اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قابل توجه رئیس جمهور آینده

روستاهای رودبار جنوب آب شرب ندارند

روستاهای بیژن‌آباد، سعیدآباد و روستاهای حومه در شهرستان رودبار از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

روستاهای رودبار جنوب آب شرب ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، در پی گزارش‌های مردمی روستاهای سعیدآباد و بیژن‌آباد شهرستان رودبار مبنی بر وجود مشکلات زیاد در زمینه برخورداری از آب شرب سالم، جویای مشکلات مردم این مناطق شدیم.

عیسی زبردست عضو شورای اسلامی روستای سعیدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان رودبار اظهار داشت: روستاهای بیژن‌آباد، سعیدآباد و روستاهای حومه به عنوان روستاهای مبدأ و مرجع شهرستان رودبار هستند، اما به دلیل کوتاهی و بی‌توجهی مسئولان، مردم این روستاها با جمعیتی بالغ بر یک‌هزار و 500 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

وی افزود: اقداماتی توسط دهیاران و شوراهای این روستاها برای خرید زمین لازم برای حفر چاه آب تأمین کننده آب آشامیدنی قابل شرب انجام شده، اما از سوی اداره آب و فاضلاب روستایی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد.

زبردست تصریح کرد: مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در روستاهای بیژن‌آباد و سعیدآباد واقع شده است و تمام دانش‌آموزان از روستاهای اطراف برای تحصیل به این دو روستا می‌آیند، اما در این مدارس امکانات لازم برای بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطلوب موجود نیست.

آب لوله‌کشی در این روستاها جیره‌بندی است

اسحاق مکسایی از اهالی روستای سعیدآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تانکرهای آبی که در این مناطق گذاشته شده به دلیل زیادی جمعیت معمولا آب ندارند و افرادی که وسیله نقلیه دارند، مجبورند برای تهیه آب به مناطق مختلف بروند.

وی افزود: آب لوله‌کشی در این روستاها جیره‌بندی است و مردم در این مدت کوتاه باید آب مورد نیاز خود را ذخیره و برای آب مورد استفاده برای استحمام و نظافت حوضچه‌هایی احداث که به مرور زمان این آب‌ها آلوده شده و مرکزی برای تجمع حشرات می‌شود.

زهرا انصاری از اهالی روستای مظفرآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: روستای ما در مسیر روستای سعیدآباد قرار دارد ما هم با مشکلات کم آبی که مردم این اهالی دارند، مواجه هستیم، اما روستای ما به اسلام‌آباد نزدیکتر و این مسیر هم آسفالت است، از روستای ما تا سعیدآباد جاده خاکی است و مردم این روستا مشکلات بیشتری دارند.

وعده‌های مسئولان برای رفع مشکل عملی نشده است

وی با بیان اینکه تانکرهای آبی که در روستاها گذاشته شده همیشه خالی بوده و مردم مجبور هستند برای تهیه آب شیرین به اسلام‌آباد مراجعه و از آب لوله‌کشی منازل مسکونی آنجا برای خود مقداری آب تهیه کنند، افزود: همیشه مسئولان در بازدیدهای خود اعلام می‌کنند که مشکلات به زودی رفع می‌شود، اما سال‌ها است که ما در این محرومیت زندگی می‌کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه حتی در این روستاها به زنان باردار توصیه شده که از آب این مناطق برای استحمام استفاده نکنند، خاطر نشان کرد: از طرف مسئولان برای رفع این مشکل وعده‌های زیادی به مردم داده شده که تاکنون هیچ‌کدام عملی نشده است.

حفر یک حلقه چاه با اعتبار 500 میلیون ریال

محمد فیروزی رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان رودبار در زمینه مشکلات آب آشامیدنی روستاهای سعیدآباد و بیژن‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: روستای سعیدآباد جزو مجتمع آب شیرین بیژن‌آباد است که 500 مشترک دارد.

وی افزود: آب اهالی این روستاها از طریق یک حلقه چاه آب واقع در پایین روستای بیژن‌آباد تأمین می‌شود که به دلیل خشکسالی و افت شدید آب‌های زیرزمینی در شهرستان رودبار این چاه نیز کم آب شده و اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان رودبار در راستای رفع مشکل کم‌آبی این اهالی 17 تانکر آب ثابت در حجم‌های مختلف در سطح روستاها گذاشته تا آب شیرین در اختیار آنها قرار داشته باشد.

فیروزی تصریح کرد: برای حل مشکل اهالی این روستاها 500 میلیون ریال اعتبار برای حفر یک حلقه چاه مصوب شده است و تمام تلاش ما این است که این چاه در سال جاری حفر شود که برای تکمیل پروژه 500 میلیون تومان اعتبار با حجم کار و خرید و اجرای 15 کیلومتر انتقال لوله، تجهیز و برقی کردن چاه آب مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در شهرستان رودبار 65 روستا و آبادی با 8 هزار و 500 مشترک زیر پوشش آب و فاضلاب هستند و آب آنها از طریق 21 حلقه چاه آب در سطح شهرستان تأمین می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال مالی گذشته 3 هزار و 100 خانوار روستایی در این شهرستان تأمین آب شدند.

=============

گزارش از زهرا قائمی‌فر

=============

انتهای پیام/80002/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول