اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از 5 ماه انتظار

فارس به جمع استان‌های هسته‌ای کشور پیوست

پنج ماه پس از اعلام خبر راه‌اندازی مرکز پرتودهی کشاورزی در فارس، سرانجام تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه بین استاندار فارس و رئیس سازمان انرژی اتمی منعقد شد.

فارس به جمع استان‌های هسته‌ای کشور پیوست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آخرین روز مهر ماه سال گذشته در سفر رئیس پژوهشکده تحقیقات کشاورزی، پزشکی و صنعتی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی، از راه‌اندازی مرکز پرتو‌دهی هسته‌ای جنوب کشور در فارس خبر داده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همان زمان از کاربرد پرتوهای گاما در بخش کشاورزی، پزشکی و صنعت خبر داد و افزود: در کشاورزی برای افزایش عمر محصولات از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و از سال 2015 به بعد تمام محصولات صادراتی باید با استفاده از پرتوها استریل شوند.

مهرزاد خرد تصریح کرد: مسئله افزایش عمر نگهداری محصولات کشاورزی نیز در کاربردهای انرژی هسته‌ای جای می‌گیرد و به عنوان مثال 131 هزار تن خرمای تولیدی فارس به همین دلیل در نگهداری و بازار‌ رسانی دچار مشکل است.

وی اضافه کرد: با استفاده از پرتودهی می‌توانیم خرمای این استان را بدون استفاده از محصولات شیمیایی از پاتوژن‌ها عاری کنیم.

وی ادامه داد: با نصب واحد پرتودهی گاما در این استان، داروهای مورد استفاده در بخش کشاورزی به رادیودارو تبدیل می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: با تلفیق یافته‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس و پژوهشکده هسته‌ای می‌توان مواردی مانند کرم گلوگاه انار را به سادگی کنترل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ابراز داشت: برای احداث مرکز پرتودهی فارس حدود چهار تا 5 میلیارد تومان اعتبار اولیه نیاز است.

اکنون و چند روز پس از روز ملی فناوری هسته‌ای و مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در آلماتی، با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان انرژی اتمی، ایجاد این مرکز در استان فارس وارد فاز عملیاتی شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه بیان کرد: تجهیزات ساخت راکتور استخری در داخل کشور موجود است و هیچ‌گونه احتیاجی به کشورهای دیگر نداریم.

فریدون عباسی تصریح کرد: امروز ساخت جرثقیل قطبی، نوع بتن، اتاق کنترل و... برای ساخت یک راکتور در داخل کشور انجام می‌شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق‌نامه استان فارس و سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است و در این راستا با توجه به سیاست‌های جدید سازمان انرژی اتمی در مورد استفاده از این انرژی در بخش کشاورزی این توافق‌نامه به انجام رسید.

عباسی تصریح کرد: سیاست ما استفاده از انرژی اتمی کاربرد پرتو و ترویج کشاورزی هسته‌ای است تا از این راه بتوانیم به نمونه‌های مقاوم در برابر خشکی و شوری دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به زمان راه‌اندازی راکتور فارس تصریح کرد: باید توجه داشت که کار تجربی نیاز به آزمایش‌های قوی دارد، امروز طراحی راکتور رو به اتمام است و ما در انتظار نهایی شدن زمین راه‌اندازی این راکتور هستیم.

عباسی تصریح کرد: چنانچه اعتبارات به موقع تامین شود و اتفاقی خارج از روند عادی روی ندهد حدود سه تا پنج سال دیگر این راکتور قابل بهره‌برداری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توان استان فارس در بخش پزشکی و استفاده هسته‌ای در این بخش خاطرنشان کرد: استان فارس در بحث پزشکی هسته‌ای از گذشته فعالیت‌های مختلفی را انجام داده اما در این مباحث اولویت ما ساخت شتاب‌دهنده‌های پزشکی است.

استاندار فارس نیز در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه ابراز داشت: این تفاهم‌نامه شامل هشت موضوع اصلی است که بخش پرتو‌دهی گاما برای افزایش ماندگاری مواد غذایی از جمله آن به شمار می‌رود و در این زمینه از توان بخش خصوصی و بانک‌ها بهره می‌بریم.

حسین صادق عابدین راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی را از جمله اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه دانست و بیان کرد: با بررسی زمینه‌های زیرساختی این استان احداث این راکتور انجام می‌شود و در این زمینه فارس با دارا بودن ظرفیت فراوان کشاورزی از فرصت مناسبی برای بهره‌گیری انرژی هسته‌ای برای توسعه بخش کشاورزی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی هسته‌ای در ایجاد و بهره‌برداری از برخی محصولات کشاورزی نقش موثری دارد و این روش در مقابله با محدودیت‌های طبیعی نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش فارس،  کاربرد روش‌های هسته‌ای در توسعه کشاورزی بسیار متنوع و گسترده است که از جمله می‌توان به ایجاد جهش در گیاهان به منظور دستیابی به صفات برتر و مطلوب و تولید ارقام جدید گیاهی، کنترل حشرات مضر از طریق روش سترون‌سازی و یا ضدعفونی، مبارزه با آفات انباری، کاهش ضایعات و افزایش زمان نگهداری محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی، اندازه‌گیری و ردیابی عناصر ناپایدار (رادیوایزوتوپ) و پایدار در اندام‌های مختلف گیاهی، تعیین نیاز آبی در گیاهان و مدیریت تغذیه گیاهی و حرکت املاح و آلودگی‌های زیست‌محیطی در خاک و گیاه اشاره کرد.

انتهای پیام/2448/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول