اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خاطره آیت الله ری‌شهری از توصیه‌های رهبر انقلاب به مداحان

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) به بیان خاطره‌ای از رهبر انقلاب و توصیه ایشان به مداحان پرداخت و گفت: مداحان اهل بیت باید در تحقق حماسه سیاسی نقش موثری ایفا کنند.

خاطره آیت الله ری‌شهری از توصیه‌های رهبر انقلاب به مداحان

 به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آیت‌الله ری‌شهری در دیدار جمعی از مداحان و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام گفت: حماسه سیاسی مقدمه حماسه اقتصادی است و اگر قاطبه مردم در حضور پرشور خود، دشمن را مایوس نموده و فردی را انتخاب کنند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب نقاط ضعف گذشته را نداشته و از نقاط قوت دوران قبل برخوردار باشد، قطعا حماسه اقتصادی نیز در پی آن با حضور رئیس جمهوری با پشتوانه رای بالای مردمی محقق خواهد شد.

آیت الله محمدی ری‌شهری با تاکید بر توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در همه شئون گفت: مداحان اهل بیت علیهم السلام در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی می‌بایست منویات رهبر معظم انقلاب را به مردم منتقل کنند و از زمینه سازان حضور پر شور مردم در انتخابات امسال باشند.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: ان‌شاء‌الله مردم در انتخابات پیش رو به فردی رای خواهند داد که در ظاهر و باطن و در زبان و عمل پیرو فرامین رهبری باشد و در مراحل مختلف آزمون خود را پس داده باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با استناد به روایتی از حضرت علی (ع) گفت: ذکر و یاد اهل بیت (ع)  درمان انواع بیماری‌های روحی است و از خطرناکترین بیماری‌های روحی نیز وسوسه و شک است.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: یکی از برکات مجالس اهل بیت علیهم السلام، تقویت ایمان و تقویت ارتباط با خداست و این تقویت ارتباط سبب می‌شود، بسیاری از بیماری‌های روحی و اخلاقی درمان گردد.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین (ع) افزود: مسئولیت مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، مسئولیت سنگین و با ارزشی است زیرا ذکر مناقب اهل بیت (ع) و ایجاد انس و ارتباط دل‌ها با خاندان رسالت، بهترین کار برای سازندگی فرهنگی است و برای آن نمی‌توان اهمیت و ارزشی تعیین کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) تصریح کرد: تحقق اهداف عالیه این حرکت، نیازمند انسجام و چارچوب مشخصی است که بر اساس آن بتوان از ظرفیت‌های موجود استفاده نمود، البته طبق گزارشی که ارائه شد، سازمان بسیج مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی کارهای مهمی انجام داده‌اند و می‌بایست این اقدامات تقویت شود.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: انسجام و سازماندهی جامعه مداحان نیازمند همکاری همگانی در این حوزه است تا نهادهای مسئول بتوانند، افراد بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهند و زمینه برای رشد و بالندگی روزافزون ایشان فراهم شود.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به بیان خاطره‌ای ناگفته از رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: حضرت آقا، درباره مداحان اهل بیت عصمت و طهارت اهتمام ویژه و نظرات خاصی دارند که می‌بایست نسبت به آنها توجه شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) افزود: در یکی از مجالسی که خدمت ایشان رسیده بودیم، رهبر معظم انقلاب پس از تذکر به یکی از مداحان اهل بیت در خصوص استفاده وی از یک عبارت ناصحیح، سه نکته بسیار مهم را بیان فرمودند که بسیار جالب توجه و ارزشمند است.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: تبیین نقش شعر در سازندگی فرهنگ جامعه خصوصا نسل جوان از جمله تاکیدات مهم معظم له بود، چنانچه ایشان به پر محتوا بودن اشعاری که خصوصا هنگام «شور هیئت» و در اوج هیجان مجلس خوانده می‌شود توجه داشتند و بیان فرمودند: اشعاری که در هنگام اوج هیجان مجلس خوانده می‌شود در روح جوان نفوذ می‌کند بر این اساس اگر از اشعار مفید، پر مغز و محکم استفاده شود همین اثر را دارد و اگر غیر از این باشد، اثر نامطلوبی خواهد داشت.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین (ع) گفت: توجه به مضمون، شعر و آهنگ مطالبی که خوانده می شود از دیگر مطالبی بود که رهبر معظم انقلاب به آن تصریح نموده و فرمودند: باید با استفاده از مضامین عالی و اشعار و آهنگ مناسب مطالب را بیان نمود که در ذهن جوانان اثر مثبت داشته باشد.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: سومین نکته‌ای که حضرت آقا به آن تاکید داشتند این بود که باید مضمون اشعار مبین اهداف اهل بیت (ع) باشد و از ساختن اشعار فاقد مضمون اجتناب شود ضمن اینکه از مضامین ضعیف و انحرافی نیز باید اجتناب شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گفت: امام خمینی (ره)، توجه خاصی به قشر مداحان و مرثیه خوانان و در کل به مجالس اهل بیت (ع) داشتند و این توجه و عنایت، در رهبر معظم انقلاب نیز به شدت وجود دارد و همه تاکید ایشان بر تقویت این مسئله است.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: برای کتاب چهارده جلدی دانشنامه امام حسین (ع)، چندی قبل مباحث مربوط به وقایع عاشورا در دو جلد در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تهیه شده بود که اکنون خلاصه نیز از همان دو جلد برای افرادی که فرصت کافی برای مطالعه ندارند، منتشر شده است.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین (ع) افزود: در این دانشنامه به این نکته مهم پرداخته شده است که اساسا چه مطالب و کدامیک از منابع تاریخی در خصوص امام حسین (ع)، از اعتبار بیشتری برخوردارند و منابع ناصحیح نیز در این حوزه معرفی شده است.

وی با بیان روایتی از حضرت علی (ع) گفت: بنا به توصیه حضرت علی (ع)، در بیان روایات معصومین علیهم السلام، شایسته است که مطالب را از کتاب یا فرد نقل کننده بیان کنیم و از انتساب مستقیم مطالب به حضرات معصومین علیهم السلام پرهیز کنیم.

آیت الله محمدی ری‌شهری گفت: در روضه خوانی‌ها و ذکر مناقب باید توجه شود که مطالب بر اساس منابع معتبر باشد و سخنی بدون سند معتبر از معصومین علیهم السلام نقل نشده و همچنین در خواندن «زبان حال»، به عزت، کرامت و شوکت اهل بیت (ع) توجه شود و مخاطب نیز متوجه باشد که در حال شنیدن « زبان حال » است و مطالب از ذهن شاعر و نوحه خوان، نشات گرفته است.

در ابتدای این دیدار صدیق رئیس کانون مداحان شهرستان ری و حاج ابوالقاسمی رئیس سازمان بسیج مداحان استان تهران، گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص انسجام مداحان تهران و شهرستان ری ارائه کردند.

حاج ابوالقاسمی در این مراسم وعاظ و مداحان را دو عامل اساسی در حفظ شریعت و نهضت عاشورا در طول تاریخ برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی و نهضت عاشورایی امام خمینی (ره) نیز با استمداد از مجالس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) استمرار داشته است.

جمعی از ذاکران و ستایشگران اهل بیت (ع) از تهران و شهرستان ری روز دوشنبه در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با آیت الله محمدی ری‌شهری دیدار کردند.

انتهای پیام/2462/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول