اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پیام وزیر ارشاد

کنگره علمی خلیج فارس در شهرکرد به کار خود پایان داد

نخستین کنگره علمی خلیج فارس با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی ـ هنری مهر شهرکرد به کار خود پایان داد.

کنگره علمی خلیج فارس در شهرکرد به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل ستاد خبری سومین جشنواره بین المللی فرهنگی ـ  هنری خلیج فارس، در آستانه روز ملی خلیج فارس نخستین کنگره یک روزه علمی پژوهشی با عنوان «خلیج فارس گذشته،حال، آینده» با معرفی مقالات برتر در شهرکرد برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در این کنگره علمی ـ پژوهشی از مجموع 14 اثر ارسالی، مقالات برتر از سوی هیئت داوران انتخاب شدند.

حسین گنجی در آیین اختتامیه این کنگره افزود: بررسی تأثیرات متقابل خلیج فارس، تاریخ و فرهنگ مردم ایران اسلامی مهم‌ترین ویژگی برگزاری این کنگره بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هدف از برگزاری این کنگره را دست یابی به مفاهیم زیر ساختی، گسترش دانش عمومی و تخصصی، معرفی و گرامی داشت مفاخر و چهره های برجسته حوزه خلیج فارس عنوان کرد.

گنجی یادآور شد: این کنگره با محور بررسی حکومت های باستانی و تاریخی در روند شکل گیری تاریخی جاده ابریشم دریایی، سیر تاریخی نام و هویت فرهنگی و تاریخی خلیج فارس، سیر تاریخی علل و نتایج مداخلات کشورهای بیگانه در خلیج فارس، پیشینه فرهنگی، تاریخی، تجارت و دریانوردی ایرانیان و پیشینه تاریخی کشمکش های منطقه خلیج فارس برگزار شد.

به گفته وی حفاری‌های باستان شناسی،دیدگاه های مستشرقان و پژوهشگران جهانی پیرامون خلیج فارس، عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و شهری در شکل گیری هویت جزایر و بنادر خلیج فارس، مردم شناسی و فرهنگ عامه ساکنان منطقه، جایگاه هنر در زندگی ساکنان کرانه های سواحل، جهانی شدن و الزامات برنامه ریزی فضایی ایران در سواحل خلیج فارس در قالب موازین فرهنگی و اجتماعی ملی و جهانی از سرفصل های این کنگره بود.

به گفته وی تعامل کشورهای حاشیه خلیج فارس و تأکید بر وجوه فرهنگی، معماری و جغرافیایی مشترک آن ها، باستان شناسانی و سکونت گاه های بشری از دیگر محورهای پژوهشی و علمی کنگره است.

گنجی ادامه داد: معرفی نقش اقتصادی و فرهنگی جاده دزپارت چهارمحال و بختیاری به عنوان بخشی از میراث جهانی جاده ابریشم دریایی خلیج فارس، فرهنگ ایثار و شهادت مردم چهارمحال و بختیاری و ارتباط آن با ایام دفاع مقدس در خلیج فارس از دیگر محورهای این کنگره است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری سوابق ارتباطات فرهنگی و تاریخی مردم چهارمحال و بختیاری با سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس و خلیج فارس عامل ایجاد تغییر نگرش ها در مقوله فرهنگ ادبی مردم چهارمحال و بختیاری دیگر محورهای مقالات کنگره ملی خیلج فارس در شهرکرد بود.

گنجی تصریح کرد: این برنامه از سری برنامه های سوّمین همایش بین المللی خلیج فارس است که برای نخستین بار در استان برگزار ‎شد.

شایان ذکر است: در این کنگره از خانواده شش شهید چهارمحال و بختیاری که در منطقه خلیج فارس به درجه رفیع شهادت آمدند، تجلیل شد.

در این کنگره مقالات مجتبی عطارزاده و مصطفی فتاحی به عنوان دو مقاله برتر برگزیده و از 16مقاله دیگر تجلیل شد.

انتهای پیام/2310/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول