اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر بهداشت:

مردم 70 درصد هزینه سلامت را از جیب خود می‌پردازند

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: برخلاف اقدامات و حرکت‌های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان در حمایت از مردم، هنوز 70 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند.

مردم 70 درصد هزینه سلامت را از جیب خود می‌پردازند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فاطمه رخشانی در جلسه ستاد استانی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: ما اعتقاد قلبی به این ماجرا و حرکت داریم، به طوری که مردم را مشتاق‌تر از خودمان می‌دانیم و این شور و اشتیاق مردم اعتقاد قلبی ما را برای اجرای بهتر نظام پزشک خانواده و ارجاع قوی‌تر و مستحکم‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در چند ماه اخیر که به عنوان معاون وزیر در وزارت بهداشت هدایت اجرایی پزشک خانواده را عهده‌دار شدیم و با توجه به سابقه 16 ساله وزیر بهداشت در اجرای پزشک خانواده در خارج از کشور، نواقصات و برخی معایب طرح را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و نسبت به رفع آن اقدام لازم صورت گرفت.

رخشانی خاطرنشان کرد:‌ گرفتاری ما این است که معتقدیم پول یک پزشک از مریض شدن یک بیمار به دست می‌آید؛ در حالی که باید این طرز تفکر اصلاح شود که در پزشک خانواده به جای ویزیت بیمار ما بیشتر به مراقبت و بحث پیشگیری اهمیت داده و توجه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس بیمه‌های ما باید از شکل و شمایل درمانی به بیمه سلامت تغییر رویکرد دهند و جهت‌دهی ما نیز به سمت حفظ سلامتی بیشتر و پیشگیری در این زمینه باشد تا بتوانیم هزینه سلامت را کاهش داده و با مراقبت بیشتر کمتر در این حوزه خرج کنیم.

این مسئول با بیان اینکه با وجود افزایش امکانات و تجهیزات و فعالیت‌های انجام شده همچنان نارضایتی مردم از خدمات بهداشتی، درمانی مشهود به نظر می‌رسد، بیان کرد: قرار بود مردم 30 درصد هزینه‌های بهداشتی، درمانی را از جیب خود بدهند، اما این رقم هم‌اکنون حدود 70 درصد است و ما یک حرکت غلطی را همچنان ادامه می‌دهیم و به مردم نیز آدرس غلط ارائه می‌کنیم.

رخشانی یادآور شد: هر چقدر دولت هزینه‌های خدماتی خود را در این حوزه افزایش دهد، قادر نخواهد بود، جبران هزینه‌های مورد نظر در این حوزه را کند و یک نابسامانی و سردرگمی را همچنان در این حوزه شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت در مورد تحریم‌ها ادامه داد: تحریم‌ها در کنار شیطنت برخی از شیاطین روزگار و در رأس آن آمریکای جهانخوار فرصتی است تا ملت ایران متوجه شوند که چقدر در بخش‌های مختلف اسراف می‌کنند تا شاید با این تحریم‌ها جلوی این اسراف‌ها گرفته شود.

وی گفت:‌ ما با این تحریم‌ها متوجه شدیم که باید در شیوه‌ها و روش‌های غلط خود اصلاح و بازنگری کنیم، چراکه در بخش‌های مختلف دچار یک نوع هزینه‌کرد افراطی و بی‌مبالاتی در حوزه‌های درمانی و بهداشتی شده‌ایم.

رخشانی افزود: بیمه‌ها نیز باید از این فرصت تحریم استفاده کنند تا با یک نوع پیشگیری و کاهش هزینه‌ها ارتقای سلامت جامعه را در دستور کار قرار دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: به یقین فلسفه قوی و عاقلانه پشت سر اجرای طرح پزشک خانواده وجود دارد که همه باید به شکل مدبرانه از آن حمایت کنیم.

طب عمومی باید احیا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنان خود احیای طب عمومی در کشورمان را ضروری دانست و گفت: احیای طب عمومی با پزشک خانواده امکان‌پذیر می‌شود، چراکه 80 درصد نیاز مردم را می‌توان با طب عمومی برطرف کرد و مابقی نیز پزشکان تخصصی و فوق تخصصی نیاز دارد که آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

رخشانی در پایان با یادآوری اینکه جایگاه و مرتبط شغلی پزشک عمومی باید احیا شده و حفظ شود، خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم تا پزشک عمومی ما وقتی فارغ‌التحصیل شد، احساس بی‌هویتی کند؛ بلکه باید پزشک عمومی ما در مرتبه‌ای قرار گیرد که شأن شغلی و درآمدی او به شکل آبرومندانه حفظ شود.

انتهای پیام/62008/ذ30/چ3000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول