اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سیمرغ مازندران در رویای پروازی به اوج توسعه

شهرستان تازه تاسیس سیمرغ مازندران برای رسیدن به توسعه به تلاش همه‌جانبه نیاز دارد.

سیمرغ مازندران در رویای پروازی به اوج توسعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، در میان شهرهای استان مازندران کیاکلا یا سیمرغ یکی از مظلوم‌ترین و محروم‌ترین شهرستان‌های استان است که با وجود برخورداری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متعدد هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته‌اش ارتقا یابد.

سیمرغ یا همان کیاکلا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است که دارای قدمتی طولانی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در سطح کشور است.

این شهر که تا چندی پیش یکی از بخش‌های شهرستان قائمشهر محسوب می‌شد سرانجام پس سال‌ها پیگیری به شهرستان ارتقا یافت، مهد دلاوران و تیزپروازانی چون سردار رشید اسلام شهید کشوری است که ایران بزرگ به دلاوری‌ها و شجاعت‌های او افتخار می‌کند.

با این وجود از ورای نگاه سؤال برانگیز برخی مسئولان اجرایی این شهرستان مستعد با وجود همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی همچنان با آرمان توسعه فاصله بسیار دارد و در یک کلام می‌توان گفت سیمرغ نتوانسته آنگونه که باید همپای جویبار که شهری جدید و نوپا است، توسعه یابد و شهروندان فهیم و صبورش طعم شیرین توسعه‌یافتگی اقتصادی را تجربه کنند.

به اعتقاد کارشناسان با وجود اینکه در شهرستان سیمرغ صنعت و توسعه صنعتی قربانی کشاورزی شده است باید گفت کشاورزی هم در این شهر از رونقی قابل قبول برخوردار نیست و اغلب فعالیت‌ها در این حوزه هنوز به شیوه سنتی و برگرفته از تکنولوژی گذشته است که غیراقتصادی بودن این فعالیت‌ها کاملا ملموس و آزاردهنده است.

درحالی‌که بااندکی توجه، اهتمام و سرمایه‌گذاری با عنایت به تولیدات متنوع محصولات باغی و زراعی و ایجاد صنایع کوچک و تبدیلی که قابلیت استفاده از تولیدات محلی و بومی را دارا هستند می‌توان کشاورزی را به فعالیتی سودآور و اقتصادی برای مردم این منطقه تبدیل کرد.

از سویی دیگر سیمرغ با عنایت به موقعیت خاص جغرافیایی پل ارتباطی چهار شهرستان قائمشهر، جویبار، ساری، بابلسر و بابل به شمار می‌رود که این موقعیت ممتاز را در کمتر شهری در استان می‌توان مشاهده کرد با این وجود  به دلیل توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌ها به ویژه راه‌های مواصلاتی، کیاکلا هنوز نتوانسته از این موقعیت ویژه برای رونق و شکوفایی اقتصادی خود استفاده کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیمرغ و شهروندان ولایتمدارش که سابقه درخشانی از مقاومت و ایثار در سال‌های دفاع مقدس را به عنوان سند افتخار در کارنامه دارند، هم اینک از مشکلات عدیده اقتصادی رنج می‌برند.

نداشتن بیمارستان مجهز، نداشتن پارک شهر، عدم وجود یک مجتمع فرهنگی، عدم استقرار واحدهای صنعتی کوچک و اشتغال‌زا، نامناسب بودن راه‌های ارتباطی و عدم وجود سالن‌های ورزشی ویژه بانوان و آقایان از مهم‌ترین مشکلات و کاستی‌های زندگی در سیمرغ است که مجموعه این معضلات آزاردهنده در سال‌های گذشته باعث شده تا مهاجرت جمعیت از این شهر به سایر شهرهای همجوار سرعت گیرد.

 ضرورت مشارکت شهروندان

استاندار مازندران گفت: با عنایت دولت و به احترام مقام شهدای این سامان و شهید خلبان احمد کشوری کیاکلا به شهرستان تبدیل شد و فرصت مغتنمی برای توسعه و آبادانی یافت.

سید علی اکبر طاهایی با بیان اینکه شهدا از جانشان گذشتند تا استقلال و پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد و این از خود گذشتگی‌ها هیچ‌گاه نباید فراموش شود، ابراز داشت: باید در سایه وحدت و همدلی، بستر لازم را برای توسعه شهرستان سیمرغ فراهم نمود.

استاندار مازندران یادآور شد: این شهرستان از موقعیت بسیار خوبی برای توسعه برخوردار است و از این رو باید با استقرار ادارات در شهرستان سیمرغ و شناسایی ظرفیت‌ها و اولویت‌بندی آنها نسبت به تحقق توانمندی‌های طبیعی و انسانی در این شهرستان اهتمام کرد.

وی همچنین بر مشارکت شهروندان برای تحقق برنامه‌های توسعه تأکید کرد و افزود: چشم‌انداز توسعه شهرستان سیمرغ امیدبخش و روشن است.

فرمانداری سیمرغ باید مقدمه‌ای برای تأسیس ادارات باشد

امام جمعه شهرستان سیمرغ نیز در مورد این شهرستان اذعان داشت: خوشحالیم که بخش کیاکلا به شهرستان سیمرغ ارتقا یافت و از این نظر از مسئولان ذیربط تشکر می‌کنیم اما واقعیت این است که ایجاد فرمانداری باید مقدمه‌ای شود برای تأسیس ادارات و مستقل کردن اداراتی که نمایندگی دارند.

حجت‌الاسلام یوسفی افزود: انتظار ما این است که فرمانداری باید مقدمه‌ای برای احداث کارخانه و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به منظور ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان باشد و همه مسئولان و شهروندان ولایتمدار سیمرغ آماده هر نوع تلاش و همکاری هستند.

وی تصریح کرد: اگر یک درخت را بکاریم یک ماهه محصول نخواهد داد باید اول رسیدگی و پیگیری کنیم تا بعد از مدتی حاصلش را ببینیم از این رو باید گفت شاید یک سال یا دو سال زمان ببرد تا تمامی ادارات در شهرستان تازه تاسیس سیمرغ استقرار یابند پس شهروندان باید صبور باشند چراکه اگر نگاه بر این باشد که فرمانداری ظرف یک ماه یا چند ماه کل ادارات را مستقل و خواسته‌های گذشته ما را برآورده کند ممکن نیست جز اینکه مردم مشارکت داشته باشند.

امام جمعه شهرستان سیمرغ گفت: وحدت مردم در راه توسعه شهرستان سیمرغ گام اول است اگر مردم وحدت نداشته باشند نه روستاهای ما آباد می‌شود نه شهر ما، پس باید دست در دست مسئولان به ویژه فرماندار شهرستان بگذاریم تا منطقه رو به رشد و توسعه پیدا کند.

یوسفی با اشاره به حضور پرشور شهروندان قدرشناس سیمرغ در راهپیمایی 22 بهمن گفت: امسال بالاترین جمعیت را در مراسم راهپیمایی داشتیم و این یعنی اینکه شهروندان ولایتمدار و انقلابی سیمرغ عظمت و اقتدار یک شهرستان را نشان دادند.

وی تصریح کرد: مردم شهرستان سیمرغ همیشه در صحنه‌های انقلاب حضوری فعال داشته و دارند و مسئولان باید این حضور آگاهانه و دشمن‌شکن را قدر بدانند.

انتظار می‌رود مسئولان، مدیران و برنامه‌ریزان به ویژه فرماندار این شهرستان تازه تاسیس تلاش کنند مطالبات شهروندان این شهرستان تنها به ارتقا در چارت سیاسی تقسیمات کشوری خلاصه نشود و مسائل و مشکلات متعدد آن تحت‌الشعاع مسائل مختلف قرار گیرد.

آنچه مسلم است ساکنان متعهد و قدرشناس سیمرغ بیش از این برگردن مسئولان و مدیران استان حق دارند و مسئولان و مدیران و تصمیم‌سازان استان به ویژه نمایندگان مردم این شهرستان در خانه ملت نیز باید به درستی بدانند که بر پیشانی و تارک این شهر نام پرآوازه سردار رشید اسلام شهید احمد کشوری می‌درخشد که فراموشی این نام بزرگ و پر افتخار خود خسران غیرقابل بخششی است.

------------------------------------

گزارش از کوروش غفاری چراتی

انتهای پیام/2296/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول