اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان زنجان:

تپه مردان نمکی زنجان در اولویت‌ کاوش‌های باستان‌شناسی است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان گفت: کاوش تپه مردان نمکی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها برای کاوش‌های باستان‌شناسی در استان قرار دارد.

تپه مردان نمکی زنجان در اولویت‌ کاوش‌های باستان‌شناسی است

مهرداد عسگریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برنامه‌های پیشنهادی برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های پیشنهادی کاوش تپه مردان نمکی در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار این معدن کاوش می‌شود.

*مردان نمکی از آثار شاخص جهانی است

معاون احیا و مرمت آثار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه مردان نمکی از آثار شاخص و مهم جهان به شمار می‌رود، اضافه کرد: این آثار گردشگران زیادی را جذب استان زنجان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ نقطه از جهان اجسادی از دوران هخامنشی و ساسانی یافت نشده است، تصریح کرد: این آثار از ارزش زیادی برخوردار هستند.

عسگریان با اشاره به اینکه امروز آوازه مردان نمکی استان زنجان در همه جهان پیچیده است، ادامه داد: اکتشافات معدن نمک چهره‌آباد زنجان امروز از موضوعات مهم علمی جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری گورستان «جزلان دشت» طارم مورد کاوش باستانشناسان قرار گرفته است، افزود: کشفیات جدیدی حاصل این کاوش‌ها بوده است.

معاون احیا و مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با تاکید بر اینکه با گمانه‌های صورت گرفته آثاری از عصر آهن در گورستان «جزلان دشت» کشف شده است، افزود: این کشفیات نقش بسیار مهمی در شناسایی فرهنگ این منطقه دارد.

مردان نمکی نامی است که به چند مومیایی کشف‌ شده در معدن نمک چهرآباد در استان زنجان داده شده‌ است.

این اجساد که بر اثر بی‌توجهی و ادامه کار معدن به ‌شدت با بولدوزر آسیب دیده‌اند مربوط به زمان هخامنشی و دو جسد نیز مربوط به اواخر دوران اشکانی است.

پیکر نخستین مومیایی در معدن نمک چهرآباد واقع در یک ‌کیلومتری جنوب روستای حمزه‌لو در ناحیه غرب شهرستان زنجان پیدا شده‌ است.

سر و پای چپ یکی از این مردان در موزه ایران باستان تهران قابل بازدید است.

*نگهداری مردان نمکی در موزه ذوالفقاریه

اجساد دیگر مردان نمکی نیز در عمارت ذوالفقاری در شهر زنجان نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/73006/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول