اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

خانواده‌ها برای سلامتی نمک را از سر سفره‌ها حذف کنند

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: خانواده‌ها برای سلامتی و عدم ابتلا به فشار خون بالا نمکدان‌ها را از سر سفره‌ غذای خود حذف کنند.

خانواده‌ها برای سلامتی نمک را از سر سفره‌ها حذف کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، فرهنگ بابا محمودی ظهر امروز در سخنرانی قبل خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان در مصلای بزرگ قدس اظهار داشت: سال جدید توسط رهبر انقلاب به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده که ما هم باید در بخش بهداشت و درمان نیز در سال 92 حماسه‌ساز باشیم.

وی با آرزوی صحت و سلامت برای همه هموطنان‌مان در این سال افزود: در کشورمان بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث و سوانح جاده‌ای و سرطان‌ها بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند اما در کشورهای صنعتی و نیمه‌صنعتی دنیا جای سوانح رانندگی و سرطان‌ها در مرگ و میر جابجا می‌شود.

این مسئول با تاکید اینکه میزان فشار خون، قند و چربی خون سه مواردی باشند که همیشه باید برای سلامتی خود از آن اطلاع داشته باشیم، اذعان داشت: هر انسانی مکلف است تا بداند وضعیت فشار خون او چگونه است، نباید در جامعه ما مریض از پزشک معالج خواهش کند تا فشار خون او را بسنجد بلکه پزشک خود باید در ابتدا فشار مریض را چک کرده زیرا این امر اولین وظیفه پزشک است.

بابا محمودی تصریح کرد: فشار خون قابل پیش‌بینی و قابل درمان است و عوامل زیادی در آن نقش دارند که رژیم غذایی مناسب، ورزش، عدم چاقی و کنترل سلامتی از مواردی است که می‌توان با انجام آنها از ابتلا به فشار خون در امان بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه پرخوری، شور خوری، شیرینی‌خوری و چرب‌خوری از عوامل ایجاد و تشدید فشار خون هستند، گفت: شوری زیاد غذا باعث می‌شود تا نمک آب لازم را به دلیل وجود کلر و سدیم در خود جذب کند و با این حال حجم خون بالا رفته، خون غلیظ شده و قلب با فشار بیشتری به پمپاژ مشغول می‌شود.

بابا محمودی با ابراز اینکه فشار طبیعی سیستولی و دیاستولی در افراد بالغ  14 بر روی 9 است، گفت: فشار خون افراد دارای دیابت نیز 13 بر روی هشت است.

وی یادآور شد: قلب هر فرد بالغ در حالت معمولی 70 بار در دقیقه خون را به رگ‌ها پمپاژ می‌کند که این امر ضربان قلب را شامل می‌شود البته ارزش و اهمیت این حرکت حیاتی به اندازه‌ای است که بهداشت جهانی یک سال را به "ضربان قلب، آهنگ سلامتی" نامگذاری کرد.

انتهای پیام/86012/ت30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول