اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی:

30 درصد ایرانیان اضافه وزن دارند/40 درصد کم‌تحرک هستند

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: در ایران از هر 10 نفر چهار نفر کم تحرک، دو نفر سیگاری و حدود سه نفر مبتلا به اضافه وزن هستند.

30 درصد ایرانیان اضافه وزن دارند/40 درصد کم‌تحرک هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کامبیز مهدی‌زاده عصر امروز در نشستی به مناسبت هفته سلامت با اشاره به اینکه فشار خون عامل اصلی مرگ و میر شناخته شده است، اظهار کرد: از هر پنج ایرانی یک نفر به فشار خون مبتلا است.

وی فشار خون بالا را یکی از دلایل اصلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی دانست و افزود: بیش از نیمی از سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی به دلیل فشار خون بالا هستند و فشار خون بالا به دلیل ایجاد سکته‌های مغزی و حملات قلبی، بزرگترین علت مرگ در دنیاست. 

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی با اشاره به انوع فشار خون اضافه کرد: فشار خون سیستول حداکثر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستول حداقل کمتر از 80 میلی متر جیوه محسوب می‌شود.

مهدی‌‌زاده ادامه داد: فشار خون بالا سومین عامل کشنده در دنیا محسوب می‌شود و از هر هشت مرگ در دنیا یک مرگ مربوط به فشار خون بالا است.

فشار خون بالا به قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند

وی متذکر شد: در صورتی که فشار خون بالا کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی فشار خون بالا ، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، چربی خون بالا و مصرف دخانیات را پنج عامل خطرزا دانست و تصریح کرد: این عوامل سبب افزایش بیماری‌ها می‌شوند.

 مهدی‌زاده عنوان کرد: در ایران از هر 10 نفر چهار نفر کم تحرک، دو نفر سیگاری و حدود سه نفر مبتلا به اضافه وزن هستند.

وی در ارتباط با فشار خون بالا و نشانه‌های آن یادآور شد: این یک باور نادرست است که افزایش فشار خون با بالا رفتن سن، یک امر طبیعی است بلکه در افراد 18 سال و بالاتر، فشار خون حداکثر 140 میلی‌متر جیوه و بیشتر و فشار خون حداقل 90 میلی‌متر جیوه و بیشتر، فشار خون بالا محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان اینکه وجود فشار خون مینیم و مساوی یا بالاتر از 90 میلی‌متر جیوه فشار خون بالا محسوب می شود، ادامه داد: در سنین بین 40 تا 70 سال بالا رفتن فشار خون حداکثر به اندازه 20 میلی‌متر جیوه یا افزایش فشار خون حداقل به اندازه 10 میلی‌متر جیوه فرد را دو برابر بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از فشار خون بالا قرار می‌دهد.

مهدی‌زاده افراد مبتلا به بیماری قند یا بیماری مزمن کلیه، فشار خون مساوی و یا بیشتر از 130.80 میلی‌متر جیوه را فشار خون بالا دانست و یادآور شد: احتمال ابتلا به بیماری فشار خون بالا در افرادی که تا سن 55 سالگی فشار خون بالا نداشته‌اند، خیلی زیاد است.

انتهای پیام/69015/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول