به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حمید زبردست صبح امروز در جلسه کمیته کاهش آسیبهای اجتماعی در اردبیل اظهار داشت: رفع معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی در مدت زمان کوتاه و بدون همراهی خانوادهها امکانپذیر نیست چرا که ما برای از بین بردن یک رفتار و اقدام نامناسب نیاز به القای تفکرات اصلاحی در طول یک فرصت زمانی چندین ساله داریم تا آثار و ظواهر آن به تدریج از بین برود.
وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه جامعهشناسی در وهله اول باید علل و عوامل وقوع جرایم و بزههای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد تا بدانیم چگونه با این پدیده برخورد کنیم.
استاد دانشگاههای اردبیل ادامه داد: گاه در رفع این مشکلات اختلالات عاطفی و روانی، گاه مشکلات جسمی و ژنتیکی و گاهی نیز تاثیرگذاری محیط دخیل است در حالی که همه باید تلاش کنیم تا زمینه بزه و گناه در جامعه به هر نحو ممکن کاهش یابد.
زبردست همنشینی افراد جامعه و تحکیم نظام خانواده را از عناصر اصلی در کاهش ناهنجاریها توصیف کرد و افزود: البته وضعیت اقتصادی – اجتماعی، نحوه گذران اوقات فراغت، گروههای همسان و بسیاری از شرایط خانوادهها نیز میتواند در بروز و ظهور این ناهنجاریها موثر باشد به طوری که یک کودک زمانی که در خانواده مورد آزار و اذیت قرار گیرد قطعاً در بزرگسالی دچار نوعی رفتار پرخاشگرانه میشود.
وی ضرورت تغییر و اصلاح در خرده فرهنگها را آن هم با مشارکت خانوادهها جدی اعلام کرد و گفت: نمونهای از این خرده فرهنگها را میتوان خشونتها و عصبانیتهای روزمره، پرخاشگریهای ناشی از کار و فشارهای اجتماعی و برخی از تنشهای زندگی عادی اعلام کرد که باید این فضا به یک فضای آرام و کمتنش تبدیل شود.
این جامعهشناس اردبیلی با یادآوری اینکه نیروی انتظامی یا دستگاه قضایی با امنیتی کردن فضا نمیتوانند این ناهنجاریها را ریشهکن کنند، عنوان کرد: اصلاح در این فرایند نیاز به حرکت و اندیشه مدبرانه خود خانوادهها و نهادهای آموزشی و رسانههای گروهی دارد.
زبردست ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه جزیرهای عمل کردن دستگاههای مختلف است که دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی و دهها دستگاه دیگر برنامهریزی انفرادی داشته و هرگز حاضر نیستند زیر یک سقف هدفگذاری و حرکت اصلاحی درست داشته باشند.
وی یادآور شد: در این بین جریان جامعهپذیری کودکان و ورود آنها به مدرسه نیز دیگر ضروریتی است که اتفاق میافتد و دانشآموز در مدرسه با بهرهگیری از کتب درسی نظم و انضباط، آداب معاشرت اجتماعی و عمومی را به طور کلی فرا میگیرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در این فرایند نیز معلم یک الگوی شاخص است و محتوای کتب نیز میتواند تاثیرگذاری عمیق داشته باشد چرا که تحلیلها نشان میدهد دانشآموزان از قشر متوسط و ضعیف جامعه هرگز تمایلی ندارند تا با دانشآموزان مرفه همنشین شده و یا الگویی مشابه با طبقه مرفه را یاد بگیرند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، زبردست در پایان سخنان خود گفت: در کتب درسی باید به جای طرح مسائل معیشتی و اجتماعی برای طبقات مرفه، اصول اساسی تربیت اسلامی با محتوای ساده بیان شود تا دانشآموز بتواند بهترین آموزشها و الگوگیریها را داشته باشد.
انتهای پیام/62003/خ30/چ3000