اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول فنی میراث فرهنگی کشور:

موزه‌ها عاملی برای توسعه کشور هستند

مسئول فنی سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: موزه‌ها به بهترین شکل ممکن عاملی برای توسعه کشور هستند.

موزه‌ها عاملی برای توسعه کشور هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احمد میرطباطبایی در همایش روز جهانی موزه که با حضور اسدالله بیرالوند مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان و تعدادی از پیشکسوتان میراث فرهنگی قزوین در آمفی تئاتر موزه شهر قزوین برگزار شد، اظهار داشت: امروز یکی از شاخصه‌های مهم کشورهای توسعه یافته و رشد کرده بدون شک موزه است که توجه به آن نقش اساسی و مهم در پایداری آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی یک ملت دارد.

وی عنوان کرد: موزه مکانی است که یادآور خاطرات گذشته است و به طور حتم با زنده نگه داشتن خاطره‌ها می‌توان مسیر روشن آینده را برای یک ملت ترسیم کرد تا افرادی که در زمان حال به سر می‌برند، بتوانند با تجربیات گذشته به خوبی آشنا شوند.

میرطباطبایی با بیان اینکه در کشور افراد با استعداد زیادی وجود دارند، عنوان کرد: اما متأسفانه برخی افراد تحصیلکرده صرفا مطالب را حفظ می‌کنند و به نوعی آن را عملی نمی‌کنند، همین امر موجب این می‌شود که عملا در جامعه ایرانی با این موضوع روبرو باشیم که افراد تجارب و تحصیل خود را نسبت به افراد تحصیلکرده کشورهای در حال توسعه عملی نمی‌کنند.

مسئول فنی سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان اینکه باید نوع نگاه ما به جامعه هم به نوعی نگاه موزه‌ای باشد، اضافه کرد: موزه صرفا یک مکان بسته‌ نیست که در آن یک اثر تاریخی یا چیز دیگری نگهداری شود، بلکه همین شهر قزوین به نوعی خودش یک موزه کامل است.

وی با اشاره به اینکه نوع معماری هر شهر قابلیت‌ها و زوایای خاص خودش را دارد، عنوان کرد: نور تابش خورشید در هر شهری متفاوت است و به طور حتم یک شهر بالاترین هویت اهالی آن است که در آن زندگی می‌کنند و به طور طبیعی یک شهر بدون خاطره شهر نیست، بلکه خاطره‌ها هستند که یک شهر را به وجود می‌آورد و به نوعی آن را می‌سازد.

میرطباطبایی با بیان اینکه پاریس شهری است که گذشته در آن زنده و پویا است، اشاره کرد: وقتی آدمی دارای هویت و شناسنامه باشد، برای همه قابل لمس‌تر است و به طور حتم وقتی برای همه شناخته شود، همه آن را خواهند شناخت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیراز را با حافظ و سعدی و مشهد را با مرقد مطهر امام رضا (ع) می‌شناسند، عنوان کرد: بدون شک قزوین هم برای معرفی خود باید به آثار تاریخی خود از جمله کاخ‌ها، مناره‌ها، مساجد، بقعه‌های مذهبی و دیگر اماکن فرهنگی خود تکیه بزند.

این مسئول تصریح کرد: روز جهانی موزه بدون شک به مانند تولد فردی است که با یاد خاطرات خود زندگی می‌کند و تلاش می‌کند آنها را به بهترین شکل ممکن حفظ کند.

میرطبابایی با بیان اینکه محل موزه، محل تذکر است، خاطرنشان کرد: انسان‌ها با باورهای معنوی تاریخ خود را بهتر می‌شناسند و می‌توانند بهتر برای آن گام بردارند تا گذشته‌های خود را فراموش نکنند.

انتهای پیام/77004/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول