اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته امداد محمودآباد خبر داد

پرداخت 26 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان محمودآبادی

رئیس کمیته امداد امام خمینی محمودآباد گفت: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان تحت حمایت این کمیته پرداخت شد.

پرداخت 26 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان محمودآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، یکی از اقدامات ماندگار معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) تاسیس کمیته امداد به عنوان یک نهاد حمایتی برای رسیدگی به اقشار ضعیف و مستمند جامعه بود.

از آن روز هرچه جلوتر رفتیم کارهای ارزشمندی در این کمیته انجام شد که مهم‌ترین آن توانمندسازی افراد تحت حمایت و در نهایت خروج آنها از چرخه حمایتی کمیته امداد بود که سبب شد بسیاری از افراد که تا همین دیروز زیر چتر حمایت کمیته امداد امام خمینی بودند، امروز علاوه بر توانمندی و ایجاد شرایط کسب و کار، اشتغالزایی پایدار نیز به وجود آوردند.

علاوه بر این سیاست‌هایی همچون ساخت مسکن محرومان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از جمله مشاغل خانگی، طرح اکرام، تامین جهیزیه زوج‌های جوان تحت حمایت و امور بیمه‌ای در دستور کار کمیته امداد قرار گرفت که نتایج خوبی را به دنبال داشت.

از این رو برای تشریح عملکرد کمیته امداد امام خمینی محمودآباد که در سال 91 به عنوان دستگاه برتر ایجاد اشتغال در شهرستان معرفی شد با رئیس این نهاد به گفت‌وگو نشستیم.

حبیب‌الله فضلی در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار فارس به سئوالات مطرح شده پاسخ داد.

فارس: شما یک نهاد حمایتی هستید، در ابتدا تعداد افراد تحت حمایت خود را بفرمایید؟

فضلی: تعداد مددجویان تحت حمایت کمیته امداد شهرستان محمودآباد به صورت عادی شامل ایتام، بی‌سرپرستان، از کار افتادگان، سالمندان، بیماران، خانواده‌های زندانی و طرح شهید رجایی که تعداد اقشار نیازمند یک هزار و 111 خانوار به تعداد 2 هزار و 138 نفر هستند.

فارس: چه میزان مستمری در سال گذشته به این تعداد نیازمند تحت حمایت پرداخت کردید؟

فضلی: میزان پرداخت مستمری نقدی و غیرنقدی به خانواده‌های نیازمند و سالمندان طرح شهید رجایی به صورت مستمر و موقت به مبلغ 4 میلیارد و 699 میلیون و 800 هزار ریال در سال 91 انجام گرفت.

فارس: یکی از برنامه‌های این کمیته حمایت‌های اجتماعی است، در این خصوص توضیح دهید؟

فضلی: یکی از این برنامه‌ها مشاوره و پذیرش مددکاری است که با عنایت به ضرورت امر مشاوره در مجموعه فعالیت‌های مددکاری و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای خدمات مشاوره و راهنمایی به مددجویان در سطح عمومی و تخصصی و صیانت از سلامت خانواده‌ها، تلاش برای رشد استعدادها و خلاقیت‌ها و پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی، عاطفی، اجتماعی، زناشویی و رفع آن در طی سال 91 تعداد 580 نفر از مددجویان از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شدند.

فارس: یکی از کارهای معنوی شما، اطعام و افطاردهی در ایام ماه مبارک رمضان است، آماری از این عملکرد در سال 91 ارائه بفرمایید؟

فضلی: یکی از کارهایی که همه ساله با کمک خیرین و شرکت‌ها در این کمیته انجام می‌شود، اطعام‌دهی، افطاردهی و سحردهی در ماه مبارک رمضان به مددجویان تحت حمایت است که در سال 91 در طرح مفتاح الجنه با کمک خیرین و شرکت‌ها به تعداد یک هزار و 250 خانوار مددجو به مبلغ 166میلیون و 676 هزار ریال این کار انجام شد.

فارس: در طرح اکرام که حمایت از ایتام است چه آماری دارید؟

فضلی: این طرح به منظور ترویج فرهنگ اکرام و احسان به ایتام و ایجاد زمینه مشارکت افراد نیکوکار برای کفالت و سرپرستی یتیم انجام می‌شود که تاکنون 980 نفر از افراد خیر و نیکوکار کفالت و سرپرستی ایتام را پذیرفته و مبلغ یک میلیارد و 832 میلیون و 400 هزار ریال در این زمینه کمک کرده‌اند که امیدواریم با همکاری و همیاری نیکوکار بتوانیم خلاء عاطفی بچه‌های یتیم که روزی در آغوش پر مهر پدر و مادر بوده‌اند را جبران کنیم.

فارس: در مورد خدمات بهداشت، درمان و امور بیمه و امنیت تغذیه توضیح دهید؟

فضلی: این نهاد با اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده به عنوان یک نظام بیمه‌ای نوین و با بهره‌گیری از سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته اقدام به بیمه کردن مددجویان کرده که مبلغ 760 میلیون و 796 هزار ریال برای امور دارو و درمان آنان هزینه شد.

همچنین این نهاد 760 خانوار را به جهت استفاده از مزایای بیمه به بیمه ایرانیان معرفی کرده است.

فارس: یکی از کارهای خوب این کمیته خدمات فرهنگی و آموزش (پرورشی و تربیتی) است که بازخورد مناسبی داشت؟ عملکرد سال گذشته شما در این باره چگونه بود؟

فضلی: در ارائه خدمات فرهنگی که شامل تقویت بنیه دینی و اعتقادی و آموزش مهارت‌های زندگی (عفاف و حجاب، آموزش خانواده و سلامت فردی و روانی) و تکریم ارباب رجوع و همایش‌های دانش‌آموزی، فراهم آوردن تسهیلات و امکانات لازم برای ادامه تحصیل طلاب، دانش‌آموزان و دانشجویان است، کارهای خوبی صورت گرفته است که در مجموع میزان هزینه‌های فرهنگی از قبیل تهیه پوشاک، لوازم التحریر، کتب و جزوات آموزشی، برگزاری کلاس‌های تقویتی راهیابی به دانشگاه، هزینه ایاب و ذهاب، برگزاری اردوهای فرهنگی و تشکیل کانون فرهنگی برای 175 دانش‌آموز و 98 نفر از دانشجو مبلغ 316 میلیون و 390 ریال هزینه شد.

فارس: در خبرهای مختلف رسانه‌ها بحث مسکن کمیته امداد مطرح شد، در سال گذشته محمودآباد در این زمینه چه کارهایی صورت داده است؟

فضلی: در این باره کارهای مختلفی صورت گرفته است و همچنان نیز ادامه دارد که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، تعمیرات کلی و جزیی مسکن، احداث سرویس بهداشتی و حمام، تامین انشعاب آب، برق، گاز و حصارکشی اشاره کرد.

فارس: در بحث مسکن مهر چطور؟

فضلی: در بحث مسکن مهر که یکی از کارهای ماندگار دولت نهم و دهم است 23 مسکن با مساعدت این نهاد واگذار می‌شود.

فارس: یکی از راه‌های توانمندسازی مددجویان ایجاد فرصت‌های شغلی با حمایت شما و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه است، در کمیته امداد محمودآباد چه عملکردی در سال 91 داشتید؟

فضلی: در برنامه ایجاد فرصت‌های شغلی یعنی کارانگیزی، مشاغل خانگی و خودکفایی کارهایی همچون پرداخت وام، آموزش فنی و حرفه‌ای و کاریابی صورت می‌گیرد.

اصولی‌ترین و شایسته‌ترین خدمات کمیته امداد، توانمندسازی اقتصادی و فرهنگی با محوریت اشتغال است که اساسی‌ترین اقدام در ایجاد روحیه خوداتکایی و اعتماد به نفس و علاقه به کار و عدم اتکا به دیگران است که در این راستا این نهاد برای 305 خانوار به 900 نفر طرح اشتغال با اعتباری بیش از 26 میلیارد ریال ایجاد کرده است.

فارس: با این میزان ایجاد اشتغال چند خانوار از چرخه حمایتی شما خارج شدند؟

فضلی: با اجرای طرح‌های خوداشتغالی تاکنون 180 خانوار خودکفا شده و از چرخه حمایتی امداد خارج شدند که در اینجا لازم به یادآوری که عرض کنم، کمیته امداد با این کارنامه در سال گذشته به عنوان دستگاه برتر در ایجاد اشتغال شهرستان شناخته شد.

==============

گفت‌وگو از علی یوسفی

==============

انتهای پیام/86013/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول