اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل:

517 خانه بهداشت روستایی در اردبیل فعال است

قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 517 خانه بهداشت روستایی در استان اردبیل شکل گرفته و فعالیت می‌کنند و به روستاییان در قالب طرح پزشک خانواده خدمات ارائه می‌کنند.

517 خانه بهداشت روستایی در اردبیل فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرهاد پورفرضی عصر امروز در جلسه ستاد استانی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که با حضور معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در ساختمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: طرح پزشک خانواده در مناطق روستایی از سال 84 شروع شده و استان اردبیل نیز جزء استان‌های برتر در اجرای این طرح است به طوریکه در سطح کشور دو بار برتر شناخته شده‌ایم و موفق به تدوین و تهیه جزوه‌ها و بروشورهای آموزشی با هدف اجرای بهتر این طرح و همچنین تشکیل پرونده الکترونیکی به صورت پایلوت در کشور در مناطق روستایی شده‌ایم.

وی با ابراز رضایت روستاییان از اجرای این طرح تصریح کرد: به طور میانگین اکثریت روستاییان از طرح پزشک خانواده استقبال کرده و از مزایای آن بهره بردند که این تجربه موفق با رفع برخی از نواقص و مشکلات می‌تواند زمینه اجرایی طرح پزشک خانواده در شهرها را به شکل مطلوب فراهم آورد.

پورفرضی خاطر نشان کرد:‌ البته در برخی از مواقع سال که آزمون دستیاری برگزار می‌شود ما شاهد حضور کم پزشکان در روستاها هستیم اما در مجموع تیم‌های پزشکی و سلامت ما اعم از ماما، پرستار و پزشک به صورت معمول و دائمی در روستاها مستقر هستند.

این مسئول از تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی روستایی به رایانه و برخی تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاهی و داروخانه‌ای خبر داد و اضافه کرد: 13 دستگاه آمبولانس را نیز در سطح استان به مراکز روستایی در ارائه خدمات مطلوب تحویل داده‌ایم.

وی با بیان اینکه 72 درصد داروخانه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و 79 درصد مراکز بهداشتی، درمانی ما به ناوگان خودرویی از طریق بخش خصوصی مجهز شده است، بیان کرد: ‌ما از این ظرفیت در طرح ده‌ گردشی استفاده می‌کنیم تا پزشک خانواده و نظام ارجاع در روستاها به شکل مناسب انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از آغاز پرداخت چهار درصد سهم وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها به عنوان معوقه اجرای این طرح خبر داد و یادآور شد: حدود 2.5 درصد اعتبارات نیز برای بهسازی مراکز بهداشتی در اختیار استانداران قرار گرفته است که صرف تجهیز خانه‌های بهداشت در مناطق دورافتاده می‌شود.

پورفرضی ادامه داد: ‌قرار است در قالب این طرح 12 باب آزمایشگاه تجهیز و راه‌اندازی شده و شش واحد جدید نیز امسال در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در برقرار بودن مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی در سطح استان وجود ندارد، گفت: ما با داشتن 517 خانه بهداشت روستایی و 112 مرکز بهداشتی درمانی شهری کمبودی نداریم و تنها در شهر اردبیل با کمبود چهار پایگاه بهداشتی روبه‌رو هستیم که این نقیصه نیز به سرعت برطرف می‌شود.

پورفرضی افزود: همچنین در این زمینه هشت مرکز تسهیلات زایمان فعال شده و ما تفاهمنامه‌هایی نیز با مراکز مختلف انجام دادیم و صورت جلسه مورد نظر را نیز به سرعت ارسال کردیم تا نواقص احتمالی برطرف شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در اجرای طرح پزشک خانواده روستایی مرخصی سه روزه قانونی پزشکان است که جزء کسورات محسوب شده و انتظار می‌رود وزارت بهداشت مشکل پیش آمده را برطرف کند.

پورفرضی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: با توجه به برخی نواقص و کاستی‌ها در روستاها و علاقمندی پزشکان روستایی برای ادامه تحصیل، باید جذابیت‌های بیشتری را در حفظ و نگهداشت آنها در مناطق محروم انجام دهیم تا در این باب با مشکل خاصی روبه‌رو نباشیم.

انتهای پیام/62005/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول