به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جلالالدین صادقی صبح امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران، به فعال شدن مقطع تحصیلات تکمیلی در قالب ساختار علمی کاربردی اشاره کرد و اظهارداشت: اخذ مجوز یک رشته در مقطع مهندسی فناوری ارشد و تدوین یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد حرفهای در سال جاری مدنظر است.
وی از فعالسازی مجدد رشتههای کارشناسی حرفهای حسابداری و کارشناسی حرفهای حقوق که در سال 89 از سوی دانشگاه جامع تمدید نشده بود، خبر داد و گفت: تکمیل کادر هیات علمی و اداری و تخصیص فضا و امکانات استاندارد، متناسب با توسعه فعالیتها نیز امسال در دستور کار موسسه است.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، با تاکید بر اهمیت توسعه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه، اظهار داشت: فعالیتهای هدفمند فرهنگی دانشجویی اگر جایگاهی بالاتر از آموزشهای تخصصی نداشته باشد، قطعا از اولویتهای اول فعالیتهای هر مرکز آموزش عالی است.
وی با بیان اینکه امروز نیازمند سرمایهگذاری بهینه و ویژهای برای فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه هستیم، گفت: گرچه جهاد دانشگاهی از زمان تاسیس، این ماموریت را بر عهده داشته است و در مراکز آموزش عالی خود به آن پرداخته، اما شرایط موجود از جمله شهریه پایین دانشجویی و عدم حمایت دولت در تامین اعتبارات لازم، روند پرداختن به موضوعات هدفمند فرهنگی را کند کرده است.
صادقی افزود: سالهاست که دغدغه واحد استانی دانشگاه جامع و مراکز تحت نظارت این واحد، ساماندهی فعالیتهای فرهنگی دانشجویی بوده است اگرچه با تحقق انقلاب شکوهمند اسلامی، بستر مناسب و سالمی برای انجام کم هزینه این فعالیتها فراهم شده اما دانشجویان امروز، نسل دوم و سوم انقلابند، به عبارتی یا انقلاب و جنگ را تجربه نکرده و یا بخش کوچکی از انقلاب و جنگ را از نزدیک حس کردهاند.
وی در ادامه به فعال شدن شوراهای فرهنگی اجتماعی در واحدهای استانی دانشگاه جامع اشاره کرد و گفت: در سال جاری شوراهای فرهنگی اجتماعی در واحدهای استانی دانشگاه جامع با ابلاغ آییننامه اجرایی فعال شده است که امیدواریم بتوانیم به پشتوانه فعالیتهای ارزشمند در سالهای گذشته، به عضویت این شورا درآییم.
صادقی با اشاره به اهمیت آموزشهای مهارتمحور، گفت: پایه و اساس رشتههای علمی کاربری، آموزشهای مهارتی است که برای افزایش توانمندیهای تخصصی به ویژه توانمندیهای مرتبط با مشاغل است.
وی افزود: با توجه به این موضوع که اکثر دانشجویان مراکز علمی کاربردی را شاغلان تشکیل میدهند که در رشتههای مرتبط با مشاغل خویش مشغول به تحصیل شدهاند، بیتردید شرط ادامه حیات هر مرکز آموزش عالی علمی کاربردی، توجه ویژه به موضوع مهارت است که ما، بحث توسعه و تجهیز کارگاهها، آزمایشگاهها و بهرهگیری از خبرگان و استادان فن را در این راستا با قوت پیگیری میکنیم.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، به اجرای بهینه واحد "کاربینی" و ضرورت آن اشاره کرد و گفت: این واحد در آخرین بازنگری که دانشگاه جامع در سرفصل دروس داشت، به واحدهای درسی اضافه شد که معتقدم میتواند در تنظیم نگاه دانشجویان و ایجاد علاقه به رشته تحصیلی، موثر واقع شود.
صادقی از تشکیل بانک اطلاعاتی فارغ التحصیلان مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزشهای علمی کاربردی در حرفه و بررسی نقاط قوت و ضعف خبر داد و گفت: این اقدام میتواند ارتباط مرکز را با دانشجو به صورت مستمر فراهم آورد.
وی در ادامه به جایگاه تحقیقات و پژوهشهای کاربردی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: متاسفانه از همان ابتدای تشکیل مراکز علمی کاربردی در جهاد دانشگاهی، در چارت تشکیلاتی این مراکز از جمله مرکز مشهد، موضوع پژوهش و تحقیق دیده نشد، اما از آنجا که آموزش در کنار پژوهش معنی و مفهوم پیدا میکند، در سال گذشته با نظر موافق ریاست جهاد دانشگاهی واحد خراسانرضوی، شورای پژوهشی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی به تصویب رسید و در گام اول، اعتباری حدود 100 میلیون ریال به این شورا اختصاص یافت.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد، ترغیب اعضای هیئت علمی و مدرسان را به تالیف کتاب و ارائه مقاله، برگزاری کارگاههای تخصصی و فراهم کردن مقدمات اجرای همایشهای ملی را از اقدامات انجام شده پس از راهاندازی شورای پژوهشی عنوان کرد.
وی با تاکید بر اتخاذ تصمیم بهینه و متناسب با شرایط محیطی و منطقهای در هر سازمان، گفت: در این وضعیت، سازمانی که بتواند تغییرات را به موقع و به درستی شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده و انعطاف لازم و متناسب را در به روزرسانی برنامهها و اتخاذ تصمیم بهینه داشته باشد، میتواند مسیر رشد و توسعه خود را با شتاب مناسب ادامه دهد.
انتهای پیام/70005/صا40/ض1002