اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از سوادکوه واحد تا سوادکوه شمالی / توسعه‌ای که در گرو وحدت است

برخی از مسئولان انتخابی و انتصابی سوادکوه بر «سوادکوه واحد» تاکید دارند و گروهی دیگر، ایجاد بخش و شهرستان جدید را گامی برای توسعه این منطقه قلمداد می‌کنند.

از سوادکوه واحد تا سوادکوه شمالی / توسعه‌ای که در گرو وحدت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، برخی‌ها، ایجاد منطقه جدید در سوادکوه را با تردید و بدگمانی ارزیابی می‌کنند و برخی‌ها با نگاه توسعه‌گرایی به این تقسیمات به روشنی می‌نگرند.

شاید سید علی ادیانی‌راد نماینده سابق مردم سوادکوه در مجلس از نخستین دست‌اندرکارانی بوده است که از پیگیری و نامه‌نگاری برای ایجاد بخش‌های جدید و فرمانداری شیرگاه خبر داده بود که نتیجه نهایی آن را در دوره حاضر شاهد بوده‌ایم.

عزیز باقری فرماندار سوادکوه در اوایل نیمه دوم سال گذشته با صراحت از تکه تکه شدن سوادکوه انتقاد کرده است و از رسانه‌ها خواست تا مخالفت خود با تکه تکه شدن سوادکوه را برای ثبت در تاریخ منعکس کنند.

سید هادی حسینی نماینده شیرگاهی سوادکوه در مجلس شورای اسلامی نیز رضایت قطعی از ایجاد فرمانداری جدید در شیرگاه ندارد و بر سوادکوه واحد تاکید داشته است ولی ایجاد بخش جدید در زیراب را گامی برای توسعه آن ارزیابی کرد و از تنش‌های ایجاد شده برای الحاق یا عدم الحاق منطقه ولوپی انتقاد کرد تا جایی که ایجاد بخش جدید ولوپی توسط دو نماینده سوادکوه در مجلس به استانداری و از آنجا به وزارت کشور ارسال شده است.

موقعیتی جدید برای توسعه شیرگاه

مسئولان شیرگاه از ایجاد فرمانداری جدید در این بخش استقبال می‌کنند و با تاکید بر دارا بودن شرایط لازم ایجاد فرمانداری جدید، آن را موقعیت بزرگ برای توسعه خود قلمداد می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی بخش شیرگاه و عضو شورای اسلامی شهر شیرگاه با اشاره به وجود ظرفیت‌های گردشگری، دامداری و کشاورزی و منابع انسانی، خواستار تسریع در ایجاد فرمانداری جدید در این بخش شدند.

جنبه‌های عاطفی و شرایط توسعه سوادکوه

سوادکوهی‌ها را خونگرم، با صلابت، مهربان، خوش قلب، توانمند و متعهد به ارزش‌ها توصیف می‌کنند و برای هر کدام از این صفات هم مثال‌های موردی وجود دارد و بدون تردید اکثریت قریب به اتفاق سوادکوهی‌ها نیز بر سوادکوهی بودن خود افتخار می‌کنند تا جایی که ابوالحسن خوشرو خواننده توانمند موسیقی مازندرانی، از این منطقه با الفاظ زیبا یاد کرده است: سوادکوه زمین و سبزه و کوه/ بهشت موندنه دل کنده او (زمین و سبزه و کوه سوادکوه مانند بهشت قلب انسان را نوازش می‌کند)

علاوه بر بعد عاطفی و تاریخی باید به بحث توسعه‌ای هم نگاه کرد و گفتار و رفتارها را با آن تطبیق داد.

بیکاری و محرومیت و مشکلات خدماتی و رفاهی شهرستان سوادکوه بر کسی پوشیده نیست که دلایل مختلف و متنوعی دارد و تصمیمات ما باید با نگاهی بر حل این مشکلات هم همراه باشد.

ظرفیت‌های شیرگاه برای ایجاد فرمانداری جدید

شیرگاه فاصله قابل توجهی از مرکز شهرستان سوادکوه دارد و نزدیکی به شهرستان قائمشهر باعث شده تا مراجعات مختلفی به این شهرستان صورت گیرد همچنین فاصله جغرافیایی و صرف وقت و هزینه برای مراجعه به مرکز شهرستان سوادکوه و نیز وجود ظرفیت‌های مختلف توسعه در شیرگاه، ایجاد شهرستانی جدید در آن را قابل دفاع می‌کند، هر چند علقه‌های عاطفی و فرهنگی این شهرستان جدید با سوادکوه باید حفظ شود و درهم‌تنیدگی نسبی یا سببی از هفت تن تا گدوک سوادکوه هم بر کسی پوشیده نیست.

کاهش وسعت و جمعیت سوادکوه می‌تواند به تمرکز هر چه بیشتر مدیریتی کمک کند و البته پایین آمدن سرانه جمعیتی و جغرافیایی باید با تدابیر مدیریتی جبران شود.

لزوم نگاهی منطقی برای حل مشکلات تقسیمات کشوری در سوادکوه

اما ایجاد بخش جدید در زیراب "با"یا"بی" منطقه ولوپی باید در فضایی منطقی حل و فصل شود و کشاندن این بحث در بین مردم از بی‌تدبیری نشأت می‌گیرد و نباید ذائقه مردم را با تصمیماتی که آینده را نمی‌بیند، تلخ کنیم.

ایجاد بخش جدید ولوپی از لحاظ اقتصادی و مدیریتی به مصلحت شهرستان نیست و شرایط جمعیتی و جغرافیایی آن برای ایجاد بخشداری سیار (با لحاظ شرایط لازم در قانون تقسیمات کشوری) مطرح است که عایدی چندانی برای شهرستان نخواهد داشت و حل مشکلات الحاق به زیراب یا ماندن در بخش مرکزی را باید با نگاهی آینده‌نگرانه بررسی کرد و همگان بدانیم که توسعه شهرستان سوادکوه در گرو توسعه شهرها و روستاهای شهرستان است و توسعه و رفاه سوادکوه تنها با توسعه و پیشرفت زیراب و پل سفید و الاشت و روستاهای آن به دست می‌آید.

=============

گزارش از عمران اکبرنژاد

=============

انتهای پیام/86015/و40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول