اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

بزه اجتماعی با امنیتی کردن فضا کاهش نمی‌یابد / خرده‌ فرهنگ‌ها باید اصلاح شود

استاد دانشگاه‌های اردبیل و جامعه‌شناس اردبیلی گفت: برطرف کردن بزه اجتماعی تنها با امنیتی کردن فضای جامعه و برخوردهای فیزیکی امکان‌پذیر نیست.

بزه اجتماعی با امنیتی کردن فضا کاهش نمی‌یابد / خرده‌ فرهنگ‌ها باید اصلاح شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حمید زبر‌دست صبح امروز در جلسه کمیته کاهش آسیب‌های اجتماعی در اردبیل اظهار داشت: رفع معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی در مدت زمان کوتاه و بدون همراهی خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست چرا که ما برای از بین بردن یک رفتار و اقدام نامناسب نیاز به القای تفکرات اصلاحی در طول یک فرصت زمانی چندین ساله داریم تا آثار و ظواهر آن به تدریج از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه جامعه‌شناسی در وهله اول باید علل و عوامل وقوع جرایم و بزه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد تا بدانیم چگونه با این پدیده برخورد کنیم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: گاه در رفع این مشکلات اختلالات عاطفی و روانی، گاه مشکلات جسمی و ژنتیکی و گاهی نیز تاثیر‌گذاری محیط دخیل است در حالی که همه باید تلاش کنیم تا زمینه بزه و گناه در جامعه به هر نحو ممکن کاهش یابد.

زبردست همنشینی افراد جامعه و تحکیم نظام خانواده را از عناصر اصلی در کاهش ناهنجاری‌ها توصیف کرد و افزود: البته وضعیت اقتصادی – اجتماعی، نحوه گذران اوقات فراغت، گروه‌های همسان و بسیاری از شرایط خانواده‌ها نیز می‌تواند در بروز و ظهور این ناهنجاری‌ها موثر باشد به طوری که یک کودک زمانی که در خانواده‌ مورد آزار و اذیت قرار گیرد قطعاً در بزرگسالی دچار نوعی رفتار پرخاشگرانه می‌شود.

وی ضرورت تغییر و اصلاح در خرده فرهنگ‌ها را آن هم با مشارکت خانواده‌ها جدی اعلام کرد و گفت: نمونه‌ای از این خرده فرهنگ‌ها را می‌توان خشونت‌ها و عصبانیت‌های روزمره، پرخاشگری‌های ناشی از کار و فشارهای اجتماعی و برخی از تنش‌های زندگی عادی اعلام کرد که باید این فضا به یک فضای آرام و کم‌تنش تبدیل شود.

این جامعه‌شناس اردبیلی با یادآوری اینکه نیروی انتظامی یا دستگاه قضایی با امنیتی کردن فضا نمی‌توانند این ناهنجاری‌ها را ریشه‌‌کن کنند، عنوان کرد: اصلاح در این فرایند نیاز به حرکت و اندیشه مدبرانه خود خانواده‌ها و نهادهای آموزشی و رسانه‌های گروهی دارد.

زبر‌دست ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف است که دادگستری، ‌نیروی انتظامی، بهزیستی و ده‌ها دستگاه دیگر برنامه‌ریزی انفرادی داشته و هرگز حاضر نیستند زیر یک سقف هدف‌گذاری و حرکت اصلاحی درست داشته باشند.

وی یادآور شد: در این بین جریان جامعه‌پذیری کودکان و ورود آنها به مدرسه نیز دیگر ضروریتی است که اتفاق می‌افتد و دانش‌آموز در مدرسه با بهره‌گیری از کتب درسی نظم و انضباط، آداب معاشرت اجتماعی و عمومی را به طور کلی فرا می‌گیرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در این فرایند نیز معلم یک الگوی شاخص است و محتوای کتب نیز می‌تواند تاثیر‌گذاری عمیق داشته باشد چرا که تحلیل‌ها نشان می‌دهد دانش‌آموزان از قشر متوسط و ضعیف جامعه هرگز تمایلی ندارند تا با دانش‌آموزان مرفه همنشین شده و یا الگویی مشابه با طبقه مرفه را یاد بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، زبر‌دست در پایان سخنان خود گفت: در کتب درسی باید به جای طرح مسائل معیشتی و اجتماعی برای طبقات مرفه، اصول اساسی تربیت اسلامی با محتوای ساده بیان شود تا دانش‌آموز بتواند بهترین آموزش‌ها و الگو‌گیری‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام/62003/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول