اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در روز «شیراز سرفراز» رخ داد

امضای تفاهمنامه فرهنگی شیراز با شهر خوی

در آخرین روز از هفته شیراز که با عنوان روز «شیراز سرفراز» نام‌گذاری شده، تفاهم‌نامه فرهنگی بین شهرهای شیراز و خوی منعقد شد.

امضای تفاهمنامه فرهنگی شیراز با شهر خوی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهردار شیراز ظهر امروز در دویست و نود یکمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: روز شیراز را باید به مردم ایران و جهان تبریک گفت چرا که شیراز شهری جهانی و مایه مباهات تمام ابنای بشر است.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: امید داریم که روز شیراز در تاریخ کشور ثبت شود تا همگان با عظمت تاریخ و فرهنگ این دیار که بر تارک تاریخ ایرانیان می‌درخشد، آشنا شوند.

وی ادامه داد: شیراز پیش و پس از اسلام تاریخ بلندی دارد چنانکه تاریخ ایران پیش از اسلام را با تخت جمشید و سایر بناهای شیراز می‌شناسند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: شیراز اردوگاه و پناهگاه مسلمانان و شیعیان بوده و قدیمی‌ترین مسجد جهان با یک‌هزار و 250 سال قدمت متعلق به شیراز است.

این مسئول عنوان کرد: بعد از قبرستان بقیع، دارالسلام شیراز قدیمی‌ترین قبرستان جهان اسلام به حساب می‌آید و سنگ قبری در آن وجود دارد که متعلق به سال 24 هجری است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هر جا که مرکزیت فرهنگی دارد مورد هجمه دشمنان این مرز و بوم قرار می‌گیرد و باید مراقب باشیم دشمنان به دنبال ضربه زدن به شهرهایی هستند که مانند شیراز پایگاه فرهنگی محسوب می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز در این مراسم گفت: نخستین پیوند بین شیراز سرفراز و شهر دارالمومنین، دارالصفا و شهر هزار خورشید خوی در سال 89 بین مسئولان اجرایی و فرهنگی دو شهر شکل گرفت.

غلامحسین قره‌محمدلو افزود: در ادامه این پل فرهنگی برای نزدیکی بیشتر دو شهر شیراز و خوی و اشاعه فرهنگ و هنر فی‌مابین تفاهم‌نامه شهرداری‌ها به امضا می‌رسد.

وی اضافه کرد: شهرهای تاریخی و فرهنگی خوی و شیراز ریشه فرهنگی، علمی و دینی عمیقی در تاریخ کهن ایران اسلامی دارند که بزرگمردان نامی بسیاری از شعر و ادب، عرفان و علوم مختلف، سهم کم‌نظیری در خلق آثار ماندگار در این حوزه‌ها دارند.

قره‌محمدلو خاطرنشان کرد: امضای این تفاهم‌نامه فرهنگی و پژوهشی می‌تواند حرکتی بزرگ در راستای بزرگداشت و شناساندن مفاخر بی‌شمار و پر عظمتی مانند شمس تبریزی و حافظ و سعدی و آیت‌الله خوئی و... باشد.

رونمایی از فرش دستباف با 1.5 میلیون گره

در ادامه این مراسم از فرش‌ هنری «شمس» و «حافظ» که توسط هنرمندان خوی بافته شده است، رونمایی شد.

این فرش نفیس اهدائی خوی که مزین به آرامگاه‌های شمس و حافظ است با یک‌میلیون و 562 هزار گره هدیه مردم خوی به شیرازی‌ها بود.

حضور در برنامه‌های شب شعر، افتتاح موزه شهرداری و جشن بهار نارنج و جشنواره غذاهای سنتی، از عناوین برنامه‌های هفته بزرگداشت شیراز بود که اعضای شورای شهر خوی در برخی از آن حضور یافتند.

انتهای پیام/‌2448/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول