اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ملی زعفران ایران:

زعفران حتی بودجه 10 میلیون تومانی هم ندارد/ آینده اقتصاد روستایی کشور روشن نیست

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: حتی بودجه 10 میلیون تومانی هم در کشور برای زعفران وجود ندارد.

زعفران حتی بودجه 10 میلیون تومانی هم ندارد/ آینده اقتصاد روستایی کشور روشن نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامحسین شافعی ظهر امروز در جلسه انتخاب اعضای شورای ملی زعفران ایران در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: ارزش زعفران بسیار بالا است بنابراین مسئولان در تصمیم‌گیری در مورد این کالای ارزشمند صادراتی ایران شورای ملی زعفران را یاری دهند.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه به همان میزان که خراسان‌رضوی در تصمیم‌گیری برای زعفران دخیل است خراسان‌جنوبی نیز نقش دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان خراسان‌جنوبی نسبت به موضوع زعفران و مسائل آن بی‌تفاوت هستند و در جلسات شورای ملی زعفران ایران حضور پیدا نمی‌کنند.

*طرح جامع زعفران در کشور اجرا نمی‌شود

شافعی تصریح کرد: طرح جامع زعفران کشور با زحمات کارشناسان تدوین و تصویب و توسط دولت ابلاغ شد اما تا به امروز ذره‌ای از اجرای این طرح در کشور مشاهده نمی‌کنیم در صورتی‌که اجرای این طرح آینده روشنی را برای زعفران ایران رقم می‌زند.

وی تاکید کرد: طرح جامع زعفران کشور مایه امید صادرکنندگان و تولیدکنندگان این محصول ارزشمند است در نتیجه از استانداران استان‌های خراسان‌رضوی و جنوبی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم با پیگیری طرح مذکور زمینه لازم برای اجرای طرح را به وجود آورند.

*آینده اقتصاد روستایی کشور روشن نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط اقتصاد روستایی گفت: مسئولان امور اجرایی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اقتصاد روستایی توجه بیشتری داشته باشند زیرا اقتصاد روستایی دچار مشکلات خاصی شده و آینده آن روشن نیست؛ و  زعفران به عنوان یک محور شاخص در اقتصاد روستایی در دو استان خراسان‌رضوی و جنوبی مورد توجه قرار بگیرد.

شافعی افزود: با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد زعفران در جمهوری اسلامی ایران باید به بهر‌ه‌برداران محروم دو استان خراسان‌رضوی و جنوبی توجه ویژه‌ای شود زیرا عدم توجه کافی به این محصول یک جفای بزرگ به اقتصاد کشور و روستائیان این دو استان است.

*متاسفانه شورای ملی زعفران به درصد ناچیزی از اهداف خود دست پیدا کرده است

وی یادآور شد: شورای ملی زعفران کشور به همت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند سال پیش به کمک اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد و اهداف و برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت خود را تدوین و به سازمان‌های مربوطه اعلام کرد اما اگر امروز کارنامه این شورا بخواهد بررسی شود، مشاهده می‌کنیم که متاسفانه شورا به درصد ناچیزی از این برنامه‌ها نائل آمده زیرا انتظارات حمایتی برآورده نشده است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: یکی از نقاط برجسته زعفران ایران در خارج از کشور موضوع آلودگی‌های زیست محیطی به خاطر عدم آگاهی در بهره‌برداری آن است که در این ارتباط طرحی ارائه شد تا با مبالغ ناچیز اثرات بزرگی را برای رفع این آلودگی خلق کرد و با اجرای این طرح در چند روستا قیمت این زعفران 20 درصد اضافه‌تر از زعفران معمولی شد اما هنوز روستائیان حاضر به فروش نبودند.

*نبود حتی بودجه 10 میلیون تومانی برای زعفران

شافعی تاکید کرد: برای زعفران که محصولی ارزشمند در کشور است حتی بودجه 10 میلیون تومانی وجود ندارد؛ درصورتیکه این کالا هفت درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهد و کالایی بی‌رقیب محسوب می‌شود و با اندک توجهی صادرات آن افزایش پیدا می‌کند و به دلیل نبود برنامه‌ریزی ارزش افزوده این کالا نصیب دیگران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطمینان داریم با اجرای طرح ملی زعفران امکان اتصال مستقیم به مصرف کننده نهایی در اقصی نقاط دنیا پیدا کرده و بازگشت ارزش افزوده آن به کشور وجود دارد و خطر رقبای سرسخت ایجاد شده را از بین می‌برد.

* نیازمند ثبت برند ملی زعفران هستیم

رئیس اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: در زعفران احساس می‌کنیم از افغانستان خیلی علمی‌تر هستیم در صورتی که استراتژی صادرات زعفران در افغانستان توسط آمریکایی‌ها و هلندی‌ها تدوین و در حال اجرا است در حالیکه ما هنوز به دنبال روش‌های کهنه و قدیمی بوده‌ و تصور می‌کنیم در آینده زعفران ایران در کشورهای دنیا خریدار دارد.

شافعی تصریح کرد: نیازمند ثبت برند ملی زعفران هستیم البته برندی که تضمین کیفیت مصرف کننده جهانی را به ارمغان آورد در مدت سه سال می‌توانیم طرح ارتقای کیفیت و شناسه زعفران را با اندک کمک مسئولان و همراهی جهادکشاورزی به عنوان فرهنگ عمومی در تمام مزارع استان‌های خراسان‌ انتشار دهیم.

انتهای پیام/70022/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول