اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تخریب ساختمان میراث فرهنگی لرستان برای حفظ فلک الافلاک

در راستای اجرای کامل برنامه آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک ساختمان اداره‌ کل میراث فرهنگی لرستان به دستور استاندار لرستان، شبانه تخریب شد.

تخریب ساختمان میراث فرهنگی لرستان برای حفظ فلک الافلاک

  به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، هنوز چند روزی از دعای پایانی حبیب الله دهمرده استاندار لرستان در سخنرانی جلسه تجلیل از خادمان گردشگری و ستاد تسهیلات سفرهای نوروز استان نمی‌گذرد که شاید آمین مدیرکل میراث فرهنگی لرستان موجب استجابت سریع این دعای دکتر شد.

استاندار لرستان در آن جلسه پس از اینکه برنامه‌های خود را برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان به طور کامل تشریح کرد، در یک جمله کاملا دستوری گفت، قلعه باید آزاد شود و سپس در پایان از حاضران خواست دعا کنند، تا در این راستا زور وی پر زورتر شود که آمین سیدقاسم قربانی از بقیه مدیران استان و فرمانداران تمام شهرستان‌های استان بلندتر به گوش حاضران رسید.

اگر امروز نوزدهم فروردین 1392 به طور اتفاقی گذرتان به سبزه میدان خرم‌آباد و اطراف قلعه فلک الافلاک این شهر بیفتد یک لشکر از مدیران ارشد استان را می‌بینید که دنبال سایه‌ای می‌گردند تا در گوشه‌ای و کناری هم ماموریت خود را انجام دهند و هم یک کار انقلابی دیگر از اقدامات دهمرده برای آزادسازی حریم این مکان باستانی را نظاره‌گر باشند.

انبوهی از کارگران و ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین را مشاهده می‌کنید که کمتر از چند ساعت، چند ساختمان با ابهت اداری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را به مخروبه‌ای تاریخی تبدیل کرده‌اند.

معاون عمرانی استاندار در میان این جمع حاضر است و در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: این مرحله، مرحله دوم آزادسازی حریم قلعه است که از 20 روز پیش جلسات آن در معاونت برنامه‌ریزی شروع شده و آقایان پذیرفته‌اند که یک ساختمان اداری به آنها واگذار شود تا مکان اداری میراث فرهنگی را جابه جا کنند.

حمید خورشیدوند ادامه داد: بر اساس همین توافق، ساختمان جدیدالتاسیس اداره دامپزشکی استان واقع در 60متری کیو به میراث فرهنگی واگذار شد، تا همه ابزارشان را انتقال دهند و فقط ساختمان خالی که ارزش تاریخی و هیچ ارزش دیگری هم ندارد، را تخریب کنیم.

خورشیدوند با اشاره به اینکه تخریب این ساختمان در راستای اجرای دستور مقام معظم رهبری و قانون مجلس جهت آزادسازی اطراف قلعه است، افزود: با توجه به این که سازمان یونسکو اصرار دارد، جهت ثبت این اثر تاریخی در فهرست جهانی باید این مراحل انجام شود و از آنجا که در مصوبات متعدد سفرهای ریاست جمهوری این بحث نیز مطرح شده است، می‌بایست هرچه سریع‌تر این آزادسازی انجام شود.

وی افزود: مدیران میراث فرهنگی کاملا با این موضوع موافق بوده و هستند و استانداری نیز 15کامیون و 40 کارگر برای انتقال امکاناتشان در اختیار آنها قرار داده تا با آرامش کامل این نقل مکان را انجام دهند.

خورشیدوند در پاسخ به گلایه برخی کارکنان میراث فرهنگی که چرا بدون آمادگی قبلی این تخریب انجام شده با ذکر یک حکایت گفت: یک روز عزرائیل می‌خواست جان یک نفر را بگیرد که آن شخص با حالت اعتراض آمیز گلایه کرد، چرا حداقل چند روز زودتر مرا در جریان نگذاشتی تا با قوم و خویشان خود خداحافظی کنم و از آنها حلالیت بطلبم که فرشته مرگ پاسخ داد، مادرتان را از پیش‌تان بردم آگاه نشده‌اید که مرگ نزدیک است، پدرتان را هم همین طور و فلان کس و فلان کس را هم میراندم اما شما در جریان مرگ قرار نگرفتید، پس مشکل از جانب خودتان است.

وی ادامه داد: در بحث آزادسازی قلعه و تخریب اماکن غیرمجاز اطراف آن هم به همین شکل ما ساختمان‌های دانشگاه لرستان را تخریب کردیم و از قبل هم در رسانه اعلام کرده‌ایم که این کار را تا انجام کامل تخریب ساختمان‌های اطراف قلعه ادامه خواهیم داد، پس به نظر می‌رسد همه نهادهای اطراف این مکان باستانی باید این آمادگی را داشته باشند و برای این تخریب‌های شبانه هشدارهای مسئولان مربوطه را جدی بگیرند.

این تخریب‌ها درست در زمان وعده داده شده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور عملی شد و نشان داد، بحث آزادسازی کاملا جدی است و همه مسئولان در این رابطه عزم‌شان را جزم کرده‌اند، تا این وعده‌ی چندین ساله را به سرانجام برسانند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفته بود که در طرح آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک هیچ‌گونه مانعی وجود ندارد و طبق هماهنگی‌های انجام شده با استاندار لرستان این رویه را داریم به سرعت به پیش می‌بریم به گونه‌ای که به مدیرکل دستور داده‌ام، این آزادسازی را ظرف مدت 20 روز انجام دهند.

دکتر محمدشریف ملک زاده در جریان بازدید از غرفه لرستان در سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در روزهای پایانی سال گذشته این تاریخ را وعده گذاری کرد و گفت: آزادسازی، اولویت مرحله اول ما است و پس از این ضرب‌الاجل دنبال ثبت جهانی آن و بهره‌برداری مناسب از اطراف آن هستیم و همین الان این اثر ارزشمند را ثبت موقت کرده‌ایم و برای ثبت نهایی هم تمام توان خود را به کار می‌گیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان نیز با استقبال از این ضرب‌الاجل استاندار گفت: آزادسازی حریم قلعه در اولویت کاری سال 92 این اداره کل قرار دارد و از هر برنامه‌ای که موجب تسریع این روند شود، استقبال می‌کنیم.

سید قاسم قربانی ضمن تشکر از دید مثبت استاندار لرستان به حوزه گردشگری و توسعه زیرساخت‌های این حوزه افزود: همه ما به دنبال این مهم هستیم که نگین درخشان پیشانی تاریخ خرم‌آباد و لرستان را به جهانیان معرفی کنیم، پس باید از هر اقدام که در این رابطه اتفاق می‌افتد استقبال کنیم و همکاری لازم در این زمینه را داشته باشیم.

گزارش از محمود کوماس جودکی 

----------------------------------------

انتهای پیام/85003/ط20/ظ1004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول