اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:

موزه منطقه‌ای همدان پیشرفت مطلوبی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: موزه منطقه‌ای همدان پیشرفت مطلوبی ندارد و اتمام ساخت این موزه نیازمند 12 میلیارد تومان اعتبار است.

موزه منطقه‌ای همدان پیشرفت مطلوبی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا ایزدی ظهر امروز در حاشیه رونمایی از هفت اثر گنجینه تاریخی همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت موزه منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه میراث فرهنگی موزه منطقه‌ای است که در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر گنجینه این موزه در مرحله احداث سقف است که با وجود استحکام مطلوب، پیشرفت خوبی ندارد به طوری که گنجینه آن پیشرفت 80 درصدی و ساختمان موزه 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* برآورد 12 میلیارد تومانی هزینه اتمام موزه منطقه‌ای

ایزدی با اشاره به اعتبار در نظر گرفته شده برای این موزه، آن را زمان‌بر دانست و گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی همدان، مدت کار کردن در همدان به لحاظ جوی محدود است؛ امسال 842 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده اما برآورد کلی هزینه احداث موزه 12 میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این همه تأکید داریم که وضعیت موزه باید هرچه سریع‌تر سر و سامان بگیرد برای این است که ما موزه استاندارد به لحاظ امنیت و گنجینه آثار نیاز داریم و ساخت آن حتماً باید بتونی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه بیشترین قدمت آثار کشف شده، متعلق به دوره هخامنشی است، افزود: متأسفانه کشورهایی در مقابل ایران متعهد به قانون خاص خود نیستند.

وی تصریح کرد: خیلی از اشیاء مثل آنچه در جیرفت اتفاق افتاد، به صورت قاچاقی از مملکت ما و همچنین از همدان در دوره پهلوی خارج شد و با وجود برگشتن برخی از این اشیاء، برای باقی میراث نیز در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان اینکه 13 هزار آثار در گنجینه تاریخی همدان وجود دارد، بیان داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر فضایی برای ارائه آنها نداریم، امیدواریم با احداث موزه منطقه ای همه این آثار در معرض دید عموم قرار گیرد.

* ریتون پنج مهر در همدان به نمایش گذاشته می‌شود

ایزدی یادآور شد: همدان به لحاظ آثار تاریخی یکی از بی‌نظیرترین استان‌هاست چرا که قدمت و آثار تاریخی آن فوق‌العاده ارزشمند و بی‌نظیر است.

وی انتقال برخی اشیاء تاریخی از موزه ملی به همدان را نیازمند به کارگیری پروسه امنیتی دانست و افزود: انتقال برخی اشیاء به همدان، کار مشکلی است اما در هفته جهانگردی قول می‌دهیم، ریتون و دو اشیاء دیگر را به همدان انتقال دهیم اما لائدیسه قابل انتقال نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در مورد موزه‌داران اشیاء تاریخی نیز اظهار کرد: با توجه به زحمات چندین ساله این موزه‌داران، خیلی از اشیای آنها را نمی‌توان تحویل گرفت اما می‌توان به صورت مشارکتی با آنها کار کرد و در این راستا آماده در اختیار گذاردن ساختمان قدیمی و فضاهای مرمتی هستیم.

وی در پایان با اشاره به سردیسی که به تازگی کشف شده است، اظهار کرد: این سردیس متعلق به دوره ساسانی است و کار مرمت آن بسیار سخت است به طوری که برای برخی آزمایشات باید به تهران برود.

انتهای پیام/89003/ت30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول