اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برخی مسئولان نیامدند، اما مردم مثل همیشه بودند

شور و شعور حسینی مردم قزوین در استقبال از شهدا در دروازه بهشت

با وجود عدم اهتمام برخی مسئولان استان قزوین برای استقبال از شهدای گمنام در قزوین که به مینودر یعنی دروازه بهشت معروف است شور و شعور حسینی مردم قزوین در استقبال از شهدا جلوه‌ای بی‌نظیر بود.

شور و شعور حسینی مردم قزوین در استقبال از شهدا در دروازه بهشت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فروردین ماه سال یک هزار و سیصد و نود و دو هم مانند همه فروردین‌ها سبز بود و با کمی نم نم باران در کوچه‌های شهر ولی کمی غمناک نه به خاطر نم باران، بلکه به خاطر کوچه.

کوچه که می‌آید، بی اختیار نام فاطمه،‌ علی، دست بسته، سیلی، در و آتش پشت سر هم به ذهن خطور می‌کند.

اصلا از کوچه هم که بگذری مگر می‌شود از فاطمیه گذشت، فاطمیه‌ای که مانند روزگار علی (ع) همچنان غریب است.

غریب است که هنوز هر روز خبری از به خون نشستن شقایق‌ها در بحرین می‌شنوی؛ غریب است که هنوز انفجارهای عجیب و غریب خواب را از برادرانت در پاکستان ربوده‌اند و کودکان مسلمان همچنان آواره‌اند ولی این بار در میانمار.

اصلا مگر می‌شود شیعه بود و بغض نداشت، شیعه بود و اشک نداشت و شیعه بود و غیرت نداشت، غیرتی که سی و پنج سال است نگذاشته علی را دست بسته در کوچه به این سو و آن سو ببرند.

آری همان غیرتی که امروز تکه استخوانی شده برای ما تا با دیدنش به خودمان بیاییم و یادمان بیاید که با علی چه کردند.

شهر قزوین و دیگر شهرهای استان ما نیز مانند دیگر شهرهای کشورمان دیروز میهمان لاله‌های گمنام بودند؛ هشت لاله گمنامی که برخی رسانه‌های استانمان دو تای آنها را فراموش کرده بودند، شاید هم برایشان مهم نبود که تیتر نخست خود را تشییع شش شهید گمنام در قزوین انتخاب کردند، آخر برای این رسانه‌ها چه اهمیتی دارد که شهید آمده یا نیامده، مگر اینان یعقوب‌وار در انتظار گمشده خود بوده‌اند که بدانند طعم گمنامی چیست.

چه کسی می‌داند شاید در تابوت شهدای امروز که در زیر بارش شدید باران زیر دستان مردم شریف‌آباد تشییع شد، استخوان‌های ابراهیم هادی قرار داشت یا تکه‌هایی از تن دریایی مهدی باکری یا مصطفی ردانی‌پور خفته بود.

شاید هم امروز دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین به استقبال علی تجلایی و حمید باکری رفته باشند که این چنین از خود بی خود شده‌اند.

استقبال از شهدای گمنام در مینودر قزوین اما حال غریبی داشت، بدون هیچ حضور مسئولی، هرچند یکی از خبرگزاری‌های استان از حضور تک تک مسئولان در مراسم استقبال از شهدا خبر می‌داد ولی این خبر مانند خبر تشییع شش شهید گمنام حاصل توهمات این رسانه بود.

مقام معظم رهبری فرموده‌اند: « با تحولات عظیم ارتباطاتی که امروز در دنیا به وجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه‌ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است».

اما برخی مسئولان ما چقدر به این پیچیدگی اعتقاد دارند که امروز در پیچیده‌ترین شرایط کشور در پیله‌های خود پیچیده‌اند تا جایی که شهدای گمنام باید در گمنامی و غریبی وارد دروازه بهشت شوند.

این فریاد ما نیست که از مظلومیت شهدا می‌گوید؛ فریاد حاج حمزه قربانی دلاور جبهه‌های جنگ است که امروز بسیجی‌وار سعی می‌کند یاد شهدا را در جامعه زنده نگاه دارد.

فریادهای مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز بر سر مسئولان دل هر انسانی را به درد می‌آورد؛ حاج حمزه می‌گفت: «مسئولان، بدانید که هرچه دارید از صدقه سر شهداست ولی افسوس که با شهدای گمنام به بدترین شکل رفتار کردید».

قاسم اللهیاری مسئول امور شهدای گمنام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز می‌گوید: از سه روز قبل اعلام شده که استان قزوین میزبان هشت شهید گمنام خواهد بود ولی متأسفانه برخی رسانه‌ها در روز تشییع به علت عدم حضور در این مراسم آمار و اطلاعات غلط به مخاطبان می‌دهند که واقعا جای تأسف است.

نبود مهندسی فرهنگی در شهر قزوین در مراسم استقبال از شهدا چنان برجسته بود که تعدد برنامه‌ها در شهر آسیب زیادی به برنامه اصلی تشییع شهدا در روز شهادت حضرت فاطمه (س) خواهد زد.

برگزاری هم‌زمان مراسم تجمع هیئت‌های عزاداری در امامزاده حسین (ع) و حرکت دسته عزاداری به سمت آستان مقدس چهار انبیاء و همچنین تشییع شهدای گمنام به سمت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از همین بی‌ برنامگی‌های فرهنگی در قزوین است مانند پروژه تپه نورالشهدا که هنوز هم نیمه‌تمام مانده یا محل تدفین شهدای گمنام در مسجد امام خمینی (ره) قزوین که از بقیع هم مظلومانه‌تر است.

چقدر خوب بود که مسئولان برگزار کننده عزاداری فاطمیه در روز شهادت حضرت زهرا (س) این عزاداری را در کنار جوانانی برپا می‌کردند که مانند مادرشان فاطمه با استخوان‌های خرد شده به وطن بازگشته‌اند.

در همین زمینه مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه باید اخلاق اسلامی به صورت کامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومی مردم در مسیر صحیح و اسلامی قرار گیرد، می‌فرمایند: «لازمه این کار، رسوخ دادن باورها و عقاید به عمق جان مردم و جوانان و از بین بردن زمینه‌های گناه در جامعه است، ضمن آنکه باید برخی اختلالات و کمبودها در مسائل تعلیم و تربیت، خانواده، ارتباطات اجتماعی، همکاری جمعی و وجدان کاری برطرف و اصلاح شوند».

و به واقع مقام معظم رهبری در بحث مهندسی فرهنگی، یکی از راهکارهای رسوخ دادن باورهای اسلامی در جوانان را همکاری جمعی بیان فرموده‌اند؛ آیا به راستی این همکاری فرهنگی در تشییع شهدا که به واقع حرکت عظیم فرهنگی است، دیده می‌شود؟

نبود این محوریت مهندسی فرهنگی موجب شد تا حتی در اماکن و مراسم مذهبی نیز که محل تجمع نمازگزاران است هیچ تبلیغاتی در خصوص مراسم استقبال، تشییع و تدفین شهدا صورت نگیرد.

ولی روز گذشته شهدا تنها نبودند، چراکه مردم با چشم‌های گریان به استقبال آنان آمده بودند، آخر اینان فرزندان روح‌الله‌اند؛ مگر می‌شود به استقبال فرزندان روح‌الله کبیر نرفت.

امروز شهدا تنها نبودند، چراکه همرزمانشان با موهای سپید ولی همچنان سبزپوش، بسیجی‌وار و ولایت‌مدار دوشادوش مردم به استقبالشان آمده بودند.

گفتنی است مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدا فردا از ساعت 9:30 از مسجد الغدیر واقع در خیابان شهید بابایی آغاز و پیکرهای دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به خاک سپرده می‌شوند.

همچنین هم‌زمان با مراسم تشییع در قزوین، دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد تاکستان، دو شهید در الوند و دو شهید نیز در آبیک آرام خواهند گرفت.

در خاتمه یادآور می‌شود، این خبر حاصل بغض مردمی بود که با مشاهده خبرنگار فارس از وی درخواست کردند تا این واقعیت‌ها را به گوش مسئولان برساند.

انتهای پیام/2667/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول