اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیام وزیر ارشاد به همایش روز ملی فردوسی

هنوز کسی نتوانسته همانند اشعار فردوسی در سطح جهان بسراید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش سراسری بزرگداشت روز ملی فردوسی گفت: هنوز کسی نتوانسته همانند اشعار فردوسی در سطح جهان بسراید.

هنوز کسی نتوانسته همانند اشعار فردوسی در سطح جهان بسراید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همایش سراسری بزرگداشت روز ملی فردوسی و کنگره ملی شعر از توس تا نیشابور ظهر امروز با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) مشهد آغاز به کار کرد.

علی‌قلی امیراحمدی، مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در این پیام آمده است: سخن از سخنوران گفتن به منزله الماس به ناخن سفتن و به ترقه توپخانه را آشفتن است و هاله‌های اسطوره‌ای فردوسی به عنوان بزرگمرد ادب و حماسه آنچنان قطور است که امروز با لیزر هم دسترسی به هسته واقعیتش دشوار است.

سیدمحمد حسینی در ادامه پیام خود آورده است: سخن از سراینده شاهنامه به میان آوردن تن به تیغ نقد بزرگان سپردن است ولی فاش می‌گویم که از عهده برآیم شاید، بی‌پذیرش زمان در کفه قضاوت گذاشتن هر پدیده و صاحب دیده‌ای نامنصفانه است.

در ادامه این پیام آمده است: حکیم توس از هوش سرشار و عقل پر عیار برخوردار بود و اگر هر دو را در کلمه خرد جمع آوریم، فردوسی را باید از سرآمدن خرد به حساب آورد.

این پیام می‌افزاید: اینکه شاهنامه به سفارش سلطان محمود غزنوی سروده شده با تاریخ و خرد معیت سنخیت ندارد، سلطان قهار جباری همچون محمود غازی که خود را از نژاد تورانیان می‌دانست و بدان شهره بود چگونه به یک حکیم‌نژاده ایرانی اهل بیت دوست سفارش سرودن ستایش‌نامه تاریخ خداپرستانه ایرانی را می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود عنوان کرد: اما اینکه خردمندی چون فردوسی به سفارش، شاهنامه‌ای که سراسر ظفرمندی ایرانی است و خواری تورانی برای سلطانی که خود را از نسل تورانیان می‌خواند از عقل هوش به دور است.

حسینی در این پیام افزود: باید ابعاد باور و اشعار دل آور فردوسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دل جامعه به معرفت حماسه آفرینش آویخته شود و هنوز شخصی نتوانسته همانند آن اشعار در سطح جهان گرد آورد.

انتهای پیام/70002/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول