اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از 15 اردیبهشت

465 هزار رأس دام وارد مراتع همدان می‌شوند

مدیرکل امور عشایری همدان گفت: عشایر همدان 465 هزار رأس دام دارند که 360 هزار رأس دام از 15 اردیبهشت وارد مراتع استان می‌شوند.

465 هزار رأس دام وارد مراتع همدان می‌شوند

حمزه‌علی یزدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به حرکت عشایر اظهار کرد: عشایر از منطقه قشلاق حرکت کرده و در حال حاضر در شهرستان بروجرد مستقر شده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق قانون زمان‌بندی کوچ، عشایر از 15 اردیبهشت می‌توانند وارد استان همدان شوند، افزود: رعایت این مهم به سود عشایر است زیرا در این صورت مراتع رشد کرده و آمادگی لازم برای ورود عشایر وجود دارد.

مدیرکل امور عشایری همدان تصریح کرد:‌ از جمله اقدامات ما طی مدتی که عشایر در قشلاق بودند آب‌رسانی سیار به منطقه قشلاق بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که از لحاظ اعتبارات و خودرو داشتیم فقط توانستیم به حدود 600 خانوار عشایری که در غرب کرخه مستقر بودند آب‌رسانی سیار داشته باشیم.

یزدانی در ادامه سخنانش بیان داشت: اداره کل دامپزشکی نیز در این مدت اقدامات لازم را در رابطه با دام‌های عشایر انجام داده و همکاری نزدیکی با امور عشایری داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اعتبارات کافی به امور عشایری همدان تعلق نگرفته است، عنوان کرد: به دلیل کمبود اعتبارات ما نتوانستیم طی سال گذشته اقدامات قابل توجهی در مورد عشایر انجام دهیم.

مدیرکل امور عشایری همدان ابراز داشت: زیرسازی چادر‌ها، ترمیم و نگهداری راه‌ها، احیای چشمه‌ها و... اقداماتی بوده که از قبل انجام شده و امید است امسال با تزریق اعتبار بتوانیم اقدامات موثری در مورد عشایر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تعداد دام‌های عشایر بیش از ظرفیت مراتع استان است، در ادامه افزود: عشایر ما باید به سمت و سویی بروند که با داشتن تعداد کم دام، کیفیت دام‌ها را بالا ببرند.

یزدانی اضافه کرد:‌ جمعیت عشایر استان همدان بر اساس سرشماری‌های صورت گرفته 12 هزار و 500 نفر در قالب 2 هزار و 500 خانوار است.

به گفته وی عشایر استان همدان 465 هزار رأس دام دارند که حدود 360 هزار رأس دام از 15 اردیبهشت ماه وارد مراتع استان می‌شوند و مابقی نیز که نیمه کوچ هستند در سطح استان مستقر هستند.

مدیرکل امور عشایری استان همدان ابراز داشت: عشایر از لحاظ تأمین پروتئین و کاهش قیمت محصولات وابسته نقش موثری را ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی عشایر گفت: با توجه به اینکه چشمه‌هایی که عشایر استفاده می‌کنند، خشک شده‌اند ممکن است امسال عشایر استان با کم‌آبی مواجه شوند که امیدواریم مسئولان استان با پرداخت اعتبارات لازم به حل این مشکل کمک کنند.

انتهای پیام/89006/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول