متعهد شدن مخاطره‌ها یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل می‌کند.

رئیس دانشگاه مازندران افزود: اقتصاددانان نخستین کسانی بودند که در نظریه‌های خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینان پرداختند.

وی با اشاره به تعریف ژوزف شومپیتر که کارآفرین را نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی می‌داند، اظهار داشت: مولفه‌های مختلفی برای کارآفرین وجود دارد که از آن میان می‌توان به نوآور بودن و گام برداشتن در روش تولید اشاره کرد.

احمدپور به میزان فعالیت مدیران در زمینه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: مدیران باید روش‌های سنتی را از عملکرد مدیریتی خود دور سازند و علاوه بر عملکرد مالی به نوآوری، مشتری‌مداری و... توجه کنند.

رئیس دانشگاه مازندران بر عملکردهای نوین مدیریتی تاکید کرد و اذعان داشت: این هدف مهم در کوتاه مدت می‌تواند عملی شود، به شرط اینکه مدیر با افزایش مشتری، بالابردن کیفیت محصول و کاهش بهای کالای تهیه شده در مسیر مدیریت نوین گام بردارد.

وی با اشاره به بحث نوآوری، موفقیت یک مدیر را در نوآور بودن وی دانست و افزود: برای باقی ماندن در دنیای رقابت، مدیر ناچار به افزایش کیفیت تولید است، بر این اساس یک مدیر باید بدون عکس‌العمل رقبا در صحنه رقابت از خود عکس‌العمل نشان داده و معیار ارزش‌یابی خود را بر اساس ارزیابی متوازن هماهنگ نماید.

احمدپور خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970 به موضوع کارآفرینی توجه جدی شده و حتی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه هم از اواخر دهه 1980 این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند در کشور ما تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه، توجه چندانی به کارآفرینی نشده است.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد کار آفرینی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان کارآفرینی را نوعی عبادت و ارزش‌آفرینی می‌داند و  همواره تاکید می‌کند که کشور ما امروز بیشتر از هر زمان دیگر به کار و کارآفرینی نیاز دارد تا همچون عقابی تیز پرواز در فضای پیشرفت و آبادانی و افتخار اوج گیرد.

احمدپور با اشاره به کار آفرینی در نظام ارزشی اسلام تصریح کرد: در قرآن کریم و نظام ارزشی و در جای جای کلام معصومان و به ویژه در نگاه پیامبر اعظم(ص)، امور اقتصادی و مقوله کارآفرینی، بخش مهمی از زندگی آدمی را به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در کارآفرینی افزود: در پرداختن به امر آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌ها باید به چهار هدف کلی انگیزة کارآفرینی، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و حمایت از کارآفرینان توجه داشت و دانشگاه‌ها می‌توانند درباره کارآفرینی و توسعه آن نقش عمده‌ای داشته باشند.

وی در ادامه با تاکید بر سال حماسه سیاسی که با حضور مردم در پای صندوق‌های رای در 24 خردادماه نمایان می‌شود، برپایی حماسه اقتصادی را فرصت خوبی برای تولیدکنندگان داخلی برشمرد و افزود: با بهادادن به تولید داخلی، می‌توان گام موثری در مسیر حماسه اقتصادی برداشت.

احمدپور در پایان سخنانش گفت: ما از نظر نظامی و سیاسی فراتر از بسیاری از کشورهای دنیا هستیم  و برای رسیدن به اقتدار  و حماسه اقتصادی باید از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنیم.

انتهای پیام/86025/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول