اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هم‌زمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی صورت گرفت

بهره‌برداری از مجموعه فرهنگی موزه‌های شهرداری ورامین

پس از سال‌ها انتظار یکی از آرزوهای دیرینه محققان و پژوهشگران ورامینی محقق و مجموعه فرهنگی موزه‌های شهرداری ورامین راه‌اندازی شد.

بهره‌برداری از مجموعه فرهنگی موزه‌های شهرداری ورامین

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، امروز پس از سال‌ها انتظار یکی از آرزوهای دیرینه محققان و پژوهشگران ورامینی محقق و مجموعه فرهنگی موزه های شهرداری ورامین توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین در سالروز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی راه‌اندازی شد.

در آئین افتتاح این موزه که جمعی از مادران بزرگوار سرداران شهید، محمدرضا محمودی معاون عمرانی استانداری تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین، سید جمال جلیلی سرپرست فرمانداری شهرستان ورامین، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، معاونان و مدیران شهرداری ورامین حضور داشتند شهردار ورامین از موزه‌ها به‌عنوان گنجینه‌های فرهنگ و تاریخ ملت‌ها یاد کرد و افزود: در جهت حفظ و حراست از مواریث فرهنگی دشت کهن و تاریخی ورامین، مجموعه فرهنگی موزه‌های شهرداری در حوزه‌های مردم شناسی، حیات وحش، ابزار و ادوات کشاورزی ، رسانه، سنگ‌های تاریخی راه اندازی و پذیرای علاقمندان به تاریخ این منطقه می‌باشد.

رضا کارخانه خاطرنشان کرد: این موزه که در نوع خود در حوزه جنوب شرق استان تهران بی‌نظیر می‌باشد، با همت جمعی از محققان و پژوهشگران عرصه فرهنگ و تاریخ این منطقه راه اندازی و شهرداری ورامین به عنوان یکی از متولیان ارتقاء فرهنگ شهری و شهروندی، خود را موظف به حمایت و توسعه این گونه فعالیت‌ها می‌داند.

محمدحسن فرجی رئیس شورای اسلامی شهر ورامین نیز در آیین افتتاح این موزه افزود: ورامین قدمتی به درازای تاریخ داشته و در هر دوره تاریخی نقشی اثرگذار در تحولات تاریخی ایران داشته است.

وی تصریح کرد: هر موزه شناسنامه‌ای ماندگار از تاریخ آن منطقه بوده و امیدواریم مجموعه فرهنگی موزه‌های شهرداری ورامین بتواند در حفظ و حراست از فرهنگ، هنر و تاریخ مردمان این سرزمین و انتقال آن به نسل‌های آینده به خوبی ایفاگر نقش واقعی خود باشد.

محمد راشدی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری ورامین از استاد محمد امینی پژوهشگر و محقق ورامینی به عنوان یکی از پایه‌گذاران مجموعه موزه‌های شهرداری تجلیل کرد و افزود: ایجاد موزه مردم شناسی یکی از برجسته‌ترین افتخارات فرهنگی شهرداری ورامین بوده و امیدواریم با ادامه حمایت های معنوی علاقمندان به فرهنگ ورامین و همراهی اساتیدی همچون استاد محمد امینی، این موزه بتواند پاسخگوی نیاز سیری ناپذیر علمی علاقمندان جهانگرد، ایرانگرد و محققان باشد.

وی در ادامه افزود: این موزه در محل پارک 15 خرداد شهرداری و با حدود ششصد مترمربع زیربنا در دو طبقه واقع گردیده و در آن آثار مختلفی به نمایش درآمده است.

راشدی درباره این آثار افزود: لوازم و اشیاء زندگی قدیم از جمله انواع مختلف سینی، آسیاب دستی، هاون سنگی، چراغ‌های روشنایی، قفل‌های متفاوت آویزی، کفش، چمدان‌های چوبی، کرسی، تلویزیون کمدی، لوازم فلزی و مسی از جمله کاسه و پیاله، سینی‌های بزرگ، گلیم و گبه، انواع سنگ‌های تاریخی با خطوط برجسته خوشنویسی، ماکت آثار تاریخی منطقه و... از جمله لوازم فلزی، چوبی و سنگی موزه مردم شناسی آن می‌باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری ورامین گفت: شهروندان علاقمند می‌توانند اشیاء و لوازم حوزه مردم شناسی و حیات وحش را به صورت امانت دائم و یا موقت در قبال اخذ رسید رسمی از شهرداری به این موزه ارائه و با نام آنها اشیاء اهدایی نمایش داده خواهد شد.

راشدی تصریح کرد: در بخش جنبی این موزه نگارخانه مجهز ایجاد و به صورت دوره‌ای آماده ارائه تصاویر عکاسان و آثار نمایشگاهی هنرمندان رشته‌های نقاشی، تذهیب و نگارگری می باشد.

انتهای پیام/2462/ط30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول