اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی:

مطالعات باستان‌شناسی جیرفت باید در منظر فرهنگی باشد

دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت گفت: مطالعات باستان‌شناسی در جیرفت باید در منظر فرهنگی جیرفت و شیوه روش‌مند که تمام این لایه‌های تاریخی و بستر جغرافیایی را در بر بگیرد، فکر و برنامه‌ریزی شود.

مطالعات باستان‌شناسی جیرفت باید در منظر فرهنگی باشد

حمیده چوبک امروز در حاشیه همایش باستان‌شناسی جیرفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه با هیئت علمی تشکیل شده و چیدمان سخنرانان در برگزاری سمینار جیرفت موفق بودیم، اظهار داشت: گستره جیرفت بیش از این است، باید به عنوان منظر فرهنگی به آن نگاه و جامع‌نگری کرد.

وی افزود: در پژوهش‌های باستان‌شناسی به این منظر فرهنگی باید هم از نظر گسترش تاریخی و هم از نظر جغرافیایی نگاه کرد و فقط محدود به یک محوطه و دوره خواص نباشد.

چوبک تصریح کرد: این منطقه موقعیت طبیعی بسیار مناسبی از نظر کوهستانی و دشتی با شرایط زیست محیطی مناسب دارد و تداوم فرهنگی و تاریخی که از دوره‌های گذشته دارد، اطلاعاتی از دوره‌های اولیه دارد که برای تور زمین‌شناسی کهن لازم و زمینه‌ساز به وجود آمدن، تمدن‌های انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: این تمدن‌های انسانی را از دوره‌های دیرینه سنگی باید پیگیری و روی خلأهای تاریخی که در این دوره داریم، و تداوم فرهنگی از دوره نوسنگی تا دوره مفرغ که سپیده دم تاریخ است و دوره تاریخی و دوره اسلامی که سیمای فرهنگی جیرفت را به وجود می‌آورد، برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت گفت: با مطالعاتی که انجام شد، نشان داد، جیرفت محوطه‌ها و تاریخ بسیاری دارد و مطالعات باستان‌شناسی در جیرفت باید در منظر فرهنگی جیرفت و شیوه رشومند که تمام این لایه‌های تاریخی و بستر جغرافیایی را در بر بگیرد، فکر و برنامه‌ریزی شود.

چوبک اذعان داشت: فکر می‌کنم، موفق شدیم که بتوانیم با این برنامه‌ریزی برای آینده، نقشه راهی داشته باشیم که نقشه پژوهش‌های منظر فرهنگی جیرفت است.

وی با اشاره به کتاب‌هایی که در این سمینار رونمایی شد، افزود: در سال 80 هنوز در جیرفت کاوش نشده بود و بررسی‌های اندکی از آن شده بود، آن موقع ما تمام آثار جنوب‌شرق ایران را جمع‌آوری کردیم اما به دلایلی چاپ نشد.

چوبک اظهار داشت: طی این 10 سال کاوش‌هایی در جیرفت اتفاق افتاد و لایه‌ها و تسلسل تاریخی و باستان‌شناسی و فرهنگی که پیدا شده به آن مجموعه جنوب‌شرق اضافه و جیرفت را پررنگ کردیم و کتاب جیرفت، همسایگان و خویشاوندان فرهنگی و دستاوردهای باستان‌شناسی جیرفت و همسایگانش یعنی جنوب‌شرق ایران که قبلا کار کرده بودیم پیرامون، هسته اصلی که جیرفت بود، رونمایی شد.

وی با اشاره به وضعیت تپه‌های باستانی کنارصندل تصریح کرد: صدماتی که به تپه‌های باستانی کنارصندل وارد شده، صدمات طبیعی و به دلیل بارش‌ها است و به دلیل وسعت محوطه نمی‌توان آن را پوشش کامل داد.

انتهای پیام/80002/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول