اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلستان ایران کوچک، بهشت مسافران نوروزی - 179

سیزده بدر کنار کمپ‌های گردشگری روستایی گلستان

سیزده بدر آئینی با قدمت طولانی در کشور ماست، آئینی که خود با آئین‌های دیگری همراه است. این آئین‌ها در طول زمان به وجود آمده و به تدریج شکل سنت به خود گرفتند.

سیزده بدر کنار کمپ‌های گردشگری روستایی گلستان

گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین و پختن غذاهای گوناگون همچون آش رشته آئین‌های سیزده بدر هستند.

سیزده بدر امسال استان گلستان حال و هوایی دیگر داشت. حال و هوایی که برآمده از نخستین تجربه کمیته گردشگری روستایی در ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای نوروزی استان است.

کمیته فوق در ستاد سفرهای استانی 836 کمیته گردشگری در روستاها، 23 کمپ ثابت گردشگری روستایی در 20 روستا و 25 جشنواره در 25 روستا را برگزار کرد.

بیشترین بار مسئولیت استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی بر عهده کمپ های ثابت گردشگری روستایی بود. کمپ‌های روستایی «بخش نوکنده» بندرگز، «النگ» کردکوی، «پارک جنگلی قرق» و «زیارت» گرگان، «پارک جنگلی دلند» رامیان، «دهیاری های بخش مرکزی» آزادشهر، «تنگراه» گالیکش، «آرامگاه مختوفقلی فراغی» مراوه تپه، «قره ماخر» و «داشلی‌برون» گنبدکاووس 10 کمپ پرتردد و محل تجمع مسافران نوروزی و مردم منطقه در روز 13 فروردین هستند.

شهرستان آزادشهر در فاصله حدود 80 کیلومتری شرق گرگان، مرکز استان گلستان واقع شده و دو کمپ گردشگری روستایی برپا کرده است. یکی از این کمپ‌ها در روستای «خوش‌ییلاق» و در مسیر جاده بین‌المللی و دیگری در یکی از میادین شهر توسط 25 دهیاری بخش مرکزی شهرستان راه‌اندازی شده‌اند.

 

کمپ روستایی بخش مرکزی به دلیل برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، پختن غذاهای سنتی، اسب‌سواری، ارائه لباس‌های بومی و محلی و گرفتن عکس یادگاری در تمامی روزهای نوروز به طور میانگین مورد توجه 500 مسافران نوروزی است.

امروز نیز همچون روزهای گذشته مسافران نوروزی سبزه‌های خود را در کنار آلاچیق‌های این کمپ به امید داشتن سالی سرشار از موفقیت و کامیابی گره زده و با گرفتن عکس یادگاری خاطره خوش دیگری را برای خود و خانواده‌شان به ارمغان آوردند.

روستای تنگراه گالیکش به دلیل اتصال آن به پارک ملی گلستان همیشه مورد توجه گردشگران قرار دارد. کمیته گردشگری این روستا در حاشیه جاده بین‌المللی و در محل مناسب اسکان مسافران دایر شده و مسافران نوروزی و اهالی روستاهای اطراف و افراد دیگری از نقاط مختلف استان جنب این کمپ به استراحت و شادمانی می‌پردازند.

این کمپ علاوه بر آبجوش رایگان، غذاهای سنتی روستای تنگراه را رایگان به مراجعه‌کنندگان داده و علاوه بر این بروشورهای مربوط به حفاظت از محیط زیست را بین آنها توزیع می‌کند.

آرامگاه مختوم‌قلی فراغی در فاصله 38 کیلومتری شهر مراوه‌تپه در روستای «آق‌توقای» در طول سال محل اسکان جمع زیادی از علاقمندان داخلی و خارجی است.

ده‌ها هزار نفر از ترکمن‌ها و غیرترکمن‌های ایران و ترکمنستان سیزده بدر برای گذراندن ساعات خوش و اردیبهشت ماه هر سال برای گرامیداشت یاد و خاطره وی در آرامگاه این شاعر شهیر ترکمن گرد هم جمع می‌آیند.

امروز نیز کمپ ثابت گردشگری روستایی بخش مرکزی مراوه‌تپه مستقر در آرامگاه مختوم‌قلی فراغی روز سختی را پشت سر می‌گذراند. امروز ده‌ها نفر از علاقمندان مختوم‌قلی در آرامگاه وی گرد هم آمده و از خدمات کمپ روستایی مستقر در این آرامگاه بهره می‌برند.

بخش داشلی‌برون گنبدکاووس با برپایی سه کمپ ثابت گردشگری روستایی بیشترین تعداد کمپ‌ها را بین 27 بخش استان گلستان دارد. این کمپ‌ها در «سه‌ راهی داشلی‌برون»، «سه راهی قره ماخر» و «سه راهی تنگلی» مستقر هستند.

این کمپ‌ها علاوه بر ارائه رایگان آب جوش، غذاهای سنتی و آب معدنی، میز تنیس، تاب سنتی، اسب و شتر نیز به منظور گذران اوقات خوش برای مسافران آماده کرده و مسافران نوروزی علاوه بر حضور در دشت سرسبز اطراف از خدمات ورزشی این کمپ‌ها نیز بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/83003/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول