اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق صنایع دستی در ریگان

این روزها که به فصل کار و تلاش در باغ‌های نخیلات شهرستان ریگان نزدیک می‌شویم و در همین راستا صنایع دستی در شهرستان ریگان رونق خاصی به خود گرفته است.

رونق صنایع دستی در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان ریسمان ریسی و یا به اصلاح محلی «چیلک ریسی» یکی از صنایع دستی شهرستان ریگان است که در این فصل از رونق خاصی برخوردار است.

ریسمان یکی از ابزارهای بستن خوشه‌های خرما است که در صورت نبود این ریسمان خوشه‌های خرما دچار شکستگی شده و کشاورزان متضرر می‌شوند.

بانوان شهرستان با روی آوردن به این کار موجب رونق اقتصادی خانواده‌های خود می‌شوند در ریسمان ریسی که از الیاف درختان استفاده می‌شود آن را چند ساعتی در آب گذاشته و با زدن چندین ضربه آنها را به صورت ریسمان در می‌آورند و کشاورزان آنها را خریداری می‌کنند.

ریسمان‌های بافته شده به جز نیاز ریگان به دیگر شهرستان‌های شرقی استان کرمان ارسال می‌شوند و این شهرستان تامین کننده ریسمان شرق استان کرمان است.

همچنین این ریسمان بافته شده به دیگر استان‌های جنوبی کشور ارسال می‌شود.

 

رونق هنر حصیربافی و سبدبافی در ریگان

یکی دیگر از صنایع دستی شهرستان ریگان حصیربافی و سبدبافی است که این صنایع دستی از رونق خاصی در این شهرستان برخوردار است.

در حصیربافی و سبدبافی از شاخ و برگ درختان نخل خرما استفاده می‌شود و بانوان با روی آوردن به این صنایع دستی آن را در شهرستان احیا کردند.

محمدصادق دادالله‌پور معاون عمرانی فرماندار ریگان به خبرنگار فارس گفت: صنایع دستی شهرستان که در گذشته رونق خاصی داشتند، مجددا در این شهرستان احیا می‌شوند.

وی یکی دیگر از صنایع دستی شهرستان را قالیبافی و گلیم‌بافی برشمرد و افزود: به زودی این صنایع دستی در ریگان احیا می‌شود.

معاون فرماندار ریگان اظهار داشت: با اختصاص 15 دار قالی در روستاهای محروم شهرستان ریگان کارگاه‌های قالیبافی برای اشتغال زنان خانه‌دار راه‌اندازی و تعداد 40 نفر مشغول به کار می‌‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه قبلا در مناطق عشایری زنان عشایر مشغول به قالیبافی و گلیم‌بافی بودند، اما به دلیل نداشتن دار قالی، گلیم‌بافی و قالیبافی به فراموشی سپرده شده بود که به زودی تعدادی دار قالی در اختیار این زنان قرار می‌گیرد.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان بیان کرد: برای اشتغال زنان روستایی در روستاهای پرجمعیت رحمت‌آباد با همکاری شرکت تعاونی زنان روستایی تعدادی دار قالی در اختیار بانوان جویای کار قرار می‌گیرد.

دادالله‌پور افزود: در جلسه شورای اشتغال شهرستان مقرر شد، برای رشد بخش فرش با توجه به ظرفیت‌های شهرستان، تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، امور بانوان میراث فرهنگی و بخشداران برای جذب افراد واجد شرایط اقدام و لیست افراد را در اختیار اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان برای ثبت قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در آینده با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 20 دار قالی دیگر در بین بانوان شهرستان برای فرش‌بافی و گلیم‌بافی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/80014/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول