اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش بین‌المللی باستان‌شناسی

علویان‌صدر: اقدامات برای استرداد اشیاء باستانی جیرفت در حال انجام است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اقدامات برای استرداد اشیاء باستانی جیرفت در حال انجام است.

علویان‌صدر: اقدامات برای استرداد اشیاء باستانی جیرفت در حال انجام است

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، مسعود علویان‌صدر ظهر امروز در همایش بین‌المللی مباحث باستان‌شناسی جیرفت در این شهرستان اظهار داشت: جیرفت به دلیل زمین‌های حاصلخیز به هند ایران مشهور و قابل قیاس با بین‌النهرین است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رخدادهایی که در این شهرستان به وقوع پیوسته، نمایان شدن تمدن حوزه هلیل‌رود است که نشان می‌دهد، یک تمدن شهرنشین و بر تمدن بین‌النهرین و سند پاکستان تاثیرگذار است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این منطقه یکی از مناطق باستانی است که ذوب فلزات تولید ظروف سنگی را دارد، افزود: مرکز این تمدن کهن تپه‌های باستان کنار صندل در باستان است که این یکی از مناطق قدیمی صنعتی ـ تجاری باستان است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ملت ایران یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های بشری را دارا بوده‌اند، عنوان کرد: زمانی که از شهرنشینی در یک تمدن بحث می‌شود به این معنا است که در این فرهنگ فناوری و دانش به کار رفته است و امروز با یافته‌های باستان‌شناسی این موضوع را در فرهنگ جیرفت شاهد هستیم.

علویان‌صدر با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها در معرفی فرهنگ‌ها فعالیت‌های باستان‌شناسی است که می‌تواند، رمزگشای فرهنگ هر منطقه باشد، بیان داشت: در حوزه باستان‌شناسی باید از تیم‌های متخصص در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  اذعان داشت: اصلاح حوزه آموزشی، ایجاد دانشگاه‌های باستان‌شناسی به منظور تربیت نیروی متخصص و حرکت به سمت باستان‌شناسی هدفمند به منظور کشف رمزهای ناگفته باید مورد توجه قرار گیرد.

علویان‌صدر با اشاره به نقش و اهمیت حفاظت در باستان‌شناسی گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی حفاظت از اشیاء و مناطق کشف شده امری ضروری است، زیرا این آثار راویان خاموش از یک تمدنی است که به دست توانمند افراد خلق شده است.

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان جیرفت تنها به ساخت یک موزه نیاز نیست، بلکه باید یک مرکز پژوهشی در کنار آن ایجاد شود تا به معرفی و بررسی آثار کشف شده بپردازد، خاطر نشان کرد: به همین منظور موزه جیرفت در 12 هزار متر مربع احداث می‌شود که مشکلات سند زمین آن حل شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در زمینه استرداد اشیاء باستانی جیرفت مراحل در دست اقدام است، گفت: باید موزه جیرفت را به یک مرکز ملی و حتی بین‌المللی تبدیل کرد تا بتواند دانش‌های منطقه را پیش ببرد.

انتهای پیام/80001/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول