اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

حفظ منابع طبیعی نیازمند مشارکت همگانی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تاکید بر اهمیت حفاظت از منابع طبیعی گفت: حفظ منابع طبیعی نیازمند مشارکت همگانی است.

حفظ منابع طبیعی نیازمند مشارکت همگانی است

بهمن اسکندری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان درباره وضعیت استان در بحث توسعه پایدار اظهار داشت: در این باره نیازمند مطالعه، تحقیق و توجه بیشتر هستیم.

وی افزود: اقتصاد پایدار، پایداری اکوسیستم و کنترل دخالت انسان در اکوسیستم و توسعه بدون تخریب منابع و حفظ آن برای نسل‌های آینده شاخصه‌های توسعه پایدار هستند و  آب، خاک، جنگل و هوا منابع پایه‌ای است که در اختیار ماست و باید ضمن بهره‌برداری در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه نسل کنونی باید افزایش سرعت رشد گیاه، پوشش گیاهی و درختان را به تخریب و کنترل مراتع ترجیح دهد، افزود: ماحصل آن در یک برنامه منظم توسعه پایدار مبتنی بر اکوسیستم و کاهش آلودگی‌ها خواهد بود.

وی در تشریح برنامه‌های توسعه پایدار در ارتباط با جنگل‌ها، مدیریت منابع جنگلی و حفظ منابع طبیعی و مراتع دارای ظرفیت بالا را امری ضروری دانست که نیازمند مشارکت همگانی است.

اسکندری ادامه داد: مدیریت حوضه‌های آبخیز، مدیریت گونه‌های ژنتیکی برای جلوگیری از انقراض یا کاهش در قالب طرح‌های حفاظتی و نیز شناسایی اراضی مستعد برای سرمایه‌گذاری در اختیار بخش‌های تولیدی از جمله صنعت، کشاورزی، معدن و خدماتی قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه در بحث توسعه فضای سبز نیازمند تخصیص اعتبار برای احیا و توسعه هستیم، گفت: سرمایه‌گذاری درازمدت برای تخصیص اراضی ملی برای توسعه جنگل‌ها می‌تواند در این رابطه حائز اهمیت باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزایش نیروی انسانی برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی را برای توسعه پایدار ضروری دانست و اظهار کرد: باید قبول کنیم که این بخش حاکمیتی است و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ورود پیدا نمی‌کند.

وی با تاکید بر تخصیص زمین برای بخش صنعت افزود: باید تخصیص زمین متناسب با خاک درجه 3 و غیر مساعد برای کشاورزی باشد.

اسکندری بر لزوم بالا بردن بحث فرهنگسازی حفظ منابع طبیعی، با ابراز تاسف از اینکه تاکنون در بحث ترویجی و آموزشی کم‌کاری شده است، تصریح کرد: شاید تنوع اقدام‌ها زیاد بوده اما باید کارآمدی را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: حفظ طبیعت محدود به سیم خار دار نیست و باید باور مردم به عنوان مالکان اصلی طبیعت جا بیفتد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به شعار سال جهانی طبیعت تاکید کرد: باید طوری در طبیعت پا نهیم و به گونه‌ای عمل کنیم که هنگام ترک اثری از حضور ما وجود نداشته باشد.

وی نقش مقام‌های سیاسی، دینی، همیاران طبیعت و تشکل‌های غیردولتی را در انتقال فرهنگ حفظ و صیانت از منابع طبیعی برای رسیدن به توسعه پایدار مهم ارزیابی کرد و افزود: جمع‌آوری زباله‌ها از دل طبیعت جزو مواردی است که باید در رابطه با آن توجه بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/2308/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول