اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول موزه هگمتانه همدان:

موزه‌دار پاسدار اشیاء تاریخی و فرهنگی / وجود بیش از 260 شی در موزه هگمتانه

مسئول موزه هگمتانه همدان با اشاره به اینکه موزه‌دار پاسدار اشیاء تاریخی و فرهنگی است، گفت: بیش از 260 اشیاء تاریخی در موزه هگمتانه جانمایی شده است.

موزه‌دار پاسدار اشیاء تاریخی و فرهنگی / وجود بیش از 260 شی در موزه هگمتانه

لیلا خوشمو همزمان با هفته میراث فرهنگی و موزه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از کار حساس موزه‌داری گفت و افزود: موزه‌داری کار بسیار تخصصی است به طوری که کسانی که در این بخش مشغول به کارند، باید علاقه را نیز چاشنی کار خود کنند.

وی با بیان اینکه موزه‌دار باید به تاریخ کشورش علاقه‌مند باشد، افزود: موزه‌داری که نسبت به تاریخ و گذشته کشورش عرق داشته باشد، می‌تواند در این شاخه فعالیت کند.

مسئول موزه هگمتانه همدان رشته موزه‌داری را رشته‌ای تخصصی دانست و افزود: وظیفه اصلی موزه‌دار این است که وقتی اشیای تاریخی به موزه آورده می‌شود، تحویل موزه‌دار می‌شود و موزه‌دار نخست آن را قرنطینه، مستندنگاری و سپس مشخصات اولیه آن را احصاء و شناسنامه تهیه می‌کند و بعد آن را برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار می‌دهد.

وی موزه‌دار را حافظی برای اشیاء تاریخی دانست و افزود: موزه‌دار باید با حساسیت بالایی از این اشیاء حفاظت و نگهداری شوند.

خوشمو با تأکید بر اینکه ما باید از گذشته خود برای شناسایی بهتر آینده اطلاع یابیم، افزود: اگر از زندگی نیاکان خود چه به لحاظ فرهنگی چه به لحاظ آداب، رسوم و عقاید آنها آگاه شویم، می‌توانیم برای آینده مفیدتر باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک موزه‌دار سعی بر پاسداری در اشیاء تاریخی و فرهنگی داریم، بیان داشت: اشیاء با شرایط ویژه‌ای در موزه قرار می‌گیرند تا برای آشنایی و معرفی ویژه در معرض عموم قرار گیرد تا مردم از جریان تاریخ گذشتگان مطلع شوند.

مسئول موزه هگمتانه همدان در ادامه از وجود بیش از 260 شیء در موزه هگمتانه خبر داد و افزود: آثاری که در این مجموعه نگهداری می‌شود از هزاره اول پیش از میلاد تا دوره اسلامی را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: قدیمی‌ترین شیء در این موزه خمره کوچک سفالی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است که بسیار ازرشمند بوده و در همدان کشف شده است.

خوشمو خاطرنشان کرد: مجموعه آثاری که در این موزه جانمایی شده است، متعلق به کل استان است اما موزه هگمتانه به لحاظ جامعیت میزبان این آثار از شهرستان‌های همدان است.

وی در پایان ضمن تبریک این هفته به همه موزه‌داران اظهار کرد: حفظ تاریخ گذشتگان جدای آشنایی نسل‌های امروز و آینده از روند شکل‌گیری آن، بسیاری از آداب و رسوم و ارزش‌های اجتماعی را نیز برای میراث‌داران به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/89003/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول