اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره ملی نماهنگ خلیج فارس در گلستان برگزار شد

وزیر ارشاد: خلیج فارس همیشه متعلق به ایران است

اختتامیه نخستین جشنواره ملی نماهنگ خلیج فارس در سالن اجتماعات اتاق تعاون گلستان با معرفی آثار برتر برگزار شد.

وزیر ارشاد: خلیج فارس همیشه متعلق به ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سومین دوره جشنواره بین‎المللی خلیج فارس با برگزاری نخستین جشنواره ملی نماهنگ خلیج فارس در حال ورق خوردن است و این جشنواره در استان گلستان برگزار شد.

این جشنواره در حالی برگزار شد که در آستانه دهمین روز از اردیبهشت ماه، سالروز خروج پرتغالی‎ها از خلیج فارس قرار داریم که در آن زمان «خلیج گمبرون» نام داشت که پس از اخراج آنها، این خلیج به نام «خلیج همیشه فارس» نامگذاری شد.

در ابتدای مراسم مجری برنامه پیام وزیر ارشاد را که به مناسبت برگزاری این جشنواره ارسال کرده بود قرائت کرد که در قسمتی از این پیام آمده است: جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس اگر بعد ملی پیدا می‎کند و سراسر ایران عزیز را در می‎نوردد و نقطه ارادت در سینه هنرمندان با ایمان می‎بندد و به تبسم قبول بر چهره بیش از 25 هزار اثر هنرمندانه، می‎خندد جز این نیست که از آن به دیر مغانش عزیز می‎دارند / که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست.

در این سواحل عشق، عاشقانه جان دادند آنانکه عزت این ملک و ساکنانش را سرخ‌گون‎تر از خون خود می‎طلبیدند و از خود بریدند تا کس و ناکس از پس خیانت و دنائت، این شاهراه آبی را نبرد، چه شهدای گرانبار انقلاب اسلامی و چه جانباختگان عالی‎مقدار تاریخ این سرزمین.

تاریخ ثابت کرده که خلیج همیشه فارس متعلق به ایران است

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در این مراسم اظهار داشت: یکی از کارهای مثبت نظام جمهوری اسلامی این بوده است که در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 1384 در تقویم رسمی کشور روزی را به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری کرده است.

ابوالحسن امامی افزود: باید بپذیریم که هجمه‎های بیگانگان به خلیج نیلگون همیشه فارس از سال‎های قبل وجود داشته و دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دشمنان با تلاش‎ها و راه‎های گوناگون می‎خواهند این خلیج را از تمامیت ارضی ما جدا کنند ضرورت دارد که علاوه بر اقدام‎های نظامی با فعالیت‎های فرهنگی اعلام کنیم که با تمام وجود وجب به وجب کشور خود را دوست دارم و از آن دفاع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تاریخ هم نشان داده است که این خلیج متعلق به ایران است و این خلیج همیشه فارس بخش جدانشدنی از خاک ایران اسلامی است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: ما امروز و همیشه این شعار را تکرار می‎کنیم که همه جای ایران سرای من است.

نماهنگ متعلق به سینمای شاعرانه است

در این مراسم محمد عرب به نمایندگی از هیئت داوران جشنواره بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد که شرح این بیانیه را در زیر می‎خوانید:

در بین گونه‎های متنوع فیلم‎سازی، نماهنگ متعلق به سینمای شاعرانه است و همان‎گونه که شعر با عنصر خیال به هم آمیخته شده است نماهنگ نیز با همبستگی تصاویر خیال انگیز به همراه شعر و موسیقی شکل می‎گیرد.

آنچه در ساختار نماهنگ اهمیت فراوان دارد موسیقی و عناصر بصری است که از طریق تدوین خلاقانه نماهای متنوع و پویا افق ذهنی مخاطب را در کشف مفاهیم و معانی تازه‎ای می‎گشاید.

34 فیلم رسیده به جشنواره مورد بررسی هیئت داوران قرار گرفت که البته اکثر آثار توجه جدی به آنچه که مربوط به ماهیت ساختار نماهنگی است را نداشته و یا برخی از آثار ارتباط تنگاتنگی با موضوع و اهداف جشنواره نداشته است.

لذا هیئت داوران با در نظر گرفتن موارد فوق نتایج آرای خود را اعلام کرده است و امیدوار است در جشنواره آینده شاهد ارتقای کمی و کیفی آثار باشد.

در بخش اصلی جشنواره هیئت داوران هیچ اثری را حائز دریافت مقام اول ندانست

در این جشنواره در دو بخش جایزه ویژه هیئت داوران و جوایز اصلی از آثار برتر تجلیل شد.

در بخش جایزه ویژه هیئت داوران از فرشید کلته کارگردان نماهنگ «پرچم» به دلیل پرداختن به موضوع همدلی و وحدت و سامان مرادحسینی کارگردان نماهنگ خلیج‎فارس به دلیل پرداختن به موضوع ملی با اهدای دیپلم افتخار و وجه نقد تقدیر شد.

در بخش اصلی جشنواره هیئت داوران هیچ اثری را حائز دریافت مقام اول را ندانسته و آثار در مقام دوم و سوم را معرفی کرده است.

بنابراین فرشاد فرشته حکمت از تهران با نماهنگ «کرشمه دریا» مقام دوم این جشنواره را کسب کرد و از وی با اهدای دیپلم افتخار و وجه نقد به مبلغ 30 میلیون‎ ریال تقدیر شد.

همچنین غلامعلی سرخابی از نیشابور با نماهنگ «خلیج همیشه فارس» مقام سوم این جشنواره را کسب کرد و از وی با اهدای دیپلم افتخار و وجه نقد به مبلغ 20 میلیون‎ ریال تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در این جشنواره 10 استان شرکت داشتند که 34 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

انتهای پیام/83004/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول