اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش فارس عنوان کرد

زبان فارسی واسطه انتقال مفاهیم والا به جهانیان

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: زبان فارسی به عنوان یک حامل می‌تواند مفاهیم بلند اندیشه، حکمت، عرفان و اخلاق ایرانی اسلامی را به جهانیان منتقل کند.

زبان فارسی واسطه انتقال مفاهیم والا به جهانیان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد حسین روزیطلب بعد از ظهر امروز در دومین همایش ملی آموزش زبان فارسی و زبان‌شناسی که همزمان با یادروز فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مورد تمدن اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی عنوان می‌کنند که زبان فارسی باید در عالم مطرح شود.

وی افزود: این زبان دارای شایستگی‌های فراوان است و حرکت در مسیر اعتلای زبان فارسی همگام با ارتقای دیگر مظاهر تمدن اسلامی از قبیل معماری و هنر، درخشش زبان فارسی را بیشتر می‌کند.

روزیطلب ادامه داد: زبان فارسی پشتوانه فرهنگ و ادبیات و ارزش‌های اسلامی این دیار است و شعرا و ادبای این سرزمین تنها شاعر و ادیب نبودند که دغدغه آراستن متنی را داشته باشند بلکه حکیم، عارف و فقیه بوده و مطالبشان مملو از حکمت و بینش اسلامی بود.

وی اضافه کرد: این امر در مورد احیا کننده زبان فارسی نیز صدق می‌کند که فردوسی پیش از آن که شاعر باشد یک حکیم بود.

روزیطلب بیان کرد: فردوسی در باب مسائل اجتماعی، عدالت، ارزش علم‌آموزی و هر آنچه در فرهنگ ما به عنوان ارزش مطرح شده سخن گفته و آن محتوای بلند را در قالب ادبی ریخته است.

وی تصریح کرد: اشعار حافظ به همین سیاق برگرفته از مضامین بلند عرفانی و اسلامی است و سعدی شیرازی نیز قطعاتی مملو از حکمت داشته که ریشه در آداب و سنن و ارزش‌های اسلامی ایرانی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: متون سعدی مشحون از آموزه‌های اخلاقی، آیات قرآن و احادیث و روایات است و در سایر شعرا و ادبای پارسی‌گوی نیز این دغدغه معارف والا به عیان دیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: ادبیات فارسی می‌تواند برای جهانیان حاوی پیام باشد و باید با پیشرفت علم و دانش در این دیار روزگاری فرا رسد که بیگانگان برای دستیابی به علم ایرانیان فارسی بیاموزند.

روزیطلب ابراز داشت: زبان فارسی حامل ادبیاتی است که آن ادبیات، بیانگر و مبین مسائل فرهنگ ایرانی اسلامی ما است که می‌تواند برای عالم بشری آرمان‌هایی داشته باشد و مشکلات عالم بشری امروز را حل کند.

وی اذعان داشت: زبان فارسی یک زبان کامل و در ارائه مفاهیم بسیار قدرتمند است بنابراین برای واژگان وارداتی باید معادل مناسب به کار گرفته شود.

دبیر دومین همایش ملی آموزش زبان فارسی و زبان‌شناسی نیز در این مراسم گفت: از حدود 500 مقاله که دبیرخانه همایش دریافت کامل کرد، در نهایت 357 مقاله مورد پذیرش هیئت علمی همایش قرار گرفت.

محمدهادی فلاحی افزود: از این تعداد 136 مقاله به صورت سخنرانی و 221 مقاله برای ارائه به صورت پوستر برگزیده شد.

انتهای پیام/2448/ق30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول