اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مقایسه سال‌های 90 و 91

خوزستان در اهدای کتاب 879 درصد رشد داشته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، از رشد 879 درصدی میزان مشارکت‌های مردمی و اهدای کتاب در مقایسه با سال 90 و 91 در این استان خبر داد.

خوزستان در اهدای کتاب 879 درصد رشد داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، لفته منصوری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با اشاره به حضور کاروان کتابخانه صبا در خوزستان اظهار کرد: این برنامه با محوریت کتاب بود که با مشارکت همه جانبه فرمانداران و مسئولان فرهنگی، تبدیل به رویدادی به یاد ماندنی در هر شهر و ترویج کتاب و کتابخوانی شد.

وی با اشاره به ارتقای شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی استان به لحاظ کمی و کیفی، تصریح کرد: ساماندهی منابع و تجهیزات در شهرستان‌های مختلف از جمله فعالیت‌های این نهاد بود و ما توانستیم از روستاهای زیر 2 هزار و 500 نفر تا شهرها و کلان شهر اهواز را متناسب با وضعیت آنجا فضاسازی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با بیان اینکه ارتقای نظام آموزشی کارکنان به عنوان برنامه اصلی کتابخانه‌ها و منابع علمی و ارزش فرهنگی در نظام جامع آموزشی تدوین شد و نیمه دوم سال گذشته آغاز به کار کرد، گفت: فعال کردن ارتباط نهاد با علمای اعلام و دانشگاه‌ها از سرفصل‌ها و رویکردهای اساسی بود که در یک سال گذشته به آن توجه شد.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری با مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیران انجمن و حلقه مطبوعات اعم از نقد، اخبار و گزارش‌هایی که در ترویج فرهنگ کتابخوانی به عمل آمد وضعیتی را به وجود آورد که استان ما را جزو استان‌های نخست کشور قرار داد.

منصوری با اشاره به اینکه در زمینه تعداد کتابخانه‌ها در سال 91 نسبت به سال 90، 12 درصد افزایش داشته‌ایم و در حال حاضر 173 باب کتابخانه در استان موجود است، اضافه کرد: در بخش زیربنا 10 درصد، تعداد امانت کتاب چهار درصد، مراجعین به کتابخانه‌ها 14 درصد، طرح کتاب من 22 درصد، تعداد نسخه‌های موجود 26 درصد، تعداد شرکت کنندگان در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای 600 درصد، تعداد شرکت کنندگان در مسابقات مکتوب ملی و استانی 29 درصد، رشد داشتیم.

وی عنوان کرد: در بخش تعداد کانون‌های آفرینش‌های ادبی 13 درصد، تعداد کانون‌های قرآن و نهج البلاغه 172 درصد، میزان جذب نیم درصد شهرداری‌ها 18 درصد، ساختمان واگذاری حق انتفاع 938 درصد، کتابخانه‌های مشارکتی 65 درصد، مشارکت‌های مردمی و اهدای کتاب 879 درصد، جذب کمک‌های مردمی 9 درصد، تعداد جلسات انجمن 89 درصد، تعداد جلسات نهضت مطالعه مفید 343 درصد، اجرایی شدن مصوبات انجمن 21 درصد، میزان اعتبار مصوب تملک دارایی 28 درصد نسبت به سال 90 ارتقا داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ادامه داد: در هفته کتاب نهاد کشور عضویت در کتابخانه‌ها را رایگان اعلام می‌کرد و همین امر باعث می‌شد جمعیت عظیمی از کارکنان دولت، خانواده‌ها و دانش آموزان به عضویت کتابخانه‌ها درآیند ولی در سال 91 عضویت کتابخانه‌ها به صورت رایگان ممنوع اعلام شد و از این‌رو در این بخش نسبت به سال 90، 18 درصد کاهش داشتیم.

وی به سایر فعالیت‌های این اداره کل در حوزه فناوری اشاره کرد و یاد آور شد: راه اندازی سامانه پیام مشرق در 65 کتابخانه، شبکه گذاری بی‌سیم در 20 کتابخانه، اتصال به شبکه دولت و اینترنت ملی، تجهیز 103 کتابخانه به سامانه پخش اذان و تجهیز 31 کتابخانه به سامانه ارسال بلوتوث از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه است.

منصوری با اشاره به راه اندازی هفت ایستگاه مطالعه در شهر اهواز در سال 91، خاطرنشان کرد: در بخش زمین واگذاری 17 درصد، میزان تخصیص اعتبارات تملک دارایی 50 درصد، میزان هزینه اعتبارات تملک دارایی 61 درصد کاهش داشتیم.

وی با اشاره به دریافت کد پژوهشی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان اظهار کرد: این مهم با اهتمام دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بیان کرد: ارتباط با علمای استان خوزستان، اساتید حوزه و دانشگاه از رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته بود که امسال نیز مورد اهتمام قرار خواهد گرفت.

وی حلقه مطبوعات و رسانه‌ها را بسیار مهم و اثرگذار در وضعیت کتابخانه‌ها دانست و گفت: خوشبختانه سال گذشته افزون بر افزایش آمار کتابخانه‌های خوزستان، این استان در بسیاری از شاخص‌ها رتبه نخست را به دست آورد.

منصوری با اشاره به پویایی شبکه کتابخوان حرفه‌ای در استان خوزستان گفت: اکنون بیش از 800 هزار نفر عضو این شبکه هستند که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

انتهای پیام/72001/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول