اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خرم‌دره «نگین سبز» استان زنجان در میان با‌غ‌های سرسبز

خرم‌دره جزو منطقه‌ کوهستانی و از نظر طبیعت، زیباترین جنگل‌ها و باغ‌های میوه را داراست که به این دلیل به شهرستان نگین سبز استان معروف شده است.

خرم‌دره «نگین سبز» استان زنجان در میان با‌غ‌های سرسبز

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شهرستان خرم‌دره در قسمت جنوبی استان زنجان واقع شده که از شمال به استان قزوین و از شرق و غرب به شهرستان ابهر و از جنوب به شهرستان خدابنده محدود می‌شود.

شهرستان خرم‌دره در مسیر راه‌آهن و اتوبان قزوین ـ زنجان قرار دارد.

ارتفاع این شهرستان از سطح دریا یک‌هزار و 575 متر و مساحت آن 407 کیلومتر مربع است.

شهرستان خرم‌دره با مرکزیت شهر خرم‌دره در وسط شهرستان ابهر قرار داشته و این منطقه با شهرستان ابهر دارای تاریخ مشترکی است.

حمام تاریخی یانیان

کلمه «یانیان» در زبان ترکی فعل امر از مصدر «یانماق» به معنای سوختن است و با توجه به کاربری و عملکرد این بنا که گرمابه است، به وجود آبگرم و گرمای دایمی و نسبتاً زیاد در این بنا است.

حمام یانیان از آثار دوره قاجار است که این بنا در ساحل رودخانه ابهر چای و در زمان برپایی در منتهی‌الیه سمت شمالی شهر خرم‌دره قرار داشته که امروزه با گسترش شهر به سمت جاده ترانزیت، در مرکز آن واقع شده است.

احتمالاً نزدیکی حمام به رودخانه به منظور دفع فاضلاب و یا استفاده از آب رودخانه است.

سد خلیفه‌لو

سد خلیفه‌لو جزو حوزه آبخیز خلیفه‌لو از زیر حوزه‌های ابهر به حوزه مرکزی ایران مربوط می‌شود.

این منطقه در ارتفاعات شمالی خرم‌دره و شمال غربی شهرستان ابهر واقع شده و از مرکز استان 90 کیلومتر فاصله دارد.

به دلیل موقعیت جغرافیای و مکانی مناسب سد چشم‌انداز زیبای دریاچه مصنوعی پشت آن، ایجاد تفرجگاه  گردشگری در حاشیه سد در حال راه‌اندازی می‌باشد.

این منطقه به علت وجود ارتفاعات از میزان بارندگی نسبتاً خوبی برخوردار و به دلیل کوهستانی بودن از دمای نسبتا معتدل نسبت به نواحی دشتی برخوردار است.

میزان رطوبت نسبی منطقه در زمستان حداکثر و در تابستان به حداقل خود می‌رسد.

محصولات این منطقه، گندم و جو است که به صورت آبی و دیم کشت و محصولاتی مانند پیاز، سیب‌زمینی، عدس و نخود و سویا نیز در این منطقه تولید و نحوه معیشت ساکنان منطقه کشاورزی و دامپروری است.

این منطقه شامل سه روستا به نام‌های خلیفه‌رود، پالاس و قلعه حسینیه است، که جمعیتی بالغ بر 8 هزار و 886 نفر است. این روستاها دارای جاده ارتباطی با شهرستان خرم‌دره و همچنین جاده شوسه است.

مکان «آینه‌لر داشه» در 800 متری شمال روستای خلیفه‌لو است که محوطه معروف به آینه‌لر داشته، محوطه باستانی بزرگی که در سمت شمال روستای خلیفه‌لو و جنوب ارتفاعات سنگ گرانیتی خلیفه‌لو قرار دارد.

به طور کلی این محوطه در میان دره‌ای عریض و سرسبز قرار دارد. «گوینی بویناقه» در 740 متری شمال غرب روستای خلیفه‌لو در ارتفاعات واقع شده است. این مکان ظاهراً قبرستانی در دامنه کوهستانی در حد فاصل دو بلندی قرار دارد.

«کت یری» خلیفه‌لو حدود 1.5 کیلومتری شرق روستای خلیفه‌لو در محل بهره‌برداری معدن واقع شده است. این محوطه در مسیر کوه «هیپی» خلیفه‌لو در کنار جاده خاکی قرار گرفته است.

این مکان از سمت شمال به معدن سنگ کوه هیپی و از غرب و جنوب به زمین‌های پست و بلند منتهی و به طور کلی استقرار بر شیب جنوبی کوه هیپی و بر کوه‌پایه آن قرار دارد.

امید است گردشگران و طبیعت‌دوستان با حضور در این منطقه از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه لذت ببرند.

انتهای پیام/2308/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول