اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

والی نیمروز افغانستان:

احداث پل دوم ابریشم با همکاری ایران از اولویت‌های ولایت‌نیمروز است

والی نیمروز افغانستان گفت: احداث پل دوم ابریشم یکی از مصوبات کشور افغانستان است که با همکاری کشور ایران انجام می‌شود.

احداث پل دوم ابریشم با همکاری ایران از اولویت‌های ولایت‌نیمروز است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محمدسرور ثبات در حاشیه نشست دوجانبه خود شب گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در زمینه بلامانع بودن صادرات دام از طریق پل ابریشم به ایران اظهار داشت: در جلسات قبلی با استاندار سیستان و بلوچستان در میلک، بحث صادرات دام از پیشنهادات این استان بود که این درخواست و پیشنهاد به مرکز اعلام و نتیجه این شد که صدور دام با مجوز دولت افغانستان از طریق پل ابریشم بلامانع است و دستور آن از سوی دولت مرکزی افغانستان صادر شده است.

وی افزود: طی چند سال اخیر به دلایل مشکلات داخلی در کشور افغانستان، صادرات دام از طریق پل ابریشم قطع شده بود، اما امروزه مجدد شاهد صادرات دام از طریق پل ابریشم به سیستان و بلوچستان هستیم.

والی نیمروز افغانستان ادامه داد: یکی از مباحث مهم برای کشور افغانستان، مبادلات و تجارت است که در این راستا تلاش کرده‌ایم با حذف بروکراسی اداری روند تجارت را تسهیل ببخشیم.

ثبات گفت: تاکنون با تمام توان سعی شده که رضایت تجار دو طرف مرز ایران و افغانستان جلب شده و آنها در مبادلات خود مشکلی نداشته باشند البته که مشکلات در همه کارها وجود دارد در امر تجارت ایران و افغانستان نیز مشکلات جزیی وجود دارد که به بهانه این نشست‌های دوجانبه و امضای تفاهمنامه‌های مختلف سعی در برطرف کردن آنها داریم.

وی عنوان کرد: امروز گمرک ولایت نیمروز بسیار مکانیزه شده و شرایط بهتری در بحث تجارت خارجی را شاهد هستیم.

ایران به تنهایی با پدیده شوم قاچاق موادمخدر می‌جنگد

والی نیمروز افغانستان در ادامه از احداث پل دوم ابریشم در مرز میلک خبر داد و گفت: احداث این پل یکی از مصوبات کشور افغانستان است که در راستای تسهیل مبادلات مرزی با همکاری کشور ایران احداث می‌شود و هم اکنون اقدامات نامه نگاری و بروکراسی اداری آن در حال انجام است.

ثبات در زمینه  قاچاق مواد مخدر از کشور افغانستان به ایران بیان داشت: معضل مواد مخدر پدیده جهانی است و نه تنها مشکل ایران و افغانستان نیست بلکه مشکل تمام کشورهای جهان است در بین کشورهای همسایه، ایران به تنهایی علیه این پدیده شوم می‌جنگد و آمار شهدای آنها در این زمینه نشان از تلاش ایران برای مقابله با این معضل دارد.

وی ادامه داد: مواد مخدر با توطئه مافیای جهانی قاچاق می‌شود و شاید پنج درصد سود آن عاید مردم افغانستان نشود و امروز بیشترین معتادان را در افغانستان حتی ولایت نیمروز داریم در حالیکه جامعه جهانی برای نجات آنها هیچ اقدامی نکرده و نمی‌کند.

* کشور افغانستان به حق آبه ایران احترام می‌گذارد

والی نیمروز افغانستان در زمینه حق آبه ایران از افغانستان نیز گفت: کشور افغانستان در سطح رهبری و حتی مردم افغانستان به حق آبه ایران احترام گذاشته چرا که طی سند رسمی چندین سال پیش بین دو دولت به امضا رسیده است.

وی اوضاع افغانستان به ویژه ولایت نیمروز را در زمینه آب بسیار ناگوار توصیف کرد و گفت: آب از جمله نیازهای اساسی هر جامعه‌ای است، اما امروز در ولایت نیمروز به آن دست نیافته‌ایم و دولت افغانستان بدون هیچ مداخله و توطئه‌ای به حق آبه ایران احترام گذاشته و در صورتی که آب وجود داشته باشد این حق آبه به طور مستمر برای ایران و بخش سیستان می‌رسد.

ثبات ضمن تقدیر از کشور ایران که در بازسازی کشور افغانستان کمک کرده افزود: اگر این همدردی‌ها نباشد ده‌ها سال دیگر طول می‌کشد که حتی افغانستان را به 30 قبل برگردانیم.

این مسئول، مسئله قاچاق انسان را از دیگر معضلات مرزی عنوان کرد و افزود: مردم افغانستان به صورت قاچاق برای اشتغال از طریق کشور پاکستان وارد مرزهای ایران می‌شوند، زیرا اشتغال در کشور ما موضوع بغرنجی است به گونه‌ای که مردم برای امرار معاش خود دست به این کارها می‌زنند که حتی ممکن است جان خود را از دست دهند و ما هرگز راضی نیستیم که نیروی انسانی ارزشمند کشور به راحتی از دست برود.

وی در زمینه وجود کنسولگری در سیستان و بلوچستان و ولایت نیمروز خاطرنشان کرد: کنسولگری یکی از مباحث مهم دو طرف است و هر دو برای این کار علاقه‌مند هستند.

ثبات ادامه داد: بسیار خوشحال هستیم که کنسولگری در نیمروز شروع به کار کند برای همین به زودی با فرستادن یک نماینده از ولایت خود کار را آغاز و بعد نیز با توجه به حجم کار بر تعداد افراد می‌افزاییم زیرا این اقدام به رفع مشکلات اخذ ویزا نیز کمک می‌کند.

حاتم نارویی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در ادامه به سوالات خبرنگاران افغانی پاسخ داد.

امضای تفاهمنامه بین استان سیستان و بلوچستان و ولایت نیمروز افغانستان از دیگر برنامه‌های نشست دوجانبه به منظور تحکیم روابط ایران و افغانستان بود. 

والی نیمروز افغانستان با هیئت همراه در راستای توسعه و تحکیم روابط فیمابین ولایت نیمروز افغانستان و سیستان و بلوچستان و با توجه به حسن همجواری و اشتراکات فرهنگی، محمدسرور ثبات والی ولایت نیمروز افغانستان از طریق مرز زمینی میلک شهرستان هیرمند وارد خاک ایران شد و در نشست دوجانبه به منظور مذاکره و گسترش همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بهداشتی شرکت کرد.

در این سفر سه روزه که از روز گذشته آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت والی نیمروز و هیئت همراه از منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار و مراکز علمی استان نیز بازدید خواهند کرد.

انتهای پیام/75004/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول