اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیانیه پایانی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت:

حوزه فرهنگی جنوب شرقی ایران ثبت جهانی شود

در بیانیه پایانی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی در جیرفت بر ثبت جهانی حوزه فرهنگی جنوب شرقی ایران تاکید شد.

حوزه فرهنگی جنوب شرقی ایران ثبت جهانی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت که با حضور مقامات ارشد استانی، کشوری و جمع زیادی از باستان‌شناسان داخلی و خارجی و دانشجویان به مدت دو روز برگزار شد، به کار خود پایان داد.

این همایش با مشارکت و حمایت میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان‌شناسی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، استانداری کرمان، مجتمع مس سرچشمه، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کرمان و با حضور اساتید، دانشگاهیان و پژوهشگران داخلی و خارجی دانشجویان و مردم فرهنگ دوست جیرفت برگزار شد.

محورهای اصلی این همایش شامل پژوهش‌های باستان‌شناسی، گاه‌نگاری جنوب‌شرق ایران، دانش و فنآوری فلز با تأکید بر مس بود.

در بیانیه پایانی همایش بین‌المللی مباحث باستان‌شناسی جیرفت آمده است: حوزه فرهنگی جنوب شرقی ایران به عنوان یکی از شاخص‌ترین حوزه‌های فرهنگی سرزمین ایران از نقطه نظر ویژگی‌های طبیعی با حوزه‌های آبریز گوناگون از توانی بالقوه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برخوردار است.

این بیانیه می‌افزاید: این بستر جغرافیایی با منابع آبی فراوان در شاخه غربی حوزه آبریز جازموریان هلیل‌رود از دیرباز تاکنون حوزه فرهنگی مهمی را رقم زده است و دستاوردهای باستان‌شناسانی این حوزه برنامه‌ریزی در راستای استمرار پژوهش‌های هدفمند و روش‌مند باستان‌شناسی در این حوزه، شناسایی خلأهای تاریخی و گاه‌شناختی در گستره جغرافیایی این حوزه و ... تأکید دارد.

در پایان بیانیه تصریح شده است: افزایش پژوهش‌های آینده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آینده برگزاری همایش‌های تخصصی را ضروری می‌سازد و پیشنهاد می‌شود که این منطقه فرهنگی به عنوان جیرفت و مناطق فرهنگی در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

انتهای پیام/80002/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول