اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران:

روزانه 40 هکتار از جنگل‌‌های شمال نابود می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای، روزانه 40 هکتار از جنگل‌های شمال کشور نابود می‌شود که معادل 20 هکتار آن مربوط به مازندران است.

روزانه 40 هکتار از جنگل‌‌های شمال نابود می‌شود

محمد امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری به بررسی ارتباط کاربرد سموم و آفات کشاورزی با سرطان گوارشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: این پروژه تاکنون پیشرفت خوبی داشته است و این موضوع ثابت شده است.

وی با بیان اینکه برای کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی از طرف استانداری و ریاست جمهوری دستور کتبی داده شد، تصریح کرد: روی کودهای بیولوژیک کار کردیم و سه نوع کود با فرمول شیمیایی متفاوت برای هر کدام از محصولات باغات مرکبات، اراضی زراعی و گلخانه‌ای به طور جداگانه معرفی کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: میزان مصرف سم و کود در مازندران پنج برابر میانگین کشوری است که این میزان باید به یک سوم مقدار فعلی کاهش یابد.

امینی با اشاره به اینکه در سال گذشته سه رقم از محصولات زراعی را معرفی کرده‌ایم، عنوان کرد: بذر کلزا یکی از این ارقام بوده است که از امریکا وارد کشور می‌شد که با معرفی و رونمایی رقم جدید کلزای ظفر در سطح ملی از وابستگی بذر کلزا از خارج رهایی پیدا کرده‌ایم.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: در سال 92 برای اولین بار کلزای ظفر به صورت گسترده زیر کشت رفته است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با تاکید بر اینکه تخریب جنگل‌ها نگران‌کننده است، بیان داشت: با ساختن راه مخالف نیستیم، راهسازی در جای خود بسیار هم سازنده است.

وی تخریب جنگل را کیفی و کمی دانست و اشاره کرد: این تخریب‌ها به وسیله  فعالیت دامداران، پروژه‌های عمرانی، قاچاقچیان و زمین‌خواران صورت می‌پذیرد.

امینی متذکر شد: بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای روزانه 40 هکتار از جنگل‌های شمال کشور نابود می‌شود و نیمی از این رقم معادل 20 هکتار مربوط به مازندران است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران پیگیری جدی طرح آمایش سرزمین را تنها راهکار این معضل دانست و اشاره کرد: آمایش سرزمین، تمام استعداد سرزمین را مطالعه می‌کند و هر فعالیت باید منطبق با طبیعت منطقه باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: آمایش سرزمین کار بسیار سنگینی است و در همه استان‌ها اجرا شده است و در استان مازندران در مقیاس تفصیلی بوده که باید در هر منطقه‌ای در سطح خرد تهیه شود.

امینی متذکر شد: آمایش سرزمین باید در سطح هزار هکتاری باشد اما در حال حاضر در سطح 100 هزار هکتار این فعالیت انجام می‌شود.

این مسئول یکی از نگرانی‌های این فصل را وجود آفات در جنگل دانست و تصریح کرد: سال گذشته این آفات به جنگل‌های مازندران صدمه زده است که باران به فریاد این جنگل‌ها رسید.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه چهار کانون فعال آفت، شناسایی شده است، گفت: پارک دشت ناز و جنگل زارع از جمله این کانون‌ها هستند که از 20 اسفند فعالیت لاروها در این مناطق شروع شده است و یک سم بیولوژیک برای از بین بردن افت معرفی کردیم که منابع طبیعی مشغول سمپاشی این مناطق است.

وی افزود: استفاده بیش از حد سموم، عناصر مفید گیاهی را از بین می‌برد و تعادل آن به‌ هم می‌خورد و حشرات مفید تبدیل به آفات می‌شوند.

امینی به زراعت چوب اشاره کرد و یادآور شد: یک نوع صنوبر جدید را معرفی کردیم که میزان تولید چوب آن 10 برابر رقم جنگل‌کاری عادی است.

انتهای پیام/86016/ط30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول