اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فناوری هسته‌ای تضمینی برای اقتدار ایران امروز و فردا

به وضوح روشن است که با توجه به کاربردهای فراوان انرژی هسته‌ای دست‌یابی به این انرژی می‌تواند ایران را به یکی از ابرقدرت‌های جهان تبدیل کند و به همین سبب دشمنان پیشرفت‌ هسته‌ای ایران را برنمی‌تابند و سعی در کنترل ایران دارند.

فناوری هسته‌ای تضمینی برای اقتدار ایران امروز و فردا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان امروز روز ملی فناوری هسته‌ای است، درست مقارن با همین روز در فروردین‌ماه سال 1385 خبر دست‌یابی ایران به فن‌آوری غنی‌سازی اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنی‌سازی در نطنز اعلام شد.

در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش‌های افتخارآمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی 20 فروردین ماه در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن‌آوری هسته‌ای نام گرفت.

*‌ دشمنانی که پیشرفت علمی ایران را برنمی‌تابند

دست‌یابی به علم انرژی هسته‌ای و استفاده از کاربردهای آن نشانه پیشرفت سریع و بی‌همتای کشور ایران محسوب می‌شود که می‌تواند موجب خودکفایی کشورمان در بسیاری از زمینه‌ها باشد و نام ایران را در سراسر جهان پرآوازه‌تر از پیش سازد.

بنابراین طبیعی است که مستکبرانی که در طول تاریخ بشریت همه چیز جهان از جمله انرژی‌ها و دستاوردهای آن را برای خود می‌خواهند دست‌یابی ایران به علمی که تنها در انحصار چند کشور جهان است را برنتاباند و خواستار وابستگی تمام کشورهای دنیا به خودشان باشند.

از همین رو از زمان اعلام کامل شدن چرخه سوخت هسته‌ای کشورمان، مستکبران جهانی این موضوع را برنتابیدند و سعی کردند با بهانه‌های واهی مانند دست‌یابی ایران به کلاهک‌های هسته‌ای از پیشرفت ایران جلوگیری کنند.

این در حالی است که کشورهایی مانند اسرائیل در پیش چشمان تمام دنیا کلاهک‌های هسته‌ای به نمایش گذاشته‌اند و این کشورهای مدعی که خود نیز به سلاح اتمی دسترسی دارند در قبال این مسئله کاملا سکوت کرده‌اند و حتی در شرایطی که کره شمالی آمریکا را تهدید به حمله هسته‌ای کرده است تاکنون واکنش چندان جدی از خود نشان نداند.

کشورهای غربی به روشنی می‌دانند که ایران از انرژی هسته‌ای برای استفاده‌های صلح‌آمیزی که در شرایط کنونی به آن بسیار نیازمند است استفاده می‌کند اما این مسئله را برنمی‌تابند که ایران با تکمیل دانش هسته‌ای خود در کنار ابرقدرت‌هایی مانند امریکا قرار بگیرد.

*‌ انرژی هسته‌ای چیست؟

انرژی هسته‌ای در واقع انرژی گرمایی آزاد شده حاصل از شکافت اتم اورانیوم است که از آن برای تولید بخار آب و گرداندن توربین‌های تولید برق استفاده می‌شود.

اورانیوم معدنی طی فرآیندی باید به گاز هگزا فلوراید یا uf6 تبدیل شود و سپس با تزریق به شبکه‌ای از سانتریفیوژها غنی شده قابل استفاده است.

این نکته قابل ذکر است که این انرژی در دسته انرژی‌های نیمه پاک و غیرقابل‌تجدید تقسیم‌بندی می‌شود چرا که زباله‌ها و پس ماندهای آن هزاران سال در محیط زیست باقی مانده و برای سلامت موجودات زنده خطرناک هستند اما با وجود این پس از مقایسه آماری بین خطرات همه انواع انرژی، انرژی هسته‌ای جزو بهترین گزینه‌های موجود به شمار می‌آید ضمن اینکه کاربردهای آن تنها به تولید انرژی‌هایی مانند برق خلاصه نمی‌شود.

بنابراین مزایای انرژی هسته‌ای بر سایر انرژی‌های موجود در ارزان بودن نسبت به سایر روش‌های تولید انرژی و ایجاد آلودگی زیست محیطی کم‌تر در مقایسه با روش‌های تولید انرژی از طریق نفت و سوخت‌های فسیلی است.

این انرژی به تمامی انرژی‌های دیگر قابل تبدیل است ولی هیچ انرژی به انرژی هسته‌ای تبدیل نمی‌شود.

*‌ کاربردهای انرژی هسته‌ای

انرژی هسته‌ای کاربردهای زیاد در پزشکی، صنعت، کشاورزی و... دارد که برخی از این کاربردها عبارتند از:

1) نیروگاه هسته‌ای: یک نیروگاه الکتریکی است که از انرژی تولیدی شکست هسته اتم اورانیوم یا پلوتونیم برای به حرکت در آوردن توربین‌ها و ژنراتورها که نهایتاً برای تولید برق کاربرد دارد، استفاده می‌کند.

2) پیل برق هسته‌ای: پیل هسته‌ای یا اتمی دستگاه تبدیل کننده انرژی اتمی به جریان برق مستقیم است.

3) کاربردهای پزشکی: در کشورهای پیشرفته صنعتی، از انرژی هسته‌ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می‌شود چرا که با توجه به شیوع برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان، ضرورت تقویت طب هسته‌ای در کشورهای در حال توسعه، هر روز بیشتر می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای انرژی هسته‌ای در علم پزشکی  عبارتند از: رادیو گرافی، گاما اسکن، استرلیزه کردن هسته‌ای و میکروب‌زدایی وسایل پزشکی با پرتو های هسته‌ای،رادیو بیولوژی، تهیه و تولید کیت‌های رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته‌ای، تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیروئید و درمان آنها، تهیه و تولید کیت‌های هورمونی، تشخیص و درمان سرطان پروستات، تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطان‌های سینه، تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی، سینه و ناراحتی وریدی، تصویر برداری بیماری‌های قلبی، تشخیص عفونت‌ها و التهاب مفصلی، آمبولی و لخته‌های وریدی، تشخیص کم خونی، کنترل رادیو داروهای خوراکی و تزریقی و موارد دیگر.

4) کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش دامپزشکی و دامپروری: تکنیک‌های هسته‌ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماری‌های دامی، تولید مثل دام، اصلاح نژادی، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.

5) کاربرد انرژی هسته‌ای در دسترسی به منابع آب: تکنیک‌های هسته‌ای برای شناسایی حوزه‌های آب زیرزمینی، هدایت آب‌های سطحی و زیر زمینی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد و  در شیرین کردن آب‌های شور نیز انرژی هسته‌ای کاربرد دارد.

6) کاربردهای کشاورزی: تشعشعات هسته‌ای کاربردهای زیادی در کشاورزی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتست از: موتاسیون هسته‌ای ژن‌ها در کشاورزی، کنترل حشرات با تشعشعات هسته‌ای، جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی با اشعه گاما، انبار کردن میوه‌ها، دیرینه شناسی (باستان شناسی) و صخره شناسی (زمین شناسی) که عمر یابی صخره‌ها توسط C14 در باستان شناسی بسیار مشهور است.

7) کاربردهای صنعتی: مهم‌ترین کاربردهای صنعتی انرژی هسته‌ای عبارتند از: نشت یابی با اشعه، دبی سنجی پرتویی(سنجش شدت تشعشعات، نور و فیزیک امواج)، سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات در حین کار، سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات، چگالی‌سنج مواد معدنی با اشعه، کشف عناصر نایاب در معادن

8) کاربرد انرژی هسته‌ای در تولید برق: یکی از مهم‌ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، تولید برق از طریق نیروگاه‌های اتمی است. با توجه به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی، استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق امری ضروری و لازم است.

*‌ ایران از مطالبات هسته‌ای خود دست نمی‌کشد

این همه کاربرد تنها بخشی از فواید انرژی هسته‌ای در جهان امروز است که می‌تواند تحول زیادی در کشورهایی که به این انرژی دست پیدا می‌کنند داشته باشد و از همین رو به نظر می‌رسد کشورهای غربی ابتدا با تهدید و سپس با مذاکره سعی دارند دست‌یابی ایران به این انرژی را محدودتر کنند به گونه‌ای که حداقل تأمین بخشی از پیش‌نیازهای این انرژی بر عهده خودشان باشد و به نوعی بتوانند بر ایران کنترل داشته باشند.

اما ایران همواره قاطعانه و از موضع قدرت در مذاکرات 1 + 5 حاضر شده و از مطالبات خود دست نمی‌کشد.

محمد فیروزی نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان  اظهار کرد: کشورهای غربی پذیرش مطالبات خود در مذاکرات 1+5 را به منزله پیشرفت در مذاکرات تلقی می‌کنند اما ایران با فشارهای غربی از مطالبات به حق هسته‌ای خود دست نمی‌کشد.

وی افزود: فشارهای سیاسی کشورهای غربی در راستای جلوگیری از دست‌یابی ایران به انرژی هسته‌ای زیاد است و آنها نمی‌خواهند پیشرفت و خودکفایی ایران را شاهد باشند.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گرچه برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای ما تاوان‌هایی پرداخت کرده‌ایم اما فواید این انرژی در عرصه داخلی و خارجی برای کشور ایران بیش از خسارت‌های آن بوده است.

وی با بیان اینکه فواید این انرژی از نظر علمی برای ایران بسیار چشم‌گیر بوده است، ادامه داد: با وجود تحریم‌های شدید یک‌جانبه و فشارهای سیاسی که خساراتی برای کشورمان داشت، ایران اهداف اصلی خود در زمینه انرژی هسته‌ای را دنبال و از دیگر کشورهای جهان در این زمینه عقب نمانده است.

فیروزی تاکید کرد: ایران اهداف کلی در مسیر پیشرفت انقلاب دارد و در این مسیر هرگز تسلیم فشارهای غیر منطقی جامعه بین‌المللی نمی‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر 1+ 5 تصریح کرد: اگر گروه غربی با نیت خوبی به جلسه مذاکره وارد شوند به یقین نتایج خوبی را شاهد هستیم اما غربی‌ها می‌خواهند که ایران از حق طبیعی خود کوتاه بیاید و همین مسئله باعث می‌شود نتایج خوبی حاصل نشود.

*‌ سران 1+5 از جبهه‌گیری‌های قبلی خود فاصله گرفته‌اند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو شورای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نیز با اشاره به نشست آلماتی 2  می‌گوید امروز غربی‌ها و سران مذاکره کننده 1+5 از جبهه‌گیری قبلی خود فاصله گرفته‌اند و می‌دانند که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است.

وی افزود:  این مذاکرات از گذشته تا اکنون روند روبه رشدی داشته است اما سرعت پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به دلخواه جمهوری اسلامی نبوده و این کندی در روند مذاکرات به طرف مذاکره کننده برمی‌گردد.

نماینده مردم شاهین شهر و برخوار تاکید کرد: ما در این راه از هیچ گونه تلاش و کوششی دست برداریم، زیرا انرژی صلح آمیز هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است.

وی ادامه داد:  امروز غربی‌ها و سران مذاکره کننده 5+1 از جبهه‌گیری قبلی خود فاصله گرفته‌اند و می‌دانند که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است.

عضو شورای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس تصریح کرد: ما باید روند درستی را که با مدیریت رهبر معظم انقلاب طی نموده‌ایم همچنان ادامه دهیم و بتوانیم به تمام حقوقمان در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی بابیان اینکه ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نخواهد بود، گفت: مقام معظم رهبری نیز در زمینه استفاده نادرست از انرژی هسته‌ای فتوا داده‌اند و سران مذاکره کننده 5+1 نیز با مطالعه و تحقیق در مورد این دستور دینی باید به آن احترام بگذارند.

*‌ با اقتدار در مذاکرات 1 +5 انرژی‌ هسته‌ای را به نسل‌های بعد هدیه کنیم

محسن صرامی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در این ارتباط  گفت: صنعت مبارزه برای خودکفایی در زمینه انرژی در تاریخ کشور ما پیشینه قابل توجهی دارد که ملی کردن صنعت نفت و گاز از آن جمله است.

وی افزود: مستکبران در طول تاریخ انرژی را انحصاری و در دست قدرت خود می‌خواسته‌ا‌ند و امروزه نیز برای انرژی هسته‌ای همین مسئله را با رنگ و بوی جدید مد نظر دارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: ایران در طول تاریخ در راه پایداری برای رسیدن به اهداف خود موفق عمل کرده است و همچون همیشه از اهداف خود در دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست برنمی‌دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با دنبال کردن اهداف خود و اقتدار در مذاکرات 1+5 بتوانیم نسل‌های آینده ایران را نیز از فواید انرژی هسته‌ای بهره‌مند کنیم.

*‌ صلح‌آمیز بودن یا نبودن انرژی هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت ایران

محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی  نیز در  گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: سران غربی هیچ‌گاه نگران استفاده ایران از انرژی هسته‌ای نبوده‌اند  چرا که اگر این کشورها برای استفاده‌های غیر صلح‌آمیز این انرژی نگران بودند در وهله نخست به سراغ کشورهایی می‌رفتند که به صورت واضح انرژی هسته‌ای را در راستای اهداف ضد بشری به کار گرفته‌اند و آنها را مورد سئوال قرار می‌دادند.

نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای غربی نگران قدرت ایران در جامعه بین‌المللی هستند، تاکید کرد: در طول مذاکرات 1+5 به ایران ثابت شده که هدف کشورهای غربی از این مذاکرات تنها بهانه‌گیری برای عدم دست‌یابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و دستاوردهای آن است.

وی اضافه کرد: ملت ایران همچون همیشه عزت نفس خود را در زمینه انرژی هسته‌ای حفظ می‌کند و به مستکبران اجازه نمی‌دهد که کشور ایران را تحقیر کنند یا ملت ایران را بازیچه اهداف خود قرار دهند.

*‌ انرژی هسته‌ای حق قانونی و عرفی ملت ایران است

حجت الاسلام احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط اظهار کرد:  انرژی هسته‌ای یکی از نعمت‌های خدای متعال است که توسط استعدادهای جوان و مؤمن این کشور کشف شد.

وی با اشاره به منافع این فناوری افزود: این دستاورد علمی در راستای خودکفایی برای تأمین نیازهای مختلف کشاورزی، بهداشت و سلامت، معادن و استفاده‌های بهینه در بخش‌های مختلف فواید بسیاری برای جمهوری اسلامی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر حدود صد مورد استفاده از انرژی هسته‌ای برای رفع نیازهای داخلی کشور قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این مطلب به مفهوم استفاده صلح آمیز از این صنعت در کشور است که این نعمت الهی برای رفع نیازهای انسان‌ها باید به کارگیری شود.

وی با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای از جمله حقوق قانونی و عرفی ملت ایران است، تأکید کرد: انرژی هسته‌ای در زمینه‌ رفع نیازهای جامعه مصرف می‌شود چرا که ملت ایران بنا بر اعتقادات خود هیچ نیازی به سلاح‌های کشتار جمعی به دست آمده از انرژی هسته‌ای ندارد.

*‌ تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش فارس سازمان انرژی اتمی ایران که مقدمات ایجاد آن از اوایل سال 1353 فراهم شده بود، با تصویب قانون «سازمان انرژی اتمی» در تاریخ 16 تیرماه این سال به صورت یک شخصیت حقوقی رسمیت یافت.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این سازمان با گسترش سریع و بی‌رویه، عهده‌دار تعهدات سنگین از بابت قراردادهای بی‌شمار در نقاط مختلف کشور و در راستای نصب و راه‌اندازی 23 هزار مگاوات برق هسته‌ای شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تجدید نظر اساسی در کل برنامه‌های سازمان و ایجاد تغییرات بنیادی در اهداف و وظایف آن، قدم‌های موثری در راستای کاربرد و استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی در کشور برداشته شده است.

این اقدامات در راستای دست‌یابی به خودکفایی نسبی و با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط کشورهای غربی صورت گرفته است.

عناوین مهم راهبردهای سازمان که برنامه‌ها و فعالیت‌های آن در این چهارچوب در حال انجام است، عبارتند از:

1)‌ توسعه و گسترش علوم و فنون هسته‌ای و ایجاد زیربنای علمی و فنی لازم

2)‌ توسعه کاربرد علوم و فنون هسته‌ای در صنعت، کشاورزی، پزشکی و خدمات

3)‌ انجام مطالعات و اقدامات لازم برای مکان‌یابی، طراحی، احداث و بهره‌برداری ایمن از نیروگاه‌های اتمی به منظور تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور

4) تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز برنامه بلندمدت کشور در زمینه بهره‌برداری از 20 هزار مگاوات نیروگاه اتمی و رآکتورهای تحقیقاتی

5) اعمال کلیه تمهیدات ضروری جهت جمع‌آوری، نگهداری، تثبیت و دفع پسماند‌های هسته‌ای

6)‌ حفاظت و کنترل رادیولوژیکی مردم و محیط ‌زیست در برابر اشعه مطابق معیارها و ضوابط بین‌المللی

7) تأمین منابع بروز و جامع اطلاعات علمی در زمینه انرژی هسته‌ای

*‌ دستاوردهای سال‌های اخیر

همچنین برخی از دستاوردهای مهم سازمان در سال‌های اخیر عبارتند از:

1) پیشرفت قابل ملاحظه در نصب و راه‌اندازی واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر

2)  دست‌یابی به چرخه سوخت هسته‌ای در جهت تأمین بخشی از سوخت مورد نیاز برنامه توسعه نیروگاه‌های کشور

3)  اکتشاف، استخراج معادن اورانیوم و حفر اولین چاه به عمق 370 متر در ساغند یزد

4) تولید کیک زرد در بندرعباس

5)‌ ساخت کارخانه‌ تولید غلاف سوخت (ZPP)

6)‌ ساخت کارخانه تبدیل اورانیوم اصفهان (UCF)

7)  بهره‌برداری پروژه آب سنگین اراک

8) طراحی راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی آب سنگین و شروع عملیات ساخت آن

9)  تولید انواع رادیو داروها، رادیوایزوتوپ‌ها، لیزرها، ارایه خدمات پرتودهی و سایر محصولات و خدمات در زمینه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی

به گزارش فارس دنیا و سران مذاکره کننده 5+1 می‌دانند ما به دنبال استفاده از یک انرژی صلح‌آمیز برای مصارف پزشکی، کشاورزی و صنعتی هستیم و خواهیم بود و از انرژی و فناوری هسته‌ای برای مصارف نظامی استفاده نمی‌کنیم.

..................................

گزارش از: فاطمه کازرونی

...................................

انتهای پیام/63008/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول