اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اوج رکود در پایتخت فوتبال ایران گزارش می‌دهد

فوتبال آبادان در انتظار یک تحول شگرف

فوتبال در آبادان سال‌هاست دچار رکودی محسوس شده و آن‌طور که باید همه گیر نیست، حذف تیم‌های ریشه‌ای و تخریب زمین‌های فوتبال این شهر دلایل این رکود محسوب می‌شوند.

فوتبال آبادان در انتظار یک تحول شگرف

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، پس از جنگ تحمیلی و با بازگشت مردم شهر آبادان به دیار خود، جوانان و نوجوانان زیادی جذب ورزش در این شهر شدند و اغلب اوقات فراغت خود را با حضور در میادین ورزشی سپری می‌کردند.

از استخر‌ها گرفته تا سالن‌های فوتسال، والیبال و بسکتبال که تماما با یک بسیج عمومی فعال بود و در فصل تابستان‌ فعالیت بالایی را داشته و تمام این میادین مملو از ورزشکار علاقه‌مند بود.

فوتبال آبادان در دهه‌ای که به اوج خود رسید با داشتن تیم‌هایی در زیر مجموعه فوتبال صنعت نفت بازیکنان بومی بسیاری را تقدیم به سطح اول فوتبال کشور کرد و از این رو تا به امروز نام این شهر به عنوان یک شهر فوتبال خیز مطرح کرد.

*نابودی تیم‌های ریشه‌ای، ضربه‌ای بر پیکره فوتبال آبادان

رفته رفته می‌رفت که آبادان در سطح اول و دوم کشور دو تیم بزرگ داشته باشد که خیلی زود آرزو‌ها بر باد رفت، تیم وحدت آبادان با پتانسیل بالا و متشکل از بازیکنان بومی کم‌کم جایی برای خود در فوتبال کشور پیدا می‌کرد.

در این مقطع تیم‌های زیادی از فوتبال آبادان محو شده و دیگر اسمی از آن‌ها نبود، تیم‌هایی که با ریشه‌ای بالا و قدمتی زیاد، عدم حضورشان دل هر ورزش دوستی را به درد می‌‌‌آورد.

کارگر آبادان، شاید یکی از این تیم‌ها باشد که بازیکنان زیادی از این تیم راهی تیم اول شهر آبادان شدندو به فوتبال کشور تزریق شدند.

در این بین نمی‌توان از نقش تیم پیروز آبادان و سایر تیم‌ها نیز گذشت، تیم‌هایی چون پاس، بهداری و بهداشت، استقلال، شاهین، هلال احمر، شهرداری، مقاومت و... که هرکدام نام بزرگی داشتند ولی امروز وجود خارجی ندارند.

*کمبود و تخریب زمین‌های چمن از عوامل رکود فوتبال در آبادان

از طرفی کمبود زمین فوتبال در این شهر بیداد می‌کند، مشخص نیست که پس از گذشت 23 سال از جنگ تحمیلی، به جای اینکه به امکانات افزوده شود، چرا از امکانات کاسته شده است، آن‌همه زمین فوتبال در این شهر را چه شده است.

زمین‌های چمن یکی پس از دیگری از بین می‌روند وبه محل بکری برای ساختمان سازی تبدیل می‌شوند، زمین‌هایی همچون، وحدت، بهداری و بهداشت، پاس و... از جمله زمین چمن‌هایی است که دیگر اثری از آنان نیست.

*عدم حمایت مسئولان و سازمان‌های مربوطه

وحید سلامت از بازیکنان دهه 70 فوتبال آبادان و مربیان بازیکن ساز این شهر در خصوص علل نابودی تیم‌های ریشه‌ای فوتبال آبادان و زمین‌های چمن می‌گوید: مهمترین اصل در ایجاد این مشکلات تاسف برانگیز، کمبود بودجه و نبود مدیریت صحیح بوده است.

عدم مدیریت باعث می‌شود زمین‌های پاس و وحدت که با هزینه‌های بازسازی این شهر ساخته شدند از بین بروند و جای آن‌ها زمینی به هیئت فوتبال داده نشود.

در زمینه بازیکن، نیز نبود و یا کمبود بودجه ضربه بدی به پیکره فوتبال آبادان وارد کرد، فوتبالیستی که رشد می‌کند بودجه ندارد که برای پیشرفت خود در مسابقات شرکت کند و سازمانی هم نیست که هزینه رشد ورزشکاران بکند.

حمایت نکردن ادارات مربوطه در این زمینه ورزش آبادان را رو به عقب سوق داد و این مسئله باعث شد تا جوانان زیادی از ورزش دور شده و سال‌های طلایی خود را دور از میادین به سر کنند.

در بحث حذف تیم‌های ریشه‌ای باید گفت که این اشتباه صورت گرفته از سوی مسئولان سازمان‌های مربوطه بود، به عنوان مثال مسئولان صنعت نفت به جای حذف تیم‌های پیروز و کارگر و راه اندازی صنعت نفت نوین آبادان می‌توانستند آن تیم‌ها را تقویت کنند تا نام  آن‌ها زنده بمانند.

سلامت در خصوص احیای فوتبال آبادان اظهار کرد: اگر فوتبال آبادان به کمک‌های شرکت نفت وابسته است، صنعت نفت می‌تواند با بودجه‌ای که در اختیار دارد کارگروهی تشکیل دهد و تیم‌های شهر آبادان را حمایت مالی کند تا در آینده خود از داشته‌های این تیم‌ها استفاده کند.

صنعت نفت با در اختیار گذاشتن امکانات و مربیان مجرب در اختیار این بازیکنان می‌تواند خروجی خوبی از این سرمایه گذاری دریافت کند تا دیگر نیازمند بازیکنان گران قیمت غیر بومی درجه چندم نباشد.

وی در مورد وظیفه هیئت فوتبال در این مقطع ابراز کرد: هیئت فوتبال به خاطر امکانات و بودجه بسیار کمی که در اختیار دارد، فقط می‌تواند هماهنگ کننده خوبی باشد و در برنامه‌ریزی‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

*برنامه‌ریزی صحیح برای اعتلای آینده فوتبال آبادان

برگزاری مسابقات باشگاهی شهرستان آبادان می‌تواند کمک شایانی به احیای فوتبال آبادان کند، آبادان قطب اصلی فوتبال ایران محسوب می‌شود و نباید اجازه داد ورزش این شهر در کوران بی‌برنامه‌گی‌ها و کمبود‌ها چهره اصلی خود را از دست بدهد.

فوتبال، تنها ورزشی است که برای مردمان این خطه تمام و کمال تعریف شد و با این ورزش روز را به شب و شب را به روز می‌رسانند.

در این زمان که توطئه‌های دشمنان از چهار گوشه این آب و خاک نمایان است، باید هجمه‌ای سنگین علیه تبلیغات منفی برای به بیراهه کشاندن جوانان صورت گیرد.

فوتبال آبادان و روح ورزش در این شهر باید همه گیر شود تا در پس خروجی‌های گران‌ قیمت این ورزش روحیه‌ای ورزشی را در آبادان بر جای گذارد.

انتهای پیام/72013/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول