اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکانون بسیج حقوقدانان استان بوشهر:

التزام به قانون تکلیف همه کاندیداهاست

مدیرکانون بسیج حقوقدانان استان بوشهر گفت: حرکت بر مدار قانون و پذیرش و التزام به قانون و مهم‌تر اینکه احترام به آراء عمومی و کمک به حفظ ثبات و آرامش جامعه شرعاً، عرفاً و قانوناً تکلیف همه کاندیداهاست.

التزام به قانون تکلیف همه کاندیداهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمود احمدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر مبنای اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق ملی و ازسویی مبیّن نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران براساس اصول و ضوابط اسلامی است قوه مجریه و در راس آن رئیس جمهور به‌دلیل اهمیت ویژه‌ای که در رابطه با اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور نیل به روابط و مناسبات عادلانه حاکم بر جامعه دارد در اجرای قوانین اسلامی (قانون اساسی و قوانین عادی ) نقش برجسته‌ای ایفاد می‌کند.

وی بیان کرد: بر اساس اصول 113 قانون اساسی پس از مقام معظّم رهبری رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است که مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماًبه رهبری مربوط می‌شود به عهده دارد.

شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را قانون معین می‌کند

احمدی گفت: این انتخاب مهم و سرنوشت ساز (انتخاب رئیس جمهور) با رای همگانی و مستقیم مردم انجام می‌گیرد که مطابق اصل 115 قانون اساسی رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی، سیاسی که واجد شرایط تابعیت ایرانی، مدیر و مدبّر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد انتخاب شود.

مدیرکانون بسیج حقوقدانان استان بوشهر با بیان اینکه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران مقارن با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شده است، گفت: بر اساس اصل یکصدم قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه مقتضیات محلی ، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی بنام شورای ده ، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند .

وی افزود: شرایط  انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می‌کند.

انتخابات همگانی از لوازم اصلی مردم سالاری دینی است

مدیرکانون بسیج حقوقدانان استان بوشهر تصریح کرد: (اصل 100قانون اساسی) مطابق اصل یکصد و پنجم قانون اساسی تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد.

احمدی اظهار داشت: اصل انتخابات همگانی و حضور اقشار مختلف درصحنه سیاسی کشور از لوازم اصلی مردم سالاری و دموکراسی دینی است.

مدیرکانون بسیج حقوقدانان استان بوشهر اضافه کرد: برای اینکه حکومتی خصلت مردم سالاری داشته باشد باید خود مردم در صورت بندی قدرت و امور عمومی و سیاست مشارکت داشته باشند، به عبارت دیگر شهروندان آزادانه اهلیّت انتخاب کردن نمایندگان و کارگزاران حکومت را داشته و خود نیز بتوانند به مناصب و مقامات سیاسی راه یابند که این وجه مشخصه کشور ما از سایر کشورهاست .

آزادی‌های عمومی از ویژگی‌های اصلی نظام است

احمدی افزود: حقوق فردی و آزادی‌های عمومی امروزه از ویژگی‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و پرواضح است که بدون وجود چنین آزادی‌هایی تحقق مردم سالاری دینی قابل تصور نیست .

مدیرکانون بسیج حقوقدانان استان بوشهر اظهار داشت: بزرگترین فضیلت این نظام آن است که همه گروه‌ها و گرایش‌ها با نهایت عدالت و مساوات در چارچوب و بر مدار قانون حق حضور در عرصه تعیین سرنوشت مملکت را دارند .

احمدی اضافه کرد: همانگونه که حضور آزادانه با شرایط ذکر شده، در حکومت دینی حق عموم افراد شناخته شده است در مقابل تکلیف به قانون مداری و تمکین به حکم قانون در صورت بروز اختلاف از لوازم اصلی حکومت دینی است، حرکت بر مدار قانون و پذیرش و التزام به قانون و مهم‌تر اینکه احترام به آراء عمومی و کمک به حفظ ثبات و آرامش جامعه شرعاً، عرفاً و قانوناً تکلیف همه کاندیداهاست.

احمدی ادامه داد: آنچه مورد تاکید و توصیه موکد مقام معظم رهبری و قانون اساسی که میثاق ملی همگان است قرار گرفته است، پایبندی همه مسئولان نظام و منتخبین مردم به قوانین و حرکت در مسیر انصاف ، بر مدار قانون است .

انتهای پیام/66006/خ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول