اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه علمی‎کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد خبر داد

تدوین و اخذ مجوز 5 پودمان تخصصی در سال جاری

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، از تعریف، تدوین و اخذ مجوز حداقل پنج پودمان تخصصی در حوزه آموزش‎های عالی آزاد تخصصی طی سال جاری خبر داد.

تدوین و اخذ مجوز 5 پودمان تخصصی در سال جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جلال‎الدین صادقی صبح امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، به فعال شدن مقطع تحصیلات تکمیلی در قالب ساختار علمی کاربردی اشاره کرد و اظهارداشت: اخذ مجوز یک رشته در مقطع مهندسی فناوری ارشد و تدوین یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد حرفه‌ای در سال جاری مدنظر است.

وی از فعال‎سازی مجدد رشته‌های کارشناسی حرفه‎ای حسابداری و کارشناسی حرفه‌ای حقوق که در سال 89 از سوی دانشگاه جامع تمدید نشده بود، خبر داد و گفت: تکمیل کادر هیات علمی و اداری و تخصیص فضا و امکانات استاندارد، متناسب با توسعه فعالیت‎ها نیز امسال در دستور کار موسسه است.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، با تاکید بر اهمیت توسعه فعالیت‎های فرهنگی در دانشگاه، اظهار داشت: فعالیت‎های هدفمند فرهنگی دانشجویی اگر جایگاهی بالاتر از آموزش‎های تخصصی نداشته باشد، قطعا از اولویت‎های اول فعالیت‎های هر مرکز آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند سرمایه‌گذاری بهینه و ویژه‌ای برای فعالیت‎های فرهنگی در دانشگاه هستیم، گفت: گرچه جهاد دانشگاهی از زمان تاسیس، این ماموریت را بر عهده داشته است و در مراکز آموزش عالی خود به آن پرداخته، اما شرایط موجود از جمله شهریه پایین دانشجویی و عدم حمایت دولت در تامین اعتبارات لازم، روند پرداختن به موضوعات هدفمند فرهنگی را کند کرده است.

صادقی افزود: سال‌هاست که دغدغه واحد استانی دانشگاه جامع و مراکز تحت نظارت این واحد، ساماندهی فعالیت‎های فرهنگی دانشجویی بوده است اگرچه با تحقق انقلاب شکوهمند اسلامی، بستر مناسب و سالمی برای انجام کم هزینه این فعالیت‎ها فراهم شده اما دانشجویان امروز، نسل دوم و سوم انقلابند، به عبارتی یا انقلاب و جنگ را تجربه نکرده‎ و یا بخش کوچکی از انقلاب و جنگ را از نزدیک حس کرده‌اند.

وی در ادامه به فعال شدن شوراهای فرهنگی اجتماعی در واحدهای استانی دانشگاه جامع اشاره کرد و گفت: در سال جاری شوراهای فرهنگی اجتماعی در واحدهای استانی دانشگاه جامع با ابلاغ آیین‎‌نامه اجرایی فعال شده است که امیدواریم بتوانیم به پشتوانه فعالیت‎های ارزشمند در سال‎های گذشته، به عضویت این شورا درآییم.

صادقی با اشاره به اهمیت آموزش‎های مهارت‎محور، گفت: پایه و اساس رشته‌های علمی کاربری، آموزش‎های مهارتی است که برای افزایش توانمندی‎های تخصصی به ویژه توانمندی‎های مرتبط با مشاغل است.

وی افزود: با توجه به این موضوع که اکثر دانشجویان مراکز علمی کاربردی را شاغلان تشکیل می‌دهند که در رشته‌های مرتبط با مشاغل خویش مشغول به تحصیل شده‎اند، بی‌تردید شرط ادامه حیات هر مرکز آموزش عالی علمی کاربردی، توجه ویژه به موضوع مهارت است که ما، بحث توسعه و تجهیز کارگاه‎ها، آزمایشگاه‎ها و بهره‌گیری از خبرگان و استادان فن را در این راستا با قوت پیگیری می‎کنیم.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، به اجرای بهینه واحد "کاربینی" و ضرورت آن اشاره کرد و گفت: این واحد در آخرین بازنگری که دانشگاه جامع در سرفصل دروس داشت، به واحدهای درسی اضافه شد که معتقدم می‌تواند در تنظیم نگاه دانشجویان و ایجاد علاقه به رشته تحصیلی، موثر واقع شود.

صادقی از تشکیل بانک اطلاعاتی فارغ التحصیلان مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش‎‌های علمی کاربردی در حرفه و بررسی نقاط قوت و ضعف خبر داد و گفت: این اقدام می‎تواند ارتباط مرکز را با دانشجو به صورت مستمر فراهم آورد.

وی در ادامه به جایگاه تحقیقات و پژوهش‎های کاربردی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: متاسفانه از همان ابتدای تشکیل مراکز علمی کاربردی در جهاد دانشگاهی، در چارت تشکیلاتی این مراکز از جمله مرکز مشهد، موضوع پژوهش و تحقیق دیده نشد، اما از آنجا که آموزش در کنار پژوهش معنی و مفهوم پیدا می‌کند، در سال گذشته با نظر موافق ریاست جهاد دانشگاهی واحد خراسان‎رضوی، شورای پژوهشی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی به تصویب رسید و در گام اول، اعتباری حدود 100 میلیون ریال به این شورا اختصاص یافت.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، ترغیب اعضای هیئت علمی و مدرسان را به تالیف کتاب و ارائه مقاله، برگزاری کارگاه‎های تخصصی و فراهم کردن مقدمات اجرای همایش‎های ملی را از اقدامات انجام شده پس از راه‎اندازی شورای پژوهشی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اتخاذ تصمیم بهینه و متناسب با شرایط محیطی و منطقه‌ای در هر سازمان، گفت: در این وضعیت، سازمانی که بتواند تغییرات را به موقع و به درستی شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده و انعطاف لازم و متناسب را در به روزرسانی برنامه‌ها و اتخاذ تصمیم بهینه داشته باشد، می‎تواند مسیر رشد و توسعه خود را با شتاب مناسب ادامه دهد.

انتهای پیام/70005/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول